Hej,
Vilka krav är ställda på JFB och lantbruksfastigheter?
Tex befintlig jordbruksfastighet (utan stall), är det krav på typ B där?
Om man sen bygger ihop en stalldel med bostadsdelen, är det krav på typ B där samt potentiautjämna plattan?
Hur ser kraven ut för JFB vid installation av solcellsinstallation på ovan byggnad?

Mvh
 
Ja, jfb i lantbrukssnläggningar ska generellt vara typ B.

Installationsfirman ska alltid göra en riskbedömning. Där ska det framgå huruvida bostadsdelen även ska räknas som produktionsdel. Det har bland annat med avståndet mellan bostad och produktionsanläggning att göra.
 
tommib
Intressant. Gälldr detta alltså solcellsanläggningar i lantbruk eller lantbruk generellt? Varför där men inte annars?
 
Solcellsanläggningen behöver ju ingen egen jfb, om inte tillverkarens anvisningar föreskriver det. Om en jfb behövs, ska den vara typ B.
 
tommib
Så det är själva lantbruksanläggningen som behöver en typ B?

Varför? Är dessa mer utsatta för DC-komponenter på något sätt?
 
tommib tommib skrev:
Så det är själva lantbruksanläggningen som behöver en typ B?

Varför? Är dessa mer utsatta för DC-komponenter på något sätt?
Försäkringsbranschen har ju gjort många inspektioner av lantbruk och konstaterat att jfb typ A helt enkelt inte håller måttet. EMC, likströmskomponenter är faktorer i sammanhanget.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag skulle vilja veta de tekniska anledningarna, gärna vart kraven står angivna också.
Om det är någon som vet?

Varför skulle typ A användas i villor med solceller men krav på B i lantbruk? Vad skiljer de anläggningarna från varandra?

Jag fick en förklaring av elektrikern, men jag håller lite på den för jag ville höra fler åsikter.
 
tommib
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Det saknas krav/information/motiv för typ B om vi pratar lantligt privat hushåll. Driver du däremot ett större lantbruk med många maskiner, frekvensstyrningar och elektronisk utrustning så kan typ B komma ifråga.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det saknas krav/information/motiv för typ B om vi pratar lantligt privat hushåll. Driver du däremot ett större lantbruk med många maskiner, frekvensstyrningar och elektronisk utrustning så kan typ B komma ifråga.
Tack för det, det gäller privat hushållning med sällskapsdjur.
Hur e det med potentialutjämnad platta i stalldel? Är det krav?
 
Anledningen min elektriker gav mig var att när man kombinerade likström och växelström kunde likström läcka till AC sidan vilket skulle påverka JFB så att de inte löste ut vid problem. Eller så pass fort som de skulle lösa ut.

Detta ställde kag mig frågandes till men är inte kapabel att ifrågasätta på plats med argument.
 
X xLnT skrev:
Om man sen bygger ihop en stalldel med bostadsdelen,
Det brukar man ju inte få bygglov för...:rolleyes:
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Anledningen min elektriker gav mig var att när man kombinerade likström och växelström kunde likström läcka till AC sidan vilket skulle påverka JFB så att de inte löste ut vid problem. Eller så pass fort som de skulle lösa ut.

Detta ställde kag mig frågandes till men är inte kapabel att ifrågasätta på plats med argument.
Förklaringen stämmer väl.
Om du är ett privat/mindre med begränsad elektronik så kör A. Viktigt dock att du har en för brandskydd också (300mA).
Vad gäller potentialutjämning så ska alltid det göras i stallar(om man tar upp golvet, finns inga retroaktivakrav), det bör även göras i nybyggen etc.
Som du skriver med en tillbyggnad som förenar bostad och stall, är tillbyggnaden stall och övrig stall är utjämnat så bör denna också utjämnas.
Är inget av de tidigare utjämnade bör man nog försöka få dem utjämnade.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Detn brukar man ju inte få bygglov för...:rolleyes:
Många gårdar ligger utanför detaljplanerna och du får göra ganska mycket.
Varför skulle det inte godkännas av bygglovsenheten?
 
X xLnT skrev:
Anledningen min elektriker gav mig var att när man kombinerade likström och växelström kunde likström läcka till AC sidan vilket skulle påverka JFB så att de inte löste ut vid problem. Eller så pass fort som de skulle lösa ut.
Jag kan inte se detta framför mig. Utifrån vad du återger tror jag inte elektrikern riktigt visste vad han själv pratade om. Vad är det för utrustning du har som skulle kunna generera likströmskomponenter? Det ska inte "läcka" någon DC till AC, utan det vi i så fall pratar om är felfall som orsakar en (pulserande) DC i skyddsjordsledaren.

X xLnT skrev:
Hur e det med potentialutjämnad platta i stalldel? Är det krav?
Lantbrukshandboken har jag för mig "kräver" det. Det är också en god ide då djur är känsliga för små potentialskillnader. Så bygger man nytt stall så är det självklart att potentialutjämna det. Jag ser dock inget tvingande krav för befintliga stall, men som sagt bra om man kan utföra den.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.