Byggvaruhus tex Hornbach har olika staket.

/Zeb
 
Bauhaus, Coop forum...
 
Hemmakatten
Men inte är de vackra inte, de staket som finns hos byggvaruhusen. Och inte så värst billiga heller.

Bygg själv! Du måsta ju i alla fall gjuta för stolpar. Gör ett vackert, enkelt staket. Det går snabbare är man tror att såga till staketspjälorna själv. Om du sedan anväder skruv och skruvdragare så går det mycket snabbare än att spika.
 
Hemmakatten, har du något förslag på snygg "modell" på staket? Vi funderar på att snickra eget, men har inte riktigt bestämt oss för hur det ska se ut.
 
Hemmakatten
Det var precis staket i den stilen som Charlie tipsade om som jag tänkte på. Varianter på dessa brukar passa på de flesta tomter.
En annan, (billigast) variant är att ha staket med två tvårgående brädor (vågräta) på. Detta förutsätter att man vill ha ett lågt staket. Både snyggt och enkelt på rätt ställe.
Staketutformningen beror ju också på vilken typ av hus och tomt ni har och hur det ser ut runt omkring i omgivningen. Alltför ofta tycker jag att man ser fina staket men på alldeles fel ställen. T.ex. gärdsgårdsstaket runt putsat 60-talshus på pytteliten villatomt i storstadsförort. Ja, du förstår säkert vad jag menar.
 
Tack Charlie, för bra och konkret tips!
 
Jag är också lite intresserad av olika lösningar på staket. Har själv gamla stenstolpar som är kanonfina. Dessa sitter runt hela tomten. På dom sitter det idag ett ogalvat nät från 1949 då huset byggdes = väldigt rostigt. Vill inte göra mig av med stolparna, men vill heller inte smäcka på någon trävariant som staket. Så vad ska jag göra ??? Kan det bli fint att göra en murad variant? Alltså inte mura igen stolparna utan dom ska synas. Sen putsa muren och måla den ( huset är nyputsat i ljusgrått ). Problemet är att hur man än gör så kommer det att gå åt väldigt mycket material. Tomten är 1700m2. Vad tror ni ???
 
Sätt ett snyggt, högt Gunnebostaket mellan stolparna - om det nu var den typen som fanns från början.

Kolla grannkvarterens tomtbegränsare.

Ofta hade man mycket bättre smak förr i tiden - än idag ... :-X
 
Får man ha ett sådant här staket på 1 1/5 sida av tomtgränsen, så det blir som en L hörna ???


solpallar_skjolveggir_11.jpg
 
Nej det får man inte  ;)

Byggnadstillstånd fordras - såvida grannen inte misstycker & man gör en deal med dem  ;)

... men jag har satt ett 220 cm högt granslanestaket /10 m) mot grannen ... & han gillar det också ... men flyttar han kan det bli problem ... däremot står det inne i området så varken grannar eller ngn tomtinspektör ser det 8)
 
Tycker det är konstigt för man får ju plantera vad som helst, nu står det t.ex. en oxelhäck i tomtgräns o den är ju över två meter o väldigt tät.... samma sak kan man ju tycka :-/
 
Var går egentligen gränsen för "genomsiktligt"?

Det staket som DragonLady visade tyckte jag såg rätt "genomsiktligt" ut och om det kan räknas som sådant så får man ju bygga något högre utan bygglov. 1,5 meter i Göteborg om jag inte minns fel.
 
Vart tog Yonnas inlägg vägen ??? ???

Yonna menar du om man har lite öppnare spalje där uppe så går det bra?
 
;) kors då - det var inte meningen att du skulle hinna läsa det ;) - jag var orolig för att jag kunde tyckas elak ... och det vill jag ju inte!

Estetiskt är väl sådana här plank inte någon höjdare framför allt om det står mot en granne som skall få lov att tycka till. Men det är riktigt - man kan nog se överdelen i detta fall som alltför tät för att betraktas som en luftig, genomsläpplig spaljé. På många ställen får man inte sätta upp tätt plank mer än upp till 80-110 cm (varierar enligt lokala bestämmelser).

Sätt du en välskött tät häck istället - det är aldrig fel och passar i princip överallt.

Gäller detta en gatuhörna finns ytterligare restriktioner - då får man inte ens sätta häck högre än 70-80 cm men detta har varit uppe i forumet tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.