Stadsnätet har dragit en gul plastslang upp ur marken och rakt in genom yttervägg på ca 2m höjd. Apfult.
Dessutom hamnade då fiberkonvertern i ett rum den inte borde vara i, så jag tänker flytta på den genom att dra ut slangen ut väggen (med fiber i) och föra in den på en annan plats till ett annat rum.

Frågan är hur jag skyddar fibern i den här processen. Kontakten ser ut som på bilden nedan.
Hand håller en blå fiberkontakt framför en vit fiberkonverter, synliga kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad heter kontakten och hur skyddar jag den?
Tacksam för tips.
 
Sorry, men du kommer inte lyckas utan att knäcka fibern. Kontakterna är LC/UPC och det är dammskydd till LC du är ute efter. Men som sagt, låt bli. Ring nätägaren och be om flytt av utrustningen. Hade jag som fibertekniker åkt på det där jobbet hade jag aldrig ens provat utan att klippa kontakten, om man nu inte har 50mm slang genom väggen.

Edit, eller menar du att dom gått med en stor slang genom väggen? Antar att du menar typ 7mm dukt.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Edit, eller menar du att dom gått med en stor slang genom väggen? Antar att du menar typ 7mm dukt.
16mm rör...
Schablonmätare mäter diameter på 16mm röd rörledning mot en grovputsad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt va?
 
Be ditt stadsnät om att få den flyttad, chansen att du lyckas själv är ytterst liten.
Sett många liknande fall och det är lika spännande varje gång man kommer på en sån fela, ursäkterna brukar vara många.
Ett sparkskydd borde väl ha suttit över ducten på bilden?
Är det lämnat så som det ser ut så var det inte snyggt.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Be ditt stadsnät om att få den flyttad, chansen att du lyckas själv är ytterst liten.
Sett många liknande fall och det är lika spännande varje gång man kommer på en sån fela, ursäkterna brukar vara många.
Ett sparkskydd borde väl ha suttit över ducten på bilden?
Är det lämnat så som det ser ut så var det inte snyggt.
Hmm, jag hade helst hanterat det här utan stadsnätets inblandning. De är tyvärr inte kända för smidighet och resonlighet, både från slutkundssidan och leverantörssidan.

Nej något sparkskydd fanns inte, den bara hänger som en ledsen snabel ut ur väggen och ned i marken. Förstår du varför jag inte vill betala dem för två dagars arbete för att flytta boxen 2m lodrätt?

Förklara gärna varför det är så svårt. Jag hade tänkt dra ut den där slangen ur väggen efter att jag lösgjort den från insidan. Sedan borra ett 20mm hål i väggen där den ska in och täta runt om på insidan. Det borde vara hyfsat gott om plats för både kontakter och slang att ta sig igenom. Jag vet att jag inte kan böja en fiber hur som helst.
Hade gärna betalt en yrkesman några timmar för jobbet.
 
Tror inte man får tag på de där skydden löst nånstans, de ingår i kablar när man köper dem. Du kan iofs svänga förbi närmaste datorbutik och höra vad den billigaste kabeln med LC-kontakter kostar och kanske köpa den. Ta skydden från den..
Har på jobbet hur många som helst och kan skicka i kuvert men det är inte förrän i mitten på nästa vecka tidigast tyvärr.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
haha vad är det för stjärna som dragit in 16slangen genom väggen :crysmile: gissar på att kabeln inte är mer än ca 4mm...
och utan sparkskydd på utsidan, hoppas du inte har betalt en krona för detdär...

Men tyvärr, du kommer inte få ut detdär helt, och om du får det så ska det in igen, och det får absolut inte hamna ett dammkorn på kontakten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Sådär kan dom inte lämna.. Klaga och kräv att dom ska åtgärda. Alternativt ring en annan fiberfirma, och hör om dom kan tänka sig att göra det, men det brukar vara lite kinkigt med att jobba i andras nät :/
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Hmm, jag hade helst hanterat det här utan stadsnätets inblandning. De är tyvärr inte kända för smidighet och resonlighet, både från slutkundssidan och leverantörssidan.

Nej något sparkskydd fanns inte, den bara hänger som en ledsen snabel ut ur väggen och ned i marken. Förstår du varför jag inte vill betala dem för två dagars arbete för att flytta boxen 2m lodrätt?

Förklara gärna varför det är så svårt. Jag hade tänkt dra ut den där slangen ur väggen efter att jag lösgjort den från insidan. Sedan borra ett 20mm hål i väggen där den ska in och täta runt om på insidan. Det borde vara hyfsat gott om plats för både kontakter och slang att ta sig igenom. Jag vet att jag inte kan böja en fiber hur som helst.
Hade gärna betalt en yrkesman några timmar för jobbet.
Jag har en viss förståelse för att du vill klara det själv, vem vill inte lösa saker på egen hand liksom :)

En fiber som är avmantlad och svetsad är extremt skör om den är utanför sin kapsling, inte bara för böjar utan för nötning, drag, risken att fastna bara litegrann i hålet när du backar ut den.
Ska den flyttas 2meter nedåt så räcker ju kabeln även till nästa plats, men då får du förklara hur du tänkte skala bort ducten utan att få den alldeles för lång med befintlig kabel intakt.
Ska den flyttas uppåt räcker den inte, då lär det blåsas om kabel från ev skåp i gatan alternativt skava den i en "ormlåda" på väggen.

Jobbet i sig är som du beskriver lätt gjort på 2 timmar max om man har en fibersvets, klipper pigtailen, drar ut slang samt fiber och petar in i nytt hål i väggen, svetsar ihop igen.
Om nätägaren är bångstyrig och tråkig att ha med att göra så sök igenom närområdet, det är inget stort jobb och alla firmor som äger en fibersvets borde kunna ta åt sig jobbet.

(sen var det med att jobba i andras nät som kan vara känsligt för vissa firmor som ovanstående sa...)

//
John
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Om slangen, ducten, inte är skyddad är det klåpare. Kan garantera att den inte har UV-klass och kommer att vittra sönder.
Bara att reklamera och felaktigt utförande.
Har sett duct efter ett år i solen bli så spröd att det inte går att räta ut den.
Men en varning, börjar du själv och något händer kan det bli ditt problem.
Börja med att anmäla felaktigt utförande.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Sådär kan dom inte lämna.. Klaga och kräv att dom ska åtgärda. Alternativt ring en annan fiberfirma, och hör om dom kan tänka sig att göra det, men det brukar vara lite kinkigt med att jobba i andras nät :/
Tyvärr gjordes det där före min tid. Jag hade aldrig gått med på att någon gjorde sådär.
Har känts som mina möjligheter till reklamation är obefintliga.
 
H Hank_Ö skrev:
Tyvärr gjordes det där före min tid. Jag hade aldrig gått med på att någon gjorde sådär.
Har känts som mina möjligheter till reklamation är obefintliga.
Ja då är det knepigare, men dom borde ändå kunna ta på sig att flytta den för en rimlig kostnad. Säger dom nej eller påstår att den behöver blåsas om, eller vill ha orimligt betalt för det så ring någon annan firma.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Tänk även på att du har troligen en skarv mellan blåsfibern och den pigtail med kontakter på som är känsligare än själva kabeln och stel. Du ska även försöka göra av med den extrafiber du får när du flyttar ner den 2 m.
Ring dem och bråka på dem om att de lämnat på detta vis. Tyvärr är ju stället de satt den på säkert bestämt av förra ägaren så det kan du troligen inte klaga på så mycket.
OT. Att dammskydd och känslighet för smuts på kontaktytor och allmänna fibers känslighet är inte så farligt som många vill göra det. Har än inte sett att det går att köpa nya rena dammskydd vilket det borde göra om det nu är så känsligt, Jobbar mycket med fiber och det är sällan vi ser några problem numera med bättre ändutrustning trots att jag vet att många av de jag jobbar med inte täcker kontaktytor och tvättar enligt alla regler. Och faktiskt så har jag även ibland letat fram mickroskåpet för att verifiera och det är nästan bara om man medvetet fingrar på toppen det blir några problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Eftersom detta gäller en tjänst som levererats till fast egendom bör Konsumenttjänstelagen gälla och då kan man reklamera i 10 år. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716 Det står dock att man skall reklamera inom 2 månader från det man upptäckt felet. I det här fallet kanske TS kan påpeka att h*n lärde sig det här på forumet.

Har det gått mer än 10 år så är det givetvis kört. Sen vet jag inte om avtalet för utförd tjänst följer med huset juridiskt , eller om den ägaren som ursprungligen köpte tjänsten är den som skall reklamera.

Den där dukttypen (ser ut som den med dubbel mantel) var det länge sen man använde. Grävde själv in sådan till villan för c 10 år sedan, sommarstugan med samma stadsnät gjordes för c 4-5 år sedan och då var det vanlig 7/3,5 som jag fick gräva ned.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
F fusion skrev:
Eftersom detta gäller en tjänst som levererats till fast egendom bör Konsumenttjänstelagen gälla och då kan man reklamera i 10 år. [länk] Det står dock att man skall reklamera inom 2 månader från det man upptäckt felet. I det här fallet kanske TS kan påpeka att h*n lärde sig det här på forumet.
Det var en bra vinkel.
Nu har jag ett fel (UV-klass) och en reklamationsrätt på 10 år. Det är definitivt värt ett samtal.

Mitt föregående samtal till stadsnätet var en tid sedan och allt jag hade att komma med då var att det var fult och opraktiskt. Så då frågade jag om pris för flytt. Tror det skulle kosta närmare 5000kr att flytta inom samma rum...
Att flytta ned en våning fanns inte ens i prislistan och gissningen var dubbla föregående prisuppgift.
Därav motivationen att göra det själv.

Jag ska berätta här om hur samtalet gick när det är gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.