Borrbit bredvid en skruv och en mätdosa som mäter skruvens tjocklek på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en 4 mm skruv som måste fästas i betongtaket, två stycken faktiskt för en dosa med en krok för max 15 kg belastning. Är det så att borrbiten och pluggen måste vara 1 mm större än skruven? Så för 4 mm skruv borrar man med 5 mm bit och använder 5 mm plugg. Måste djupet vara något större än skruvens längd (30 mm från toppen)?

Borrar första gången i betong så vill säkra att allt går bra. Borren har slagfunktion.
 
Åsa Lund
Ska du sätta plugg i hålen?
Det där är väl fel sorts skruv att använda då
 
  • Gilla
Bäverman och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, fel skruvtyp. Men det framgår av förpackningen med plugg vilken borrdimension det skall vara (för rätt sorts skruv).
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Kan det vara så att man inte använder plugg alls? Det fanns inga pluggar i förpackningen för dosan. Men kan man faktiskt fästa något utan pluggar? Jag har alltid trott att det är pluggen som håller fast infästningen.
 
richardtenggren
Jag tror du behöver visa fler bilder för att vi ska förstå, men ska du sätta maskingänga i betong får du köra med expanderhylsa.

Det finns betongskruv också, men det där är en vanlig maskingänga.
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Kan det vara så att det du kallar "dosa" är ett utanpåliggande lamputtag som sedan skall skruvas in i en takdosa?

Takdosor gjuts normalt in i betongtak och har motsvarande gängor så att de skruvar du visar passar.
Dessa skruvar är inte tänkta att skruvas in i betongen direkt, eller via vanliga nylonplugg.

Ta gärna en bild på din dosa så kan vi föreslå nya skruv+plugg.

Detta är vad jag menar med takdosa. Notera de gängade hålen.
Svart takdosa med gängade hål och anslutningsrör, avsedd för fast installation i betongtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Det är inte så att det bara är en krok som ska upp och det kommer ut FK ”sladdar” med en kontakt ur taket?
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Eluttagets framsida och baksida, utanpåliggande modell, visas med 4 mm skruvar och ingen propp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en bild som förtydligar förhoppningsvis.
Utanpåliggande uttag är väl det rätta ordet. Det finns två skruvar, inga proppar. Skruvar har 4 mm diameter, 30 mm långa.
 
E
De skruvarna är som sagt till för att skruvas in i en befintlig infälld takdosa. När uttaget monteras direkt mot taket ska andra skruvar användas, beroende på vad taket består av.
I detta fallet betong, då passar plast-/nylonplugg bra med trägängade skruvar.
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
JanneJanne123
Är det i ett nybyggt hus? I så fall skulle jag rekommendera en borrhammare för det där jobbet. Jobbig arbetsställning att borra uppåt och slagborr i betong på nybyggda hus brukar vara rätt bökigt.
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
De skruvarna är som sagt till för att skruvas in i en befintlig infälld takdosa. När uttaget monteras direkt mot taket ska andra skruvar användas, beroende på vad taket består av.
I detta fallet betong, då passar plast-/nylonplugg bra med trägängade skruvar.
För 15 kg belastning, hur stora skruvar borde man använda? Det blir alltså 2 stycken. Diameter tror jag att måste vara 4 mm eftersom dom just passar in i de befintliga hål som finns i uttaget.
 
Ta med uttaget till närmsta Clas Ohlson och be dem rekommendera rätt skruv och plugg, då blir det mest sannolikt rätt direkt
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Du behöver plugg och trägängad skruv för detta. Ett tips om du vill på sikt ha lite lugn och ro på betong/tegel/leca montering köp en Fischer sortimentlåda. Dåliga plastpluggar som medföljer diverse saker brukar enbart spä på osäkerheter man har.

https://www.bauhaus.se/sortimentsbox-ux-sx

och som någon sa, en slagborr kan vara väldigt tandlös i hård betong, och jag antar att det är risk för att hålen blir större än man tänkt sig för att man gnider så länge. Borrhammare är vad man vill ha, men det är bara att prova med borren du har.
 
  • Gilla
Gammastralning
  • Laddar…
Jag skulle använt vanliga röda pluggar (~5.5 mm borrhål) och en träskruv på ca 4 mm x 40-50 mm. Alternativt motsvarande nylonplugg.
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.