Krav hos mig med regnsensor pga kraftig lutning, så vid minsta regn får Shaun snällt gå in i kojan och vänta tills det torkat upp igen.
 
Åsa Lund
Hur mår TS gräsmatta i år?
Fortfarande missnöjd med sin Husqvarna?
 
tttomten TomasJor skrev:
Krav hos mig med regnsensor pga kraftig lutning, så vid minsta regn får Shaun snällt gå in i kojan och vänta tills det torkat upp igen.
Det är vettigt om man har kraftiga lutningar med gräs. Jag tog bort det värsta och har byggt en tillfällig ful ramp så han kommer upp på "andra plan" Som jag förstår är det vettigast med regnsensor om man har en känslig matta som blir mjuk och dyngig. Min har fastnat 1 gång på en liten stubbe och då var det riktigt blött runt stubben.

Robotgräsklippare på en provisorisk trärampramp i en trädgård med lutande gräsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Intressant, mina största problem med halka är inte när det regnar, det är när gräset torkar på sommaren.
 
Ja det är etter värre med torka, men det är ju enkelt att råda bot på med lite bevattning :)
 
tttomten TomasJor skrev:
Ja det är etter värre med torka, men det är ju enkelt att råda bot på med lite bevattning :)
Njs, inte så lite då man har 3-5 cm jord direkt på berget i backarna mellan terrasserna. Har lagt på nät nu så att klipparen får fäste...
 
R
tttomten TomasJor skrev:
Krav hos mig med regnsensor pga kraftig lutning, så vid minsta regn får Shaun snällt gå in i kojan och vänta tills det torkat upp igen.
Husqvarna har terränghjul att montera om man har de problemen.
 
Kraftigare hjul har jag redan, hjulen på HQ220 slits ut på en säsong hos mig. Kör med 230s hjul, de håller.

Nackdelen är dock att de är lite större så fyrkantlippningen är inte riktigt fyrkantig. Men faktum är att det nog är bättre, det blir inte lika kraftiga gränser mellan klippt och inte klippt vilket gör att den inte hamnar i fyrkantlippningen lika lätt. Innan jag bytte hjul då ville den väldigt gärna klippa fyrkanter hela tiden om den inte fått klippa på några dagar.
 
R RoAd skrev:
Husqvarna har terränghjul att montera om man har de problemen.
Nja problemet är inte att ta sig fram utan främsta problemet är att mattan går sönder när klipparen vänder. Har 48% lutning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Njs, inte så lite då man har 3-5 cm jord direkt på berget i backarna mellan terrasserna. Har lagt på nät nu så att klipparen får fäste...
Ja nät är bra, jag har det också på de mest utsatta ställena.
 
Lustigt att vi har så olika erfarenheter av klippresultat under regnförhållanden... tro mig jag har testat både - ock :)

Har en hypotes att det kan bero på att en del underdimensionerade klippare behöver klippa större delen av dygnets timmar för att hålla gräsmattan någorlunda i skick. En korrekt dimensionerad anläggning ska ha en väl tilltagen överkapacitet att kunna vänta några timmar för att parera regnskurar utan några som helst negativa effekter på total klipptid.

Efter min erfarenhet: klippresultat blir väldigt mycket bättre om roboten inte tvingas klippa en genomblöt gräsmatta. Handlar delvis om detta med slirande i ev slänter etc men framför allt om ren klippdynamik av rakblad som möter gräs, klippeffektivitet.
 
Hade vart bra med regnsensor på Husqvarna också. Då skulle man kunna ställ in den efter smak..
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Lustigt att vi har så olika erfarenheter av klippresultat under regnförhållanden... tro mig jag har testat både - ock :)

Har en hypotes att det kan bero på att en del underdimensionerade klippare behöver klippa större delen av dygnets timmar för att hålla gräsmattan någorlunda i skick. En korrekt dimensionerad anläggning ska ha en väl tilltagen överkapacitet att kunna vänta några timmar för att parera regnskurar utan några som helst negativa effekter på total klipptid.

Efter min erfarenhet: klippresultat blir väldigt mycket bättre om roboten inte tvingas klippa en genomblöt gräsmatta. Handlar delvis om detta med slirande i ev slänter etc men framför allt om ren klippdynamik av rakblad som möter gräs, klippeffektivitet.
Jag brukar säga att regnet är en gratisdusch av roboten och rengöring av dess knivar. Våren innan gräset tar krafttag inför första riktiga regnet så brukar knivarna ha en tjock massa på sig =) Med regn så tvättas knivarna bra.
Jag har nog tur med min matta som trivs att klippas även när det regnar.
 
R RoAd skrev:
Husqvarna har terränghjul att montera om man har de problemen.
Terränghjul skaffade pappa. Jäklar vilka fina gropar de gräver :rofl:
 
Funderar på klippare men har en tall på tomten. Någon som har erfarenhet av hur de hanterar tillkottar och mindre grenar? Blir väl en Husqvarna eller Gardena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.