13th Marine 13th Marine skrev:
Tack för erbjudandet!

Jag hittade dock denna hörnan förra veckan och jag har inte hunnit fylla den än.
[bild]
Sjukt...
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Sjukt...
Ja, det går lite långsamt.
Men jag har kört @Ola C metoden och spritt ut allt jag har sålänge.
 
  • Älska
Ola C
  • Laddar…
DeWalt DCW210P2:

DeWalt DCW210P2 slipmaskin med två 18V batterier och laddare i en öppen svart förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
Köpte lite saker på Tradera.
Tre olika Japanska vattenslipstenar samt ett Bosch fräsanhåll.

Japansk vattenslipsten Shapton K0709 Blue Black Rough för verktygsslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Shapton keramisk vattenslipsten, orange medelkornighet, Made in Japan, modell K0702.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Japansk vattenslipsten från Shapton med text "Ceramic Whetstone", "ENZI SUPER", "Made in Japan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När jag köpte min stora fräs med dubbla fräskorgar valde jag mellan AEG och Bosch. Det blev en AEG trots att anhållet var enklare och utan finjustering.
Nu fick jag tag på ett Bosch anhåll men så klart stämde inte c/c avståndet för stängerna.
Det blev några timmars jobb med små filar innan allting klaffade.
Nu är AEG fräsen ännu bättre med hjälp av Boschanhållet!

AEG-fräs med påmonterat Bosch fräsanhåll på ett vitt arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En AEG fräs uppsatt på ett Bosch fräsanhåll, visande justeringsrattar och stängernas c/c avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bosch fräsanhåll monterat på en AEG fräs, synliga filarbeten för passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 10 till
  • Laddar…
Inte direkt verktyg, men hjul till ett kommande Sysport/MFT-bygge.
Jag vill få en verktygsförvaring kombinerat med arbetsbänk som kan rullas omkring i verkstan.
Fyra låsbara hjul för mobil arbetsbänk på matta, med instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Hittade en Fixkam i realådan på ClasOlle i dag för 19kr.

En modifierad säkerhetsplatta till rikthyvel med svart handtag och bit av liggunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Trähantverk med handtag och modifierad säkerhetsplatta till rikthyvel, plus en lös fixkam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Behöver ingen Fixkam men handtaget var fint. Gjorde en större säkerhetsplatta till rikthyveln.

Trä säkerhetsplatta med svart handtag och liggunderlagsstoppning, modifierad för rikthyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dubbelklistrade en bit liggunderlag på undersidan och skruvade en ekbit i ändan.

Säkerhetsplatta till rikthyvel med liggunderlag och ekhandtag bredvid en Fixkam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixkammen hamnar i plåtlådan för framtida projekt.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Inte direkt verktyg, men hjul till ett kommande Sysport/MFT-bygge.
Jag vill få en verktygsförvaring kombinerat med arbetsbänk som kan rullas omkring i verkstan.
[bild]
Ser ut att vara fina hjul med broms! Var har du köpt dom?
Dag
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Det verkar bra! Då står ju bänken ännu stadigare!
Skicka gärna en utvärdering när du är klar.
Dag
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Kanske inte räknas som ett verktyg men som ett redskap

[bild]

Ny släpkärra
Nu blir jag nyfiken. Såna där släpkärror(norr om Dalälven brukar man säga släpvagnar) ser jag till här på forumet då och då. I min verklighet(mellannorrland)har jag i princip aldrig sett en sån. Här är vagnarna istället ytstora med totalvikter på 1000 kg eller 1300 kg som standard. Flakstorleken ligger ofta runt 190x400 cm. Skotrarx2 och byggmaterialet till en attefallare(nåja, en oisolerade frigga iaf)får plats. Men vad är ide'n med denna typ? Kör ni bara grus och sand i höga hastigheter?
Är de billiga i inköp? En vagn av den typ jag beskriver kostar runt 30 kkr. Är dessa billigare eller vad är eg. uppsidan?
Undrande.....
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Nu blir jag nyfiken. Såna där släpkärror(norr om Dalälven brukar man säga släpvagnar) ser jag till här på forumet då och då. I min verklighet(mellannorrland)har jag i princip aldrig sett en sån. Här är vagnarna istället ytstora med totalvikter på 1000 kg eller 1300 kg som standard. Flakstorleken ligger ofta runt 190x400 cm. Skotrarx2 och byggmaterialet till en attefallare(nåja, en oisolerade frigga iaf)får plats. Men vad är ide'n med denna typ? Kör ni bara grus och sand i höga hastigheter?
Är de billiga i inköp? En vagn av den typ jag beskriver kostar runt 30 kkr. Är dessa billigare eller vad är eg. uppsidan?
Undrande.....
Man måste vara duktigt hemmablind om man inte ser nyttan med att köra något mindre/lättare än skotrar och attefallshus. ;)

Min kärra har fått köra från ikea ett par gånger, när man köpt begagnade möbler, när man köper något-som-inte-är-attefallshus från byggmarknaden, avfall m.m. m.m.

Mitt släp kostade 8.000 och är precis stor nog för att rymma en skiva från byggmarknaden, så ca 250 x 150. Så här i efterhand hade jag nog lagt ett par tusenlappar till för att få ett rejälare släp. Och med rejälare så menar jag inte större utan mer välbyggt och smartare.

Personligen kör jag hellre en extra gång till byggmarknaden istället för att ha ett dubbelt så dyrt och dubbelt så stort släp som kräver en dubbelt så stor bil. Men visst, om man bygger stugor på löpande band eller kör skoter ser jag vitsen med det. Andelen som kör snöskotrar på sina släp är däremot väldigt liten.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Flakstorleken ligger ofta runt 190x400 cm. Skotrarx2 och byggmaterialet till en attefallare(nåja, en oisolerade frigga iaf)får plats.
Att gemene man norr om dalälven kör fyrameterssläp, har dubbla skotrar och hämtar lösvirke till sitt attefallshus var nog dagens överdrift :crysmile: Något måste hänt med ekonomin däruppe i norr om inte annat :D
 
M mattias_75 skrev:
Att gemene man norr om dalälven kör fyrameterssläp, har dubbla skotrar och hämtar lösvirke till sitt attefallshus var nog dagens överdrift :crysmile: Något måste hänt med ekonomin däruppe i norr om inte annat :D
Fast nu var det ju inte gemene man även om ganska många har sådana släpvagnar som jag nämner. Men ännu fler har ju mindre släpvagnar såklart. Men min fråga rörde ju släpet på bilden. Ett fyrhjuligt släp med relativt litet flak. Ser ut att vara byggt för att klara rejält med vikt och att det är två axlar måste ju vara någon ide' med.
 
L lob skrev:
Fast nu var det ju inte gemene man även om ganska många har sådana släpvagnar som jag nämner. Men ännu fler har ju mindre släpvagnar såklart. Men min fråga rörde ju släpet på bilden. Ett fyrhjuligt släp med relativt litet flak. Ser ut att vara byggt för att klara rejält med vikt och att det är två axlar måste ju vara någon ide' med.
Jag har en bekant som köpte ett släp med enda kriteriet att det skulle rymmas två pallar strösocker under kåpan. Nätt litet släp med bra kapacitet...
 
richardtenggren
F Fluxor skrev:
Jag har en bekant som köpte ett släp med enda kriteriet att det skulle rymmas två pallar strösocker under kåpan. Nätt litet släp med bra kapacitet...
Tillverkar han mycket saft och sylt?
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.