Mikael_L
V vectrex skrev:
Hur bra skulle ett sådant "jordtag" verkligen fungera. Jag menar plattor nu för tiden ligger ju ovanpå flera dm tjockt lager av isolerande cellplast (både elektriskt och värmeisolerande). Jag ifrågasätter inte alltså, jag bara spekulerar och undrar.
Ja du har helt rätt, men nu vet vi inte riktigt hur just denna platta är konstruerad. Men i mitt hus skulle det vara i princip helt som du skriver, ingen bra markkontakt någonstans.

Men sen har ju Leif skrivit i inlägg #113 lite fler möjliga delar som kan agera lokalt jordtag, så det finns faktiskt en möjlighet att det är ett PEN-ledarbrott.
Och det är ett allvarligt fel ...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Per skulle också kunna gå och mäta upp spänningen i flera olika uttag, det finns tre olika faser, och de spänningarna torde variera med minst 10volt om det är PEN-ledarbrott och det är 30V skillnad till sann jord.
Antingen mäta på många slumpmässiga uttag, eller mäta på tre st, som man vet går på olika faser.
 
Mikael_L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
tillbyggnad av huset och att det i den nya plattan finns en potentialutjämning men då följaktligen inte i den gamla plattan. Vart köket ligger i huset framgår inte. Har detta någon betydelse?
Inte helt omöjligt, men dock tror jag inte det har någon betydelse, men jag kanske kommer på någon ny teori .. :)

Men agerar den nya plattan extra jordtag så spelar det ingen roll var den är.


Ja nu kom jag på en möjlig sak, om det går vatten eller avloppsrör i metall i den nya plattan, och den där potentialutjämningsledaren (ett av de längsta orden i Svenskan :rofl:(y) ) skulle råka vara ansluten till en fas, så kanske detta skjuter på denna felspänning till rörsystemet.
Men detta är väldigt låg sannolikhet för, ty då måste man gjort en hel radda med osannolika fel.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?



[bild]
Kan även vara en kabel eller kabelsko i diskmaskinen. Jag hade problem med att jag då och då fick stötar av duschen i källaren. Lagom kul men det var svagt och jag lärde mig snabbt hur jag skulle undvika att få dem. Mina släktingar på långväga besök blev däremot väldigt uppjagade av krypströmmen så jag försökte jorda kranen det gick inte utan jag var tvungen att leta. Till slut hittade jag en lätt bränd kabel i ringpumpen. En eller två tunna koppartrådar låg mot godset. Ingen jfb installerad och proppen löste inte ut. Ny kabelsko och lite 5-56 sen var det ingen krypström mer. Obs! Jag är inte elektriker har bara nödig kunskap som jag skaffat mig efter att åkt på några smällar redan som ung.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
optimum
Utgår från att ni har jordfelsbrytare installerad.

Rekommenderar er att sluta leka elektriker och ta kontakt med någon bra sådan och se över vad som kan vara fel.
Anser det är vansinne att ge mer "tips" här till amatörer att leta fel i husets elsystem.

Mikael_L kan ju ta bilen och åka hem till er och fixa det själv istället för att locka er att leta leta elfel på egen hand.
 
  • Gilla
GurraGrus och 1 till
  • Laddar…
Måste vara rekord i antal råd per tidsenhet i denna tråd :)

Det är ju rätt att vara försiktig då allt kan hända, och det är rätt att ta hjälp om man inte själv förstår hur man ska felsöka och åtgärda. Det är väl precis vad som sker här?

Symptomet med den relativt konstanta spänningen på 30 V som ger lätta kittlingar(?), är ganska oberoende av belastning i huset men kan variera något när sladden till DM (av eller i standbyläge) dras ur tyder inte på något direkt farligt, i alla fall inte på PEN-brott. Utan det låter mer som avbrott i skyddsjorden till något som är anslutet till kopparrören till diskbänken. Lite ovanligt fall dock, så försiktighet bör iakttagas.

Då spänningen beror på något i huset så borde man vara väldigt nära till att isolera vilken säkring det handlar om, och därefter kunna isolera vilken apparat det handlar om.

Men den mätning som saknas för att se var potentialen uppträder är mätning mot sann jord, dvs ett eget jordtag eller något som man vet har direkt kontakt med jord utan att vara skyddsjordat eller skyddsutjämnat. För att vara säker kan man t.ex använda torkvindan i trädgården. Man kan klara sig utan den, men hittar vi inte felet så är det nog nästa steg.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Har för mig att den skulle hjälpa till att förhindra att apparater går sönder vid t ex åsknedslag, men jag kan minnas helt fel.
Fundamentjorden kan utgöra ett bra jordtag att mäta mot, men den kan lika gärna flyta om plattan vilar på cellplast för då är betongen torr och armeringen får ingen jordkontakt, så den betraktar jag som okänd. Eftersom du kommer ihåg detta kanske installatören sa att det inte är ett jordtag utan enbart en skärm? Den är ju dock potentialutjämnad mot skyddsjord i centralen så det är ändå ingen sann jord att mäta mot om man inte bryter den förbindelsen.

En annan intressant faktor är mätning av spänning under lite belastning. Denna fluke har dock inte denna möjlighet vad jag kan se och man ska nog vara försiktig med att laborera här.

Bilderna på centralen i källaren och dess potentialutjämning påkallar en närmare undersökning. Jag tycker inte om att enkelisolerad FK till synes ligger an mot jordtagsledaren.

En annan fråga som är intressant är när detta problem började. Var det igår? Plötsligt? Vad hände igår, vad gjorde ni igår?
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Anser det är vansinne att ge mer "tips" här till amatörer att leta fel i husets elsystem.
Kan du redogöra för vilka risker du ser här utifrån de symptom som presenteras här, inkl de symptom/problem som inte nämns? Tror du att vi har ett fall där en JFB kommer att träda in? Tror du Per inte förstår ordet "försiktighet"?
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
optimum
El är farligt. Det trodde jag du förstår.
De har troligen ett fall där något gör att delar blir spänningssatta.

Sådant bör behörig elektriker få ta hand om.

Att ge svar som innebär att amatörer letar elfel på egen hand är klart olämpligt.
Här pratar vi inte om att tro något utan om fakta.

Vill du vara ansvarig för att icke behöriga råkar skada sig eller i värsta fall stryka med?
 
  • Gilla
alienone
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Mitt antagande om avbrott eller klen area på PEN-ledaren bör vara prio 1 i felsökning en då det kan orsaka omedelbar livsfara.
Det kan ju inte uteslutas, men jag hade velat se en större skillnad i mätvärdet mot diskbänken vid olika hög belastning i huset för att misstänka PEN-brott. Här har vi i stort samma spänning bl.a med och utan torktumlare som brukar ligga enfasigt på 2 kW, dvs en elak belastning med avbrott på PEN. Dessutom saknas övriga symptom på bruten eller väldigt dålig PEN som att apparater uppträder konstigt pga att fasspänningen ligger långt ifrån 230 V. Per har i och för sig inte mätt fasspänningar och huvudspänningar, det bör man göra som ett normalt led i felsökningen.

H Hassel1949 skrev:
Enklast för proffs mäter man impedansen i jordfelskretsen (slingimpedansen).
Detta ger ett mått på kvalitén på ledningen. Om den är så dålig att den ger 30 V mellan PE och jord så tillför inte denna mätning så mycket. Spänningsfall kan knappast ge så stor potentialskillnad. Dessutom är det som sagt till synes oberoende av (sned)belastning.
H Hassel1949 skrev:
Är slingimpedansen för hög där felanmäler man till elverket.
Hur mycket för hög talar vi om? Är det fel på PE/N i nätägarens nät så ska det felanmälas. Lite för hög förimpedans bryr de sig inte om.
H Hassel1949 skrev:
Är slingimpedansen ok tror jag att potentialutjämning av något slag är lösningen.
Men först efter att vi identifierat felkällan annars tar vi bara bort symptomet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
El är farligt. Det trodde jag du förstår.
Jodå jag förstår. Däremot kan jag ha svårt att bedöma farligheten inom områden jag inte behärskar, så där tar man ju hjälp med den bedömningen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

[bild]
Hej . Laborera inte själv , Ring en elfirma OMEDELBART , så det blir rätt !!!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, du har bra grejer där.

Börja med fluken (gula) och ta en skarvsladd som du drar från något jordat uttag någonstans i huset och så mäter du mellan jordblecket i skarvuttaget och mot diskbänken, resp diskmaskinens metallhölje.

Mät med mätområde spänning (V).
Den gula duger nog bra till detta men inte håller den "fluke-kvalitet":
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Min poäng är att inte göra något annat innan en professionell mätning av slingimpedansen kunnat avfärda eller bekräfta problem med PEN-ledaren. Jag ger inga förslag på bra mätvärden då de är beroende av ledningslängder areor och aktuella belastningar. Nätägare tillfrågas om förimpedans för bedömningen.
Är PEN-fel uteslutet fortsätter man med andra felsökningsåtgärder.
Tror att kontroll av snedlast är bra att fortsätta med.
Mät spänningen mellan respektive fas och jord på mätarsäkringarna och anteckna de tre värdena (A)
Slå sen på ugnen (1-fas 16A) för fullt med grill och allt och gör om mätningen (B).
Slå sen av huvudbrytaren på mätartavlan och upprepa mätningarna (C).

Om mätning C visar jämna värden levererar nätägaren en ok spänningsgodhet avseende. fasspänningarna. Om m C visar stora skillnader kontaktas nätägaren.
Om Värdena förändrats till det bättre när hela anläggningen slagits från (=mindre skillnader mellan fas-spänningarna) är det snedbelastning i anläggningen.
Snedbelastning kan påverka skillnaden mellan sann jord (diskbänken) och elanläggningens jord.
Nästa mätning görs mellan diskbänk och eljord med fullt på- respektive avslagen ugn. Varierar spänningsskillnaden vid denna mätning är potentialutjämning mellan diskbänk/rörsystem och eljord mitt recept.
Om inte - är en isolationsmätning av hela anläggningen eller till en början delar som inte skyddas av jordfelsbrytare lämplig - samt en kontroll av att jordfelsbrytare löser ut vid föreskriven felström. Eventuella uppdagade isolationsfel åtgärdas varefter spänningen mellan diskbänk och skyddsjord återigen kontrolleras.
Glömde påpeka att denna mätning helst/alltid bör göras med lågohmigt instrument.
Mätning/felsökning är inte behörighetskrävande men när man rotar i en misstänkt felbehäftad anläggning måste man ha full koll på vad man gör, vad man tar i och eventuella följdverkningar som kan skada andra som finns i och vid huset.
Den som inte förstår vad jag skriver och de begrepp jag använder ska inte göra dessa mätningar.
 
  • Gilla
SNf och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har en helintegrerad Miele diskmaskin och sedan några dagar tillbaka får man en elektrisk stöt när man vidrör den rostfria ytan runt instrumentpanelen. Är det någon som vet vad som kan ha hänt och om man borde vidta några åtgärder?

Kan även bero på externa faktorer. Bor du tex. i närheten av en kohage med elstängsel kan du få stötar in i kranar och diskbänk om inte stängslet är ordentligt gjort.



[bild]
 
Kan även bero på externa faktorer. Bor du tex. i närheten av en kohage med elstängsel kan du få stötar in i kranar och diskbänk om inte stängslet är ordentligt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.