Spotlights är säkert en mode grej,men är inte allt mode?

Oljade ekgolv,galvade staket och balkonger,funkis m.m

Sen är den eviga frågan 12v eller 230v,smaken är som baken...

Vi har valt att sätta ett 50 tal 12v spottar på bottenvåningen,totalt 8 dimmer grupper,vårt största problem är att hitta en snygg spot,vill ha fyrkantiga spottar i borstad aluminium eller stål....

Har endast hittat en på Maxel,tyvärr var priset fel....

Någon som har något förslag??

 
Tycker mig ha sett Spottar för utomhusbruk, vad skiljer dessa mot andra? Är dessa normalt 12V eller 230V? Jag har ett taköverhäng som går ut 1,5 m där jag tänkte sätta spottar. Tror jag hellst väljer 12V då dessa är OK att installera själv. Någon som vet om man kan lägga trafon i taköverhänget (för 12V) eller måste denna vara i frostfri miljö?
 
Vad jag vet så finns det inte 12V för utomhusbruk utan bara 230V.
 
Det finns ganska många sorters spotlights som går att använda utomhus, bla Hide-a-lite:s 4200, 1580 och 1206. Alla dessa har en IP-klassning som tillåter utomhusbruk.

Hejs Stefan


www.hide-a-lite.se
 
Och på tal om spottar...
Tar upp denna gamla tråd...

'Finns det någon rekomendation om antal downlights per m2 eller något liknande om man nu ÄNDÅ dryftar sig till att vilja ha spottar.. ( i ett badrum som allmänbelysning )
tuut
 
Intressant fråga, har själv tankar på att sätta in spottar i sovrummet och vet inte hur många man skall ha. Säg att rummet är 14 KVM! Några förslag. har tänkt mig 35W 12 V spottar.
 
sinkadus skrev:
Spotlights är säkert en mode grej,men är inte allt mode?

Oljade ekgolv,galvade staket och balkonger,funkis m.m

Sen är den eviga frågan 12v eller 230v,smaken är som baken...

Vi har valt att sätta ett 50 tal 12v spottar på bottenvåningen,totalt 8 dimmer grupper,vårt största problem är att hitta en snygg spot,vill ha fyrkantiga spottar i borstad aluminium eller stål....

Har endast hittat en på Maxel,tyvärr var priset fel....

Någon som har något förslag??
Jag har ruskigt bra pris på Maxel... Gav 140 +moms (ord 290+moms) plus frakten..för deras nya LED-spottar, dom fyrkantiga med vitt glas (finns i fler färger) och kant i borstad alu. Själv köpta jag 8st denna gången, men det lutar åt att jag behöver fler :)
Du bor inte i Skåne? Isåfall kunde jag kanske göra ett samköp..
 
Till att börja med och för att få vara lite besserwisser så blir faktiskt all effekt värme (även ljuset) - verkningsgraden spelar alltså ingen roll.
Den effekt man bränner på belysning sparar men i princip på uppvärmning, nåja takvärme är väl inte alltför effektivt. Den delen av året man inte behöver värma huset sammanfaller av en lycklig slump med den tid då man inte behöver så mycket belysning.
Har man övervåning blir ju takvärmen golvvärme vilket ju är populärt. Har man inte övervåning ska man däremot se upp med isoleringen eftersom varje (infälld) spott kräver en "hink" som är ett par decimeter i diameter och sticker upp ett par decimeter ovanför innertaket, många spottar=många hål där det kan rasa ut värme.
Själv har jag spottar i hallen, tvättstugan och badrummet och det är bara i hallen som det blir takvärme. Jag tycker att det är praktiskt (inget dinglande och dammsamlande) och de ger ett bra ljus.
 
Med tanke på hinkar och spottar och gud vet allt...

OM jag förstår det hela rätt, så river man alltså inte ner undertaket då och installerar om till spottar?

Har köpt ett beg. hus där vi har för avsikt att göra det. Skulle även vilja få in IHC men då lär man väl få riva ner innerväggarna också, va..?
 
Hm, inser att jag kanske var lite otydlig.
"Hinkarna" är (om jag förstod elektrikern rätt) till för att skydda material runt spotten från att fatta eld eftersom den blir så himla varm. Man måste alltså riva innertaket, ta upp hål i eventuell isolering, trycka in och sätta fast en "hink", montera spotten i hinken och sätta dit undertaket. Man bör ju passa på att dra VP rör/slang när taket är nere så gömmer man eldragningen.
Detta gäller för infällda spottar. Utanpåliggande är ju en helt annan femma. Det har jag satt upp i köket under överskåpen och de bygger ca: 3cm. Jag misstänker att man inte kan få lika stor effekt på dessa eftersom de är så små, sen måste man ju dit med sladdar och det kan ju vara svårt att få det snyggt om det ska sitta i ett slätt tak...
IHC ???
 
Nejdå, Du var inte otydlig. Jag har förstått. :)

Men att få in ett IHC (Intelligent Home Concept) för styrning av elen verkar inte vara så jättelätt....
 
RilleRock
carlos_g skrev:
Intressant fråga, har själv tankar på att sätta in spottar i sovrummet och vet inte hur många man skall ha. Säg att rummet är 14 KVM! Några förslag. har tänkt mig 35W 12 V spottar.
Av personlig erfarenhet som elektriker så föredrar jag själv 12V för ljuset blir mkt varmare.
Och just 35W tycker jag är helt perfekt som "fullljus"
Dimmrar du sen lampan så mer än fördubblas brinntiden på den.
Antal är juh alltid är ju såklart beroende på ändamål
i rummet.Du kan klara dig med 4 men 6 hade nog jag satt in i ett diagonalt mönster ;D
Blir lite mer levande då.
 
Tänkte bara i detta sammanhang komma med en liten lustighet.

Vi har på vårt jobb många (ca: 100) 12v halogenspottar och livslängden varierar mycket.

Normalt mellan ett par månader och ett år.
Frisittande lampor klarar sig längst.
Förmodligen får de bättre kylning.

Nu till lustigheten.
Vi har haft en lampa som just gått sönder.
Den har lyst i 11 år :surprised: :surprised: :surprised:
Dag ut och dag in !

Detta måste väl vara någon form av världsrekord.
Synd att inte alla lampor har denna kvalité
Ännu lustigare var att denna lampa inte var någon märkeslampa och dessutom satt i en armatur från Ikea ! ! !

t i t a n i u m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.