Hur menar du att anläggningen är korrekt utförd? har jag eller någon annan påstått det?
Med korrekt anläggning menar, i alla fall jag, att installationen är utförd som den ska utföras. Din anläggning var naturligtvis INTE korrekt. Och sedan spelar det ingen roll hur många papper man fyller i så kommer även en elektriker att begå misstag.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Om du läser en gång till så förstår du att jag är ute efter att mer dokumentation och riktig dokumentation behövs och det kan uppnås med striktare regelverk och reglering.
Du menar att elektrikerna skulle bjuda på detta utan att höja priserna?
Det är ju för kundens (anläggningsinnehavarens) bästa det handlar om.
Har du läst några "hantverkartrådar" öht här på Byggahus? Det är extremt får hantverkare som bryr sig om kunden, de flesta tycker bara att kunder är jobbiga.
 
E elmont skrev:
Med korrekt anläggning menar, i alla fall jag, att installationen är utförd som den ska utföras.
Och hur kan jag som fastighetsägare vara säker på det? Uppenbarligen räcker det ju inte med att anlita auktoriserad firma, det går inte att lita på att de gör rätt. Och om jag nu inte kan lita på att en auktoriserad firma gör rätt, varför ska jag vara tvungen att anlita en sån? Det ger inget som helst mervärde för mig som fastighetsägare. Ingen extra trygghet alls.
 
Det är väl en sak som är helt säker och det är att man aldrig kan vara helt säker.
Och varför ska man behöva anlita speciella företag för att besiktiga bilen. Och till vilken nytta, dom tar ju inget ansvar för att bilen är trafiksäker efter att man lämnat deras lokaler.
Naturligtvis är det större möjlighet att man får ett korrekt jobb utfört om man anlitar ett auktoriserad företag (det finns ju i alla fall vissa krav som ställs för att bli elföretag) än om man anlitar Pelle hempulare.
Och att det alltid kommer att slinka igenom saker som är fel, det kommer vi aldrig ifrån oavsett utbildning, pappersintyg mm mm. Men jag tror att vi kan vara säkra på att kraven för att driva en elfirma hjälper till att höja nivån på utfört arbete och att man rent generellt kan känna sig tryggare om man anlitar en auktoriserad än självlärde snabbe Ville.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar att elektrikerna skulle bjuda på detta utan att höja priserna?


Har du läst några "hantverkartrådar" öht här på Byggahus? Det är extremt får hantverkare som bryr sig om kunden, de flesta tycker bara att kunder är jobbiga.
De elektriker som som är seriösa bjuder inte på det det ingår i deras jobb.
Men då får du vara beredd att betala för det också och det med en timpeng på 6-700 kr
Vet inte vad för slags firma du har anlitat tidigare och vad det kostade.
Jag tar 600 per timme och givetvis ingår dokument såsom provningsprotokoll och uppdaterad gruppförteckning.
Det enda som ligger utanför timpengen och som kostar extra är installationsritningen
Visst har jag läst de trådarna, om du bara visste hur många kunder som kan vara jobbiga.
Det finns de som inte vill betala och helst skulle vilja att man jobbade gratis för dem.
Sen finns det bra kunder som man kan ha en bra dialog med
Så ett gott råd till alla som ska köpa tjänster av en hantverkare är att ta reda på vad ni kommer att få betala för, upprätta ett kontrakt och att billigast kanske inte alltid är bäst
Dett gäller främst timpriset
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
@Nerre tyvärr så finns det dåliga hantverkare och då skrivs det här så pennan glöder.
Men gör hantverkaren ett bra jobb och kunden blir nöjd så skrivs det inget.
 
E elmont skrev:
Naturligtvis är det större möjlighet att man får ett korrekt jobb utfört om man anlitar ett auktoriserad företag (det finns ju i alla fall vissa krav som ställs för att bli elföretag) än om man anlitar Pelle hempulare.
Ja fast det var ju inte valet för de flesta av oss här. Utan valet stod ju mellan firma eller göra det själv.

Som det ser ut hittills i mitt hus så leder jag med 3-0 eller så...

(Eller nåja, jag har en två-tre tveksamheter själv på mitt samvete som jag skall ta tag i vilket år som helst.)
 
U Uffe A skrev:
@Nerre tyvärr så finns det dåliga hantverkare och då skrivs det här så pennan glöder.
Men gör hantverkaren ett bra jobb och kunden blir nöjd så skrivs det inget.
Sant. Därför skriver jag inget om vår husutbyggnad. Tråkigt...:cry:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O
U Uffe A skrev:
Men förhoppningsvis så kan den som om 80 år köper ett hus som är byggt i år och där elen är installerad av en firma som arbetar efter regelverket få dessa dokument om anläggningsinnehavaren sköter sitt ansvar.
Gäller även ev ändringar och utökningar av installationen.
U Uffe A skrev:
Det enda som ligger utanför timpengen och som kostar extra är installationsritningen
Så för att sammanfatta det du säger: När någon om 80 år köper ett hus får de en aktuell gruppförteckning, några gamla fakturor och kanske ett par mätprotokoll. Ungefär som idag alltså. Det jag skulle betrakta som dokumentation är just installationsritningar, dimensioneringsberäkningar, osv. Men då du inte anser att det ingår i elektrikernas skyldigheter utan kostar extra så ser jag inte riktigt någon skillnad mot hur det ser ut nu, för folk lär inte betala för det om de inte måste.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
jag tror att vi kan vara säkra på att kraven för att driva en elfirma hjälper till att höja nivån på utfört arbete
Det tror jag också, men samtidigt undrar jag hur det påverkar den genomsnittliga nivån på våra elanläggningar. Kompenserar kvaliteten på det som görs inom systemet (till delvis konstgjort höga priser) alla de saker som inte görs, görs svart eller genom hempul för att systemen är för rigida?

Mycket hempul görs nog iofs. för att det är kul att göra saker själv eller är så smått att det är jobbigt att ta in någon för det och inte primärt av ekonomiska skäl, men de andra två sakerna tror jag man bör ta med om man gör en nyttokalkyl.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Så för att sammanfatta det du säger: När någon om 80 år köper ett hus får de en aktuell gruppförteckning, några gamla fakturor och kanske ett par mätprotokoll. Ungefär som idag alltså. Det jag skulle betrakta som dokumentation är just installationsritningar, dimensioneringsberäkningar, osv. Men då du inte anser att det ingår i elektrikernas skyldigheter utan kostar extra så ser jag inte riktigt någon skillnad mot hur det ser ut nu, för folk lär inte betala för det om de inte måste.
Inga problem för mig att göra en installationsritning på en tillbyggnad eller uppdatera en befintlig relations handling men det ingår som sagt inte i timpriset, det öigger utanför detta och kostar extra.
Det är inget krav att elfirman ska göra detta.
Vill inte kunden betala för det så får denne inte någon ritning.
Som sagt så finns det kunder som tycker man ska jobba gratis...
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Är det timpris så är det, det är väl inget konstigt om du inte gör ritningarna och därför inte har några att lämna ifrån dig. Om du däremot ändå gör ritningarna för arbetets skull och sen inte lämnar dem ifrån dig är det svårare att förstå, i så fall har ju kunden redan betalat för den tid det tog att göra ritningarna – såvida du inte jobbar gratis.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det timpris så är det, det är väl inget konstigt om du inte gör ritningarna och därför inte har några att lämna ifrån dig. Om du däremot ändå gör ritningarna för arbetets skull och sen inte lämnar dem ifrån dig är det svårare att förstå, i så fall har ju kunden redan betalat för den tid det tog att göra ritningarna – såvida du inte jobbar gratis.
Jag jobbar inte gratis, tror inte någon av de som skriver här gör det.
Det är skillnad på ritning och ritning.
Ska jag installera så gör jag en snabb ritning i ett block och installerar efter denna och är det en mindre installation behövs ingen ritning.
Ancänder inte Cad programmet om inte kunden vill ha en ritning och betala för det.
Min kladd i blocket kan jag lämna över utan extra kostnad om det skulle efterfrågas ;)
 
Mikael_L
Jag förstår inte heller riktigt hur du menar.
U Uffe A skrev:
Jag tar 600 per timme och givetvis ingår dokument såsom provningsprotokoll och uppdaterad gruppförteckning.
Det enda som ligger utanför timpengen och som kostar extra är installationsritningen
Här skrev du att du tar 600:-/ timme och då ingår det dokument.
Som kunden alltså betalar 600:-/timme för, då du skriver ihop dom.

Det enda som skiljer dig från andra elektriker då, är att som kund till dig går det inte att undvika den extra kostnaden för en gruppförteckning t.ex., om man kanske hellre ville göra den själv för att spara lite pengar.

Och att en ritning ligger utanför timpenningen och kostar extra, betyder ju ändå samma sak, vill man få ritningen så ritar du den på kundens tid och kostnad.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad sägs om följande fall:
[länk]

Här var det ett installationsföretag med auktorisation och egenkontroll som gjorde en "korrekt" installation vilken renderade i att jag fick göra en anmälan till ESV pga feltypen. Felet korrigerades av företaget efter felanmälan.
Nu hittar du väl på ändå? Enligt Fredrik Sjödin så är ju auktorisationen en garanti för att arbetet blir korrekt utfört. Något annat existerar inte.

F Fredrik Sjödin skrev:
Bra inlägg! Det du beskriver är en av huvudanledningarna till att systemet ändrades 2017. Konsumenterna kunde inte avgöra vare sig om den som utförde installationerna hade kompetens och behörighet för det, eller om installationerna var säkra.

Idag är det tydligt. Ett elinstallationsarbete som inte uppfyller elsäk-fs 2017:3 är inte korrekt utfört. Konsumenten har en enklare tillvaro idag. Hen kan fråga utföraren vilken firma hen jobbar på och sen verifiera om firman finns med i elsäkerhetsverkets register. Ingen träff - ingen korrekt installation.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.