Krilleman
V vvs facit skrev:
Va det dör det bästa du kunde skriva
Du får inget jobb som komiker författare i alla fall .
Har du också ett litet uppdämt behov av att förolämpa och förminska andra människor ?

Ta dem trauman du upplevt genom livet med en tokmotare istället för att beete dig som en OVE!
Nästan 12,000 inlägg men nästan uteslutande hjälpande inlägg i rör-frågor...

Detta var en vidarespåning på @b8q inlägg ovan...
#190
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-saemsta-roermokare.354869/page-13#post-3436166

Kanske passande i "humorhördnan"....?! :D

Vaknade du på fel sida i morse eller är din öl extra stark idag fredagen till ära? :thinking:

508393.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror du missuppfattat Krilleman helt. Jag har aldrig träffat honom eller sett hans arbete, men skulle ha röra sig i områden närmare mig så skulle jag med glädje ringa honom.
 
  • Gilla
  • Haha
ådal och 5 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt krillemann
Jag har nog fortfarande det berömda
Röris blodtrycket efter en lätt tänning
Det gick fort och fel
 
  • Gilla
  • Haha
Tomasoanna och 3 till
  • Laddar…
Precis, ska man klaga på någons dåliga skämt så är det väl på mitt isåfall. Men jag är inte helt säker på att det inte finns ett korn av allvar i det! Det ÄR brist inom de flesta hantverkaryrken, och jag skulle inte vara förvånad ifall många tror att rörmokare ofta får rycka ut och arbeta med stinkande avlopp, och att yrket därför ses som lite mindre attraktivt än många andra.
 
  • Gilla
Tomasoanna och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
V vvs facit skrev:
Jag ber om ursäkt krillemann
Jag har nog fortfarande det berömda
Röris blodtrycket efter en lätt tänning
Det gick fort och fel
Inga problem alls, jag fann det mest ironiskt, trots att du inte hängde med i ironin! (y)(y)(y) :giggle:

Efter en hård vecka med fekalier i fast for behöver man:

320@80.jpg

"#king" som ungdomarna slänger sig med numera! :rofl:
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför ha en servicebil om man ändå måste köra och handla efter varje kund?
Tur man inte är en hantverkare som kör runt å blåser folk med påhittade saker som att fylla upp servicebilen med 3st skruv, 1st koppling
 
Krilleman
E Elsamimmi skrev:
Tur man inte är en hantverkare som kör runt å blåser folk med påhittade saker som att fylla upp servicebilen med 3st skruv, 1st koppling
Blåsa folk har det aldrig varit fråga om i min mening. Men hur många radiatorinstallationer kan man mäkta med utan att fylla på bilen med det som gick åt på föregående jobb?! :thinking:

Låt oss i praktiken gissa att rörmokaren i fråga hade tre av dessa jobb denna veckan med liknande jobb. (En välsorterad rörmokare ska ju "lätt" ha med sig både 12, 15, 22 & 28mm rör i "bussen"). Förkormade rör & "vanliga" kopparrör, absolut! Inte för att tala om elförzinkade rör som man "bör" ha med sig för radiatorinstallationer. Kunden vill ju inte alltid betala extra för koppar när det finns billigare elförzinkade rör.

Vilken av dom tre jobben ska då belastas med tiden för att fylla upp bilen tycker du passar bäst?

När jag körde service så försökte jag alltid ha en välfylld servicebil så jag oftast kunde lösa dom vanligaste rörmokeri-problemen på daglig basis utan att behöva åka extra från kund. Men någon gång behöver man ju trots allt fylla på bilen. Eller vad tror du?

Är bilens hyllor någon form av självpåfyllande grossist? :confused:

Företaget (oavsett ägare) fakturerar dig en avgift för bilens kostnad + diesel, även kallad "bilkostnad" + km ut till dig som kund.

Rättvist beroende längd ut till dig som kund? Eller vad anser du?

Enklast (och mest korrekt för samtliga kunder) för att lösa detta problem är ju att alltid ha en välfylld bil ut till kund och bara fylla på det som gick åt efter avslutat arbete.

Skulle du själv godta kommentaren: "-Rören tog slut på förra jobbet pga att förra kunden ville ha X antal extra rör monterade och nu har jag slut på rör rör i bilen"?

Du kanske (inte) tycker detta förfarande är OK med medföljande problematik? :thinking:

Blir det då inte mest rättvist för alla, att kunden som man nyss var hos (oavsett storlek på jobb), betalar för uppfylling av rör+delar som gick åt på jobbet innan, för att kunna bemöta samtliga kunder på samma sätt oavsett ordervärde? :surprised:

Är detta ett förfarande unikt för dig?
= NEJ

Jag har bara jobbat 20år i branschen, både på service och entreprenad, men numera jobbar jag uteslutande på större entreprenadjobb då jag lessnat på kunder som inte vill betala för den tiden man inte är fysiskt på plats hos kunden i fråga och jag skäms för att ljuga och försvara den tid jag lagt ner på en installation hos en kund.

Rätt eller fel?

Allt har en för och en nackdel, men "storkunderna" är mycket mer uppskattande för den tid man lägger ner på närvaro. Dom flesta jättarna uppskattar närvaro av personal trots att det inte finns något att göra...

Hur "illa" låter inte det?! :thinking::thinking::thinking:

Tänkvärt!

Vem är villig att utföra dom mindre arbetena i framtiden med en bra nivå på service?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rörläggaren och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
men skulle ha röra sig i områden närmare mig så skulle jag med glädje ringa honom.
Var bör jag flytta? :rofl:
 
Måste säga att jag finner väldigt mycket humor i det här fallet.

Så, TS har först haft rörmokaren ute på platsbesök inför arbetet, som han inte debiterade separat för.
Därefter har han varit på plats under 4 timmar ovh utfört själva arbetet, med TS arbetande i rummet bredvid, utan att TS på minsta vis opponerat sig på rörmokarens arbetsinsats.

Sedan har TS fått en faktura på 4 timmar, (till en timkostnad på 500kr om jag minns rätt? Det *kan* varit någon annan som skrev det)
I och med att TS inte skriker sig hes om det antar jag att det inte varit några extra påslag för bil, restid, fakturering etc?
I så fall har ju rörmokaren lagt *betydligt* mer än en halv dag på arbetet...
Och varför ifrågasatte inte TS att han var så långsam på plats om det nu var så hysteriskt uppenbart?
Givetvis tar det inte 10ggr så lång tid att sätta upp 10 element som att sätta upp ett. Det är lika orimligt som om TS hade anlitat en snickare för att lägga ett av hans golvspån för att sedan ur fakturan räkna ut vad snickaren kommer att ta för hela golvet...

Och, nej, jag är inte hantverkare. Men jag förstår varför det var så svårt att få tag på en rörmokare senaste gången jag behövde byta varmvattenberedare och det var en hel del omdragningar då den nya hade annorlunda blandventiler etc. Det var först på 7-8 försöket jag hittade någon som överhuvudtaget var intresserad av ett så litet jobb. Om man då och då stöter på folk som TS avstår man nog hellre...
 
  • Gilla
CCPusher och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och varför ifrågasatte inte TS att han var så långsam på plats om det nu var så hysteriskt uppenbart?
Jodå, det har jag redan frågat, men vad jag sett inte fått något seriöst svar...

https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-saemsta-roermokare.354869/page-4#post-3433331

Som så många andra redan påtalat så är eventuellt inte denna frågeställning legitimt korrekt, många saker har ställts men få svar getts från TS.

Trolling a la Aschberg för att få igång en diskussion?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Blåsa folk har det aldrig varit fråga om i min mening. Men hur många radiatorinstallationer kan man mäkta med utan att fylla på bilen med det som gick åt på föregående jobb?! :thinking:

Låt oss i praktiken gissa att rörmokaren i fråga hade tre av dessa jobb denna veckan med liknande jobb. (En välsorterad rörmokare ska ju "lätt" ha med sig både 12, 15, 22 & 28mm rör i "bussen"). Förkormade rör & "vanliga" kopparrör, absolut! Inte för att tala om elförzinkade rör som man "bör" ha med sig för radiatorinstallationer. Kunden vill ju inte alltid betala extra för koppar när det finns billigare elförzinkade rör.

Vilken av dom tre jobben ska då belastas med tiden för att fylla upp bilen tycker du passar bäst?

När jag körde service så försökte jag alltid ha en välfylld servicebil så jag oftast kunde lösa dom vanligaste rörmokeri-problemen på daglig basis utan att behöva åka extra från kund. Men någon gång behöver man ju trots allt fylla på bilen. Eller vad tror du?

Är bilens hyllor någon form av självpåfyllande grossist? :confused:

Företaget (oavsett ägare) fakturerar dig en avgift för bilens kostnad + diesel, även kallad "bilkostnad" + km ut till dig som kund.

Rättvist beroende längd ut till dig som kund? Eller vad anser du?

Enklast (och mest korrekt för samtliga kunder) för att lösa detta problem är ju att alltid ha en välfylld bil ut till kund och bara fylla på det som gick åt efter avslutat arbete.

Skulle du själv godta kommentaren: "-Rören tog slut på förra jobbet pga att förra kunden ville ha X antal extra rör monterade och nu har jag slut på rör rör i bilen"?

Du kanske (inte) tycker detta förfarande är OK med medföljande problematik? :thinking:

Blir det då inte mest rättvist för alla, att kunden som man nyss var hos (oavsett storlek på jobb), betalar för uppfylling av rör+delar som gick åt på jobbet innan, för att kunna bemöta samtliga kunder på samma sätt oavsett ordervärde? :surprised:

Är detta ett förfarande unikt för dig?
= NEJ

Jag har bara jobbat 20år i branschen, både på service och entreprenad, men numera jobbar jag uteslutande på större entreprenadjobb då jag lessnat på kunder som inte vill betala för den tiden man inte är fysiskt på plats hos kunden i fråga och jag skäms för att ljuga och försvara den tid jag lagt ner på en installation hos en kund.

Rätt eller fel?

Allt har en för och en nackdel, men "storkunderna" är mycket mer uppskattande för den tid man lägger ner på närvaro. Dom flesta jättarna uppskattar närvaro av personal trots att det inte finns något att göra...

Hur "illa" låter inte det?! :thinking::thinking::thinking:

Tänkvärt!

Vem är villig att utföra dom mindre arbetena i framtiden med en bra nivå på service?
Ingen eller väldigt få och oftast dom som inte har jobb.
Av samma anledning bygger vår firma bara hus som vi säljer själva, det är tyvärr oftast för dyrt eller för krångligt att bygga åt privatpersoner.
 
Hade nog inte brytt mig om en timme, men hade helt klart blivit fundersam över fakturan med tanke på vad hantverkaren faktiskt fått gjort.

Med TS förutsättningar ska tilläggas (dvs 5 min bilväg, lättömt system, rörisen hade varit dit dagarna innan och kollat på jobbet/vad som skulle göras osv)

Mina förutsättningar är annorlunda och restid/mil och tömning av systemet hade tagit längre tid hos mig (bor ju två mil ut på vischan och ska vårt system tömmas får man pumpa ut.... eller springa med hinkar). Här skulle allt ”runt om” ta lite mer tid helt enkelt.

Hade oavsett ifrågasatt om hantverkaren åkt iväg för att handla material direkt, om denne person, dagen innan, varit och kollat vad som behövdes för jobbet !

Jag är ingen timjagare, sköter de sig.. bråkar jag sällan om de tar nån timme extra. Missköter de sig blir jag lite ettrigare.. (men god kommunikation fixar det mesta!)

Vi har bannlyst en firma här, men alla andra är återkommande hantverkare.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Krilleman
T twoody skrev:
Ingen eller väldigt få och oftast dom som inte har jobb.
Av samma anledning bygger vår firma bara hus som vi säljer själva, det är tyvärr oftast för dyrt eller för krångligt att bygga åt privatpersoner.
Sensmoral? :thinking: :rofl:
 
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Var bör jag flytta? :rofl:
Kan du täcka södra Stockholm vore det perfekt för mig. Jag har lite jobb, men jag är rädd att jag ensam inte kan ge dig full täckning. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.