Visst, det borde gå bra.
 
Tricket är att få den tillräckligt nära så att gnistan orkar hoppa över, dvs inte mer än runt en mm.
 
Det är tänkbart att det är en god idé att skaffa ett nytt tändstift för att få den att gå sedan. Men blir det ingen gnista alls på det gamla stiftet så behöver du inte prova med ett nytt. Börja med att putsa på brytarspetsarna eftersom det går att göra med svänghjulet på plats.

Det går att prova att sätta tungan i änden på tändkabeln och rycka i remmen. Bäst är i så fall om man får någon annan att göra detta. Om personen i fråga skriker så händer det i alla fall något med tändsystemet.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Tricket är att få den tillräckligt nära så att gnistan orkar hoppa över, dvs inte mer än runt en mm.
Värt att testa imorgon eftersom det dröjer innan det beställda tändstiftet kommer och eftersom jag inte kommer till torpet förrän tidigast om två veckor nästa gång.
 
A Avemo skrev:
Det är tänkbart att det är en god idé att skaffa ett nytt tändstift för att få den att gå sedan. Men blir det ingen gnista alls på det gamla stiftet så behöver du inte prova med ett nytt. Börja med att putsa på brytarspetsarna eftersom det går att göra med svänghjulet på plats.

Det går att prova att sätta tungan i änden på tändkabeln och rycka i remmen. Bäst är i så fall om man får någon annan att göra detta. Om personen i fråga skriker så händer det i alla fall något med tändsystemet.
Jag putsade brytarspetsarna och brytaren rör sig som du efterlyste.
Nu saknas ju hylsan på båda tändstiften (upptäckte jag för en stund sen), så det lär väl inte bli någon vidare kontakt i kabeln.
 
Det finns olika sorters hattar till tändkabeln. De som är gjorda för att sitta på den pågängade hylsan och de som är gjorda för att sitta direkt på gängan på stiftet. Så börja med att kolla om det verkligen behövs en hylsa.
 
A Avemo skrev:
Det finns olika sorters hattar till tändkabeln. De som är gjorda för att sitta på den pågängade hylsan och de som är gjorda för att sitta direkt på gängan på stiftet. Så börja med att kolla om det verkligen behövs en hylsa.
Tidigare idag såg jag att det låg en hylsa längs in i "kabeln". Knackade och skakade för att få ut den men det gick inte. Men i något läge har den ändå ramlat ut.
 
Ett trick från tiden man mekade moped, var att :
Sätta vänster hands tumme hårt mot cylingern ( ev i hålet för tängstiftet).
Sätta tändkabeln på lillfingret och med högra handen ( hanskförsedd) vrida på svänghjulet.
Då kände man om det fanns någon chans till att senare få gnista eller om kondensatorn var helt väck.
Kan vara lite vanskligt, men med god kontakt med tummen, så känns det bara i vänsterhanden.
 
Då var det dags att fortsätta med detta projekt och jag har bestämt mig för att försöka få tag på nytt tändstift.
Men det var inte så lätt som jag trodde och det verkar som att jag måste beställa online. Helst hade jag velat åka till fysisk butik för att jämföra innan jag köper. Och kanske någon här vet hur jag kan lyckas med det.

Har hittat två sajter som visar alternativ till den (gamla) modell som satt i maskinen.
Där satt: BOSCH M45T1
Sajterna som visa alternativ föreslår:
Champion D21, D16 eller D16T10
NGK AB6, 1010 eller 2910
Torch A6

Det enda jag lyckas hitta online är NGK 2910 för 99 inkl. frakt
Men kanske finns det ett alternativ på t.ex Biltema som jag kan åka förbi och köpa redan imorgon? Eller någon annan butik i göteborgsområdet.
 
Några av de i den listan ser inte alls ut att passa.
Tror du inte NGK 2910 passar? Se bilden jag la upp på det gamla stiftet och jämför med NGK 2910
 
Biltema tycks inte ha ersättare till det
 
Måtten på M12B stämmer bra med den som sitter i maskinen:
  • Threaddiameter: M 18x1,5
  • Threadreach: 12,7
  • Hexsize: 26
När jag tittar på måtten på NGK2910 ser jag detta:

Nyckelvidd 20,8 mm
Yttergänga [mm] 18,0
Gänglängd [mm] 12,0

Har liten skillnad på gänglängden (0,7 mm).
Har det betydelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.