Hej

Jag har en hall-kök och hall igen-sträcka på ca 15 meter som snart ska få ett ytskikt. Jag tänker mig någon form av klickgolv och om det blir laminat, parkett eller vinyl vet jag inte än. På andra ledden är golvet mestadels ca 3 meter, men det drar iväg i en korridor på nästan 10 meter också. Man kan säga att golvet ser ut som ett stort T.

Är det ens rimligt att lägga dessa ytor utan skarv? Jag är beredd att göra rätt mycket för att slippa skarven, om jag så ska behöva klinkra alltihop, vilket absolut inte är planen. :)

Underlaget är flytspackel med synnerligen lågtempererad golvvärme.

Tack för tips!
 
Intressant. Har ni också labbat med mönster?

Har ni bilder?
 
Duttarmajster
Vi körde rutmönster centrerat på T´t. Ska gräva fram en bild.
 
Det funkar nog med rätt springa.
Laminat och Parkett är träbaserade och växer/krymper beroende på fukthalten i rummet. Samma med marmoleum/linoleum.
Vinylgolven ändrar sig minimalt så det är mest "safe"
 
Duttarmajster
Färgerna vi har heter Barbados & Delta Lace

Vi har ju lagt i enkelt rutmönster men det går ju såklart också att lägga i diamantmönster som är snyggare men tar längre tid att lägga för det blir mer sågande.

Det har inte varit några problem hos oss med något växa/krympa och det spills och svabbas samt att vi har stora skillnader under året med luftfuktigheten hemma. Inte några springor eller problem.
Golv med svartvitt rutmönster och verktyg samt grönt knäskydd, ingen synlig växa eller krympning i skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det funkar nog med rätt springa.
Laminat och Parkett är träbaserade och växer/krymper beroende på fukthalten i rummet. Samma med marmoleum/linoleum.
Vinylgolven ändrar sig minimalt så det är mest "safe"
Det är ju inte läge att ha 35mm springa i ändarna i alla fall. :) Klarar vi oss med de ordinarie ca 10 för att sockeln ska täcka det så är det ju okej.

Jag har sett att vissa stora golv har skarvar. Jag vet inte om det är för säkerhets skull eller om det är något som leverantören kräver.
 
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Färgerna vi har heter Barbados & Delta Lace

Vi har ju lagt i enkelt rutmönster men det går ju såklart också att lägga i diamantmönster som är snyggare men tar längre tid att lägga för det blir mer sågande.

Det har inte varit några problem hos oss med något växa/krympa och det spills och svabbas samt att vi har stora skillnader under året med luftfuktigheten hemma. Inte några springor eller problem.
[bild]
Snyggt! Hur långa linjer blev det i ert fall? Alltså hur långt är ert T? Vi har ju 15 meter på ena ledden och minst 9 på andra. Är ert i samma storleksordning?
 
Duttarmajster
nä vårt är bara 3 x 6 m ca

Tror absolut det funkar på större yta som hos er.
Hade jag jag gjort det idag hade jag kört diamantmönster.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
T tobbew skrev:
Det är ju inte läge att ha 35mm springa i ändarna i alla fall. :) Klarar vi oss med de ordinarie ca 10 för att sockeln ska täcka det så är det ju okej.

Jag har sett att vissa stora golv har skarvar. Jag vet inte om det är för säkerhets skull eller om det är något som leverantören kräver.
Det räcker säkert med 10 men man får ha bra koll på fukthalten så det inte krymper innanför listen
 
T tobbew skrev:
Hej

Jag har en hall-kök och hall igen-sträcka på ca 15 meter som snart ska få ett ytskikt. Jag tänker mig någon form av klickgolv och om det blir laminat, parkett eller vinyl vet jag inte än. På andra ledden är golvet mestadels ca 3 meter, men det drar iväg i en korridor på nästan 10 meter också. Man kan säga att golvet ser ut som ett stort T.

Är det ens rimligt att lägga dessa ytor utan skarv? Jag är beredd att göra rätt mycket för att slippa skarven, om jag så ska behöva klinkra alltihop, vilket absolut inte är planen. :)

Underlaget är flytspackel med synnerligen lågtempererad golvvärme.

Tack för tips!
När jag lagt golv utan skarv på ytor större än angivet så har jag skurit ut gipset längst ner så att golvet kan vid behov expandera in lite under väggen så man slipper ha 3,5cm säkerhetsglipa.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
När jag lagt golv utan skarv på ytor större än angivet så har jag skurit ut gipset längst ner så att golvet kan vid behov expandera in lite under väggen så man slipper ha 3,5cm säkerhetsglipa.
klokt!
 
Textinstruktioner för anordnande av rörelsefogar i golv över 10 meter, läggningsråd och tips för enhetlig färgmatchning.
 
  • Ledsen
tobbew
  • Laddar…
I t.ex. många Smålandsvillan är det en list mellan kök och vardagsrum. Detta är för att det är olika moduler och har inte med golvet i sig att göra
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I t.ex. många Smålandsvillan är det en list mellan kök och vardagsrum. Detta är för att det är olika moduler och har inte med golvet i sig att göra

Tittar man på golvtillverkares läggningsanvisningar så ska man inte låta golvet sitta ihop mellan olika rum
om hallen som är 10 m lång sitter ihop med tex v-rummet och hallgolvet rör sig ca 2mm åt ett håll och v-rums golvet nån mm åt andra så kommer det att gå isär där det är som svagast dvs i dörröppningen ,kortast sträcka där ,
sen kan det funka att låta golven sitta ihop ,det visar ju sig ,om det börjar gå i sär så får kan man ju bara såga upp i öppningen och lägga dit en list.

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.