Har under veckan som gått försökt att hitta ägaren till ett hus som stått tomt i flera år.
Idag fick jag mailet jag väntat på, nu vet jag vem ägaren är: YAY den nu varande ägare är strax över 80 år och har ärvt huset av en gammal släkting som har bott under sitt liv men som gick bort för 3år sen.

Tänkt jag ska ringa och kolla hon vill sälja huset till mig men vad ska man säga:S
hon är som sagt 80år man vill inte verkar för på flugen heller, känns dumt att ringa presentera sig å sen ställa frågan om man får köpa de.

Hur ska man lägga fram de ägaren bor inte på samma ort utan det huset har bara stått tomt.
Har ni några förslag?
 
Äh, varför inte bara ringa upp och säga som det är? Ägaren kanske har gått och oroat sig länge för vad hon ska göra med det där huset. Det värsta som kan hända är väl att du får ett nej.

Erbjud dig att bekosta en oberoende värdering av huset, så du visar att du är seriös och ämnar erbjuda ett marknadsmässigt belopp.

Sen kan du också slå ett kollsamtal till närmast anhörig, om sådan finnes, presentera dig och ditt ärende och förklara artigt att du bara vill dubbelkolla att åldern inte hunnit ikapp ägarinnan. Eftersom du aldrig har träffat henne kan det vara idé att försäkra sig om att hon ännu är i stånd att hantera sina egna affärer.
 
  • Gilla
MaxÅ och 7 till
  • Laddar…
ricebridge har rätt, hör av dig och säg som det är helt enkelt. Var inte för på, men visa ditt intresse och låt ägaren ha ordentlig tid att fundera på saken så det inte uppstår onödig stress/press.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bor inte ägaren för långt iväg hade jag kört hem till denne o presenterat mig själv o mitt ärende.
Jag tror att personliga möten är bättre än ett telefonsamtal som lättare glöms bort.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 5 till
  • Laddar…
Gammelnörden
I dessa tider och när det gäller en äldre dam skulle jag absolut skriva ett trevligt och tydligt brev. Presentera dig och din ev familj, gärna med ett trevligt foto och beskriv er önskan att få köpa huset och er vilja att det ska gå rätt till samt era kontaktuppgifter. På det sättet undanröjer man missförstånd och går lite mjukare fram och ger henne tid och möjlighet att ta ställning utan stress och press.
 
  • Gilla
Donn och 24 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Äldre människor idag öppnar väl knappast dörren för främlingar. Än mindre tror på vad de säger pga allt man läser om i tidningarna om lurendrejeri.

Ett brev verkar bäst, gärna med presentation av familjen. Prat om oberoende värderingar och alla andra specifika sälj/smådetaljer skulle jag vänta med tills jag fått kontakt.
 
  • Gilla
Björn Bohman och 4 till
  • Laddar…
Innan du kontaktar tanten så ta reda på om hon har barn och kontakta dom också i samma veva. Det kan lätt bli problem annars om/när giriga anhöriga får för sig att de "blivit lurade".

Säger inte att det är så i det här fallet men det är vanligare än man tror med giriga anhöriga så gå varsamt fram.

Räkna med att det kan ta tid innan tanten (och hennes anhöriga) bestämt sig för om hon vill sälja eller inte.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
Oj vad mkt svar:)

Det är en ganska så bra bit i mellan, ägaren och fastigheten.
Är lite så jag känner mer med, man vill inte lura henne på något sätt. Kan ju ringa till ev barnen först å kolla läget, som någon sa om hon kan fatta beslut själv eller inte, om det nu finns.

skulle gärna vilja titta på huset med, så man inte köper något man inte kan göra något med.
Ne får försöka få tag på barnen till tanten å kolla läget med dom,
 
  • Gilla
dannej83 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
80 år gammal betyder inte att man är skröplig och dement! Känner flera 80-åringar som alla klarar sig själva, bor själva, är aktiva och intelligenta. Vore jag 80 år skulle jag känna mig förbisedd och kränkt om du ringde till mina barn istället för mig!!
 
  • Gilla
Donn och 17 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
80 år gammal betyder inte att man är skröplig och dement! Känner flera 80-åringar som alla klarar sig själva, bor själva, är aktiva och intelligenta. Vore jag 80 år skulle jag känna mig förbisedd och kränkt om du ringde till mina barn istället för mig!!
Har mailat till skatteverket för att kolla om hon ens har några anhöriga.

Enligt dödsboet så står det:tremänning från den avliden som skrev i testamentet att hon skulle ärva hans ägor
 
Hemmakatten
Vilket dödsbo? Damens föräldrar?
 
  • Gilla
Adde.S
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vilket dödsbo? Damens föräldrar?

Ne damen ärvde huset av en släkting (tremänning) herren bodde där tills han avled 2016.

Så hon har inte verkar inte ha någon koppling dirket till själv huset, utan ärvde den då gubben blev gammal
 
Hemmakatten
Kanske/Kanske inte positivt för er. Men iom att hon flyttade in för bara 3 år sedan ansåg hon nog att hon tänkte bo kvar ett tag. Men förstås bara spekulationer från min sida.

Men som sagt, skriv ett brev till henne och fråga.
 
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men iom att hon flyttade in för bara 3 år sedan ansåg hon nog att hon tänkte bo kvar ett tag.
Huset står tomt enligt ts.
 
B berne88 skrev:
Oj vad mkt svar:)

Det är en ganska så bra bit i mellan, ägaren och fastigheten.
Är lite så jag känner mer med, man vill inte lura henne på något sätt. Kan ju ringa till ev barnen först å kolla läget, som någon sa om hon kan fatta beslut själv eller inte, om det nu finns.

skulle gärna vilja titta på huset med, så man inte köper något man inte kan göra något med.
Ne får försöka få tag på barnen till tanten å kolla läget med dom,
Ring henne du :). Jag gjorde faktiskt samma sak för 1 månad sen.
Ringde först en bekant till henne och pratade. Och gjorde klart att jag inte vill lura någon utan det får bli en värdering på det först.
Vi skriver pappren på Torsdag nästa vecka :).

när jag ringde henne blev hon otroligt glad. Och förklarade att detta tyngt henne i 7 års tid. Men hon har inte orkat ta tag i det.
Under denna månad har hennes liv förändrats otroligt till det bättre ”enligt henne” vid ett samtal tidigare idag.
Hon tyckde det var så modigt att jag vågade ringa os v.

mitt tips. Vänta inte tills det kommer ut på hemnet. Ring henne imorgon. Och säg att ni kan mötas vid huset och du tar med kaffekorg :). Det är iaf värt resan för henne då. lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
Needas och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.