jag har slängt ut det gamla köket och håller nu på att förbereda för att sätta dit det nya. I veckan kommer hantverkare som ska sätta upp det nya köket, men nu har jag upptäckt att spillvattenröret sitter helst löst och att det utan problem går att ta upp.
Jag bor i ett flerbostadshus som gjordes om från fabrik till bostäder för ca 10 år sedan. Är det någon här på forumet som vet vad som gäller för spillvattenrör? Ska de verkligen kunna sitta löst så här som på bilden?
 
  • Person som håller i ett löst spillvattenrör vid en vägg nära ett golv med staplade byggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i hålet? Det bör inte vara löst det ska sitta med en packning.
 
Det såg ut som att spillröret kom in i en större trumma under hålet, dvs det skulle inte sätta i direkt anslutning av annat rör.
 
Det ska inte sitta löst då kan du få dålig lukt osv. Det låter som något behöver åtgärdas. Har du bild på där röret går ner?
 
Spillvattenrör? Du menar avloppsröret från tvättstället? Inget konstigt att det sitter löst, men man bör ju ha en packning av något slag som håller ihop det och förhindrar luft och läckor. Och det ska ju finnas en fast del att fästa packning eller liknande mot, som sticker upp ur golvet.
 
Det är i köket spillröret/avloppsröret sitter löst.
Ska försöka få dit ngn VVS som får titta på det innan vi sätter upp köket.

Så här ser det ut när jag drar upp spillröret:
 
Redigerat:
Nej det där är helt fel och behöver åtgärdas.
Du behöver ta upp golvet lite och få till en tät övergång mellan stammen och ditt avloppsrör. Hade sett till att den tjocka stammen slutar åtkomligt så du slipper riva i nya köket om det blir stopp någon gång.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nej det där är helt fel och behöver åtgärdas.
Du behöver ta upp golvet lite och få till en tät övergång mellan stammen och ditt avloppsrör. Hade sett till att den tjocka stammen slutar åtkomligt så du slipper riva i nya köket om det blir stopp någon gång.
Behöver vi öppna upp cementgolvet också menar du? Hur omfattande skulle en sådan åtgärd vara? Det låter iaf omfattande.
Vi bor i brf, är det inte föreningen i sådana fall som ska bekosta en sådan åtgärd? Känns inte jättebilligt att öppna upp hela golvet?

Eller missförstår jag dig?
 
Du förstår rätt. Det ska finnas ett fast anslutningsrör från stammen, och det ingår ju normalt sett i BRF:s ansvar. Men frågan här är vem som tagit bort det förra? För där är ansvaret nu.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du förstår rätt. Det ska finnas ett fast anslutningsrör från stammen, och det ingår ju normalt sett i BRF:s ansvar. Men frågan här är vem som tagit bort det förra? För där är ansvaret nu.
Med vem som tagit bort det förra, menar du spillröret?
Vi rev köket, men den som ”upptäckte” att spillröret var helt löst var vår golvläggare. Vi var dock varsamma när vi rev, och röret var väldigt rörligt innan vi började riva. Golvläggaren tror den varit helt lös hela tiden.
Jag ska kolla med ficklampa ikväll och se om jag kan se hur det ser ut nere i röret.

Så vi kan alltså behöva riva upp hela golvet för att komma åt det fasta röret i stommen?

Det går inte att komma åt fasta röret i stommen och koppla in vårt spillrör utan att riva?
 
Redigerat:
lys ner och kika, det lär ju antagligen sitta en anslutning för röret så det handlar väl om att pricka rätt och trycka ner det igen. Är röret så där långt och det inte är fastgjutet så är det väl frågan om det inte handlar om nåt separat liggande rör i taket i utrymmet under dig.
 
Om de har varit så här under en lång tid borde de finnas en fin vattenskada någon stans. Den skulle jag vara orlig för. Den lär behöva saneras om de bara runnit ut under en lång period.
 
Kan spillröret ha lossnat när vi kopplade ur köket? Borde vi inte märkt det då? Vi var som sagt försiktiga när vi kopplades ur allt.
Eller kan golvläggaren ha gjort ngt?
 
Det luktade inte avlopp innan, så då måste det vara så att spillröret antingen åkt av när vi kopplat ur allt alternativt att golvläggarna på ngt vis tagit loss den.
Men vi eller golvläggarna har knappast varit hårdhänta mot spillröret, kan det lossna så lätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.