Tusen tack för alla svar! Vi har gett upp nu och kontaktar vår elektriker. Jag lovar att återkomma när han varit här.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En annan fråga som är intressant är när detta problem började. Var det igår? Plötsligt? Vad hände igår, vad gjorde ni igår?
Jag tror att detta upptäcktes för första gången för två-tre veckor sedan men det var först häromdagen som vi pratade med varandra här hemma om det.

För två tre veckor sedan så svullnade vår katt Smillas tunga upp och vi åkte till veterinären eftersom hon hade svårt att äta (och har fortfarande svårt äta på grund av detta). Veterinären gav Smilla en lugnande spruta så att han kunde undersöka henne. Hon har ett friskt humör annars och brukar säga ifrån.

Han tyckte då att det såg ut som om hon hade fått en brännskada på tungan. Jag förstod inte varifrån men nu börjar jag tro att hon har råkat dricka vattnet i diskmaskinen när den stått uppe eller på diskbänken men jag vet ej med säkerhet att så är fallet.
 
  • Katt med svullen tunga ligger på ett veterinärbord med bandage runt ena tassen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Katts öppna mun som visar en svullen tunga med potentiell brännskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Om ni är anslutna till ett kabeltvnät så har ni ytterligare en jordpotential i skärmen i antennkablarna.
 
hsd
Aj aj, personskada, tur att katten klarar sig
Om det är från diskmaskinen så är det även en del ström, kanske tillräckligt för att få en liten glödlampa att lysa
När elektrikern felsöker kan han/hon passa på att kontrollera hela elanläggningen, så Ni kan sova lugnt i framtiden
 
MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror att detta upptäcktes för första gången för två-tre veckor sedan men det var först häromdagen som vi pratade med varandra här hemma om det.

För två tre veckor sedan så svullnade vår katt Smillas tunga upp och vi åkte till veterinären eftersom hon hade svårt att äta (och har fortfarande svårt äta på grund av detta). Veterinären gav Smilla en lugnande spruta så att han kunde undersöka henne. Hon har ett friskt humör annars och brukar säga ifrån.

Han tyckte då att det såg ut som om hon hade fått en brännskada på tungan. Jag förstod inte varifrån men nu börjar jag tro att hon har råkat dricka vattnet i diskmaskinen när den stått uppe eller på diskbänken men jag vet ej med säkerhet att så är fallet.
Min älskade Snille som blev 18 år lyckades klösa loss locket på en gammal kulodosa i porslin (eller så sprack porslinet av sig självt) och luktade sedan på en av skruvarna. Detta har har räknat ut i efterhand då jag hörde en hög duns och en väldigt stirrig och försiktig katt flera veckor efteråt. Begrep inte vad som hänt förrän jag hittade den nakna dosan vid ett snedtak där han brukade ligga. Han överlevde utan men eller synbara skador i mer än 10 år efter den händelsen, så katter kan klara rätt mycket.

Dock är det klart mycket sämre läge för en våt tunga och strömförande vatten direkt in i munnen (om det nu är det som hänt). Hoppas hon blir frisk snart! :heart:
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Donn och 4 till
  • Laddar…
Kan jag någonstans ansöka om ersättning från Byggahus för förlorad arbetstid då jag blev tvungen att läsa denna spännande tråd? Det tog ju en stund...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Donn och 16 till
  • Laddar…
optimum
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du redogöra för vilka risker du ser här utifrån de symptom som presenteras här, inkl de symptom/problem som inte nämns? Tror du att vi har ett fall där en JFB kommer att träda in? Tror du Per inte förstår ordet "försiktighet"?
Många hem saknar idag jordfelsbrytare och är bra för att undvika skador på person och hem.
Om TS inte har jordfelsbrytare är det rekommenderbart att en sådan installeras.
Den vi har i vårt hus har skyddat oss från flera fall där metalldelar riskerat att bli
MultiMan MultiMan skrev:
Min älskade Snille som blev 18 år lyckades klösa loss locket på en gammal kulodosa i porslin (eller så sprack porslinet av sig självt) och luktade sedan på en av skruvarna. Detta har har räknat ut i efterhand då jag hörde en hög duns och en väldigt stirrig och försiktig katt flera veckor efteråt. Begrep inte vad som hänt förrän jag hittade den nakna dosan vid ett snedtak där han brukade ligga. Han överlevde utan men eller synbara skador i mer än 10 år efter den händelsen, så katter kan klara rätt mycket.

Dock är det klart mycket sämre läge för en våt tunga och strömförande vatten direkt in i munnen (om det nu är det som hänt). Hoppas hon blir frisk snart! :heart:
Katter brukar sägas att de har 9 liv.
Människor har 1 liv.
Det är bara ungar som spelar dataspel som tror att liven är oändliga, bara starta om spelet.

Vid vårt sommarboende brukar jag ha två jordfelsbrytare vid användning av elektrisk gräsklippare med sladd.
Jo jag har råkat klippa i sladden några gånger och någon gång känt klippskada på sladden då jag tagit i sladden under klippningen för att flytta på den. Lite fegis och håller hårt i mitt enda liv. 1 fast installerad JFB och en vid eluttaget till kabeln för klippare.
Fegis då jag inte fullt ut litar på bara 1 jordfelsbrytare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En vanlig multimeter har typiskt 10Mohm i ingångsimpedans, så ifall min kropp består av rent silver kan jag ändå få max 0,023mA ström genom mig, helt ofarligt.

Min fluke T150 voltage tester har betydligt lägre ingångsimpedans för att ge säkrare mätvärden (plockar inte upp så mycket svaga induktivt eller kapacitivt kopplade spökspänningar) så den har 200 000 ohm impedans, det resulterar i max 1,15 mA ström, börjar kännas (ja jag har råkat på det själv någon gång) men inte farligt.

Sen har T150 ett lågimpedansläge som man erhåller genom att trycka in två knappar samtidigt, som kan användas för att trippa JFB eller testa om något är spökspänning eller kommer genom någon ansluten elutrustning.
Detta är på 7 kohm och kan alltså ge en pärla på 33mA och är potentiellt farligt om man låter det fortgå minst en halv sekund.
Multimetrar som har ett fast strömmätningsläge är farliga och nej själv när jag jobbar så pillar jag inte på mätspetsarna !
(kan ha att göra med att mäta likström på både 2 och 10 A är en del av jobbet om dock låg spänning och dessutom i en miljö där det finns två riktiga undantag från elreglerna...)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj.
Var hittar man denna uppgift, detta var okänt för mig.

Kan du länka till någon källa angående detta?


Jag gick precis och "mätte mig själv" med multimetern och jag hade ca 2 Mohm i resistans från ena handen till andra, och då pressade jag hårt mot mätspetsarna. Efter jag hållt hårt ett tag och pressat och haft mig så hade det till sist börjat bli något lite svettigt mellan fingarna och jag kom ner till 1Mohm.

Bara för att med detta ville jag visa att du förenklade alltför mycket.
Kroppen har en inre resistans (impedans är kanske mer korrekt) som är inte helt konstant, men den ändras inte så väldigt mycket av olika faktorer, denna ligger på kanske 0,5 till 2 kohm.
Men den luriga grejen är hudresistansen, som påverkas enormt mycket av diverse olika saker, hur torr huden är, vilken spänning det är som försöker passera osv.

Den kan säkert komma nedåt den uppgiften du skrev, men med torr hud har man åtminstone i allra första delen av förloppet med strömgenomgång betydligt högre resistans, men nedbrytningen av hudresistansen när det väl börjat gå ström genom går trots allt ganska fort, delar av sekund.
Det finns lite mer att läsa här:
[länk]


Och dom flesta befann sig av någon underlig orsak ovanpå en järnvägsvagn eller höll på och stal kopparkabel. :)
2 Mohm är hudresistansen eftersom huden i sig är en jättebra isolator, det som är innanför inte lika bra.

Om huden inte hade varit den här isolatorn så skullen även 30 V växelström dödlig.
 
optimum optimum skrev:
Många hem saknar idag jordfelsbrytare och är bra för att undvika skador på person och hem.
Om TS inte har jordfelsbrytare är det rekommenderbart att en sådan installeras.
Den vi har i vårt hus har skyddat oss från flera fall där metalldelar riskerat att bli
...riskerat att bli strömsatta?
Om JFBn flera gånger har skyddat er, då är det fel på er starkströmsanläggning, säkerhetsfel som måste åtgärdas. En JFB får inte användas för att skydda sig mot en felaktig och bristfälligt underhållen anläggning. En JFB träder in först när det blir ett isolationsfel av något slag, och sådana fel vill man inte ha. Det är inte 100% säkert att man överlever trots att en JFB bryter. JFBn ska däremot agera den tredje skyddsbarriären och ta hand om de sällsynta olyckstillbuden.
Och som sådan är JFBn utmärkt. Den ska finnas i alla hem.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Min poäng är att inte göra något annat innan en professionell mätning av slingimpedansen kunnat avfärda eller bekräfta problem med PEN-ledaren.
Om du så starkt misstänker ett PEN-ledarbrott, då bör du rekommendera TS att kliva i gummistövlar, stoppa ena handen i fickan, ta sig till elcentralen utan att nudda vid utsatta delar, slå av huvudbrytaren med den andra handen och ringa en jourelektriker. Är det vad du menar utifrån de uppgifter vi har här? Vilka symptom tycker du pekar på PEN-brott? Du skrev PEN-brott i förra inlägget men nu sänkt det till "problem" med PEN vilket inte är lika osannolikt och kan ligga långt ut i nätet men inte alls är lika farligt som PEN-brott i den egna anläggningen.

Problem med PEN brukar synas utan att man behöver mäta slingimpedansen. Det är inte det första jag skulle göra vid misstanke om problem med PEN då denna mätning då inte har något större värde som man inte enklare kan göra med spänningsprovaren.

Så jag tror inte riktigt att detta var din (och andras) poäng, men det låter vi vara nu.

H Hassel1949 skrev:
Den som inte förstår vad jag skriver och de begrepp jag använder ska inte göra dessa mätningar.
Precis...
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Nu har elektrikern varit här.

Jordkabeln till det gamla elskåpet utanför köket (som satt närmast problemet) var inte förankrad någonstans i elskåpet där nere. 3 av 7 kalabrar (heter det så?) hade brunnit av. Och eventuellt var den bara av kalibern 1,5 kvadrat fast den skulle vara 2,5.

Person mäter spänning i ett öppet gammalt elskåp med en multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla huset saknade jordning.

Bränd kabel hålls fram, gammalt öppet elskåp och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 av 7 kablar hade brunnit av. Jordkabeln hänger löst.

Öppet gammalt elskåp med ojordade kablar och lösa anslutningar som syns efter elektrikerns arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet elskåp.

Nu har den jordkabeln fästs temporärt i elskåpet vilket resulterar att spänningsskillnaden försvunnit.

Vi kommer nu dra en ny kabel mellan skåpet där uppe och där nere och samtidigt byta ut skåpet där uppe till ett modernt.

Vi kommer också skaffa ett skåp till de lösa kablarna där nere (förmodligen sätta ihop två skåp) så att inget hänger löst.

Enligt elektrikern så var det samma spänning i potentialutjämnarkabeln och i elskåpet. Huruvida det innebär att den verkligen funkar eller ej vet vi förmodligen först den dag när någon elapparat går sönder.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 20 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig! 3 av 7 trådar bör det heta.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
3 av 7 kardeler...
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 8 till
  • Laddar…
Ha Ha 3/7 PEN-brott = 34V
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.