Med en 10 kW bergvärmepump får jag att energibehovet för uppvärmning blir ca 7600 kWh/år exkl. hushålls-el. Energitäckning 99% och effekttäckning 72%. Borrhål minst 153 m djupt.

Med en 9 kW luftvattenvärmepump får jag att energibehovet för uppvärmning blir ca 9200 kWh/år exkl. hushålls-el. Energitäckning 98% och effekttäckning 55%.

Med en frånluftsvärmepump som NIBE F730/F750 får jag varningsmeddelande att "Effektbehovet större än rekommenderat för denna produkt". Energibehovet för uppvärmning blir ändå bara ca 12200 kWh/år exkl. hushålls-el enligt kalkylprogrammet vilket är lägre än jag trodde. Energitäckning 88% och effekttäckning 45%.

Det är inte allra senaste versionen av kalkylprogrammet jag har så det kan skilja sig mot NIBE's senaste. Se siffrorna som en uppskattning och be att få en kalkyl gjord i offerten för de modeller som är intressanta.
 
  • Gilla
Stuka och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Med en 10 kW bergvärmepump får jag att energibehovet för uppvärmning blir ca 7600 kWh/år exkl. hushålls-el. Energitäckning 99% och effekttäckning 72%. Borrhål minst 153 m djupt.

Med en 9 kW luftvattenvärmepump får jag att energibehovet för uppvärmning blir ca 9200 kWh/år exkl. hushålls-el. Energitäckning 98% och effekttäckning 55%.

Med en frånluftsvärmepump som NIBE F730/F750 får jag varningsmeddelande att "Effektbehovet större än rekommenderat för denna produkt". Energibehovet för uppvärmning blir ändå bara ca 12200 kWh/år exkl. hushålls-el enligt kalkylprogrammet vilket är lägre än jag trodde. Energitäckning 88% och effekttäckning 45%.

Det är inte allra senaste versionen av kalkylprogrammet jag har så det kan skilja sig mot NIBE's senaste. Se siffrorna som en uppskattning och be att få en kalkyl gjord i offerten för de modeller som är intressanta.

Luft vatten känns ju absolut inte helt dumt. Får hembesök i nästa vecka, blir intressant att gå igenom huset med en fackman. Men alltid bra att ha lite kött på benen.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En frånluftvärmepump är en elpanna hopbyggd med ett ventilationsaggregat som har återvinning av värmen på frånluften.
Ingenting annat.
Värmen i huset kommer alltså från elpatroner, ingenting annat, ja lite spillvärme som tas tillvara.
Det där är en överförenkling, den tar ut energi likvärdigt som en luft-vatten värmepump fast från ventilationsluften så begränsat flöde, den sänker avluften till lägre än vad som kommer in från friskluftsventilerna så där är en besparing. Inte lika effektivt som en luft-vatten värmepump men ändå inte i närheten lika dåligt som direktverkande el
 
Fotografen Fotografen skrev:
Värmen i huset kommer alltså från elpatroner, ingenting annat, ja lite spillvärme som tas tillvara.
Nonsens. Jag har flvp. En nibe 370, dvs en ”liten”. Den ger 2 kW från kompressorn. Det räcker för allt varmvatten och även värme om det är mer än ca 7 gr ute. elpatronerna är alltså spärrade över 7 grader utetemp.

Sanningen är alltså att värmen kommer från dels en värmepump, dels fr. elptroner.

Precis som en bvp eller lvp. Man överför energi från ett media till ett annat. Skillnaden är mest att i fallet flvp har man en begränsning i mängden media att ta värme ifrån. I fallet lvp har man istllet en begränsning i utetemp. I fallet bvp har man en begränsning i borrhålets kapacitet.
 
Jag har en nibe f370, 120kvm, byggår 1984, totalt 12000kwh per år Ink hushållsel. 4pers i huset.
 
F
T Tosse skrev:
Nonsens. Jag har flvp. En nibe 370, dvs en ”liten”. Den ger 2 kW från kompressorn. Det räcker för allt varmvatten och även värme om det är mer än ca 7 gr ute. elpatronerna är alltså spärrade över 7 grader utetemp.

Sanningen är alltså att värmen kommer från dels en värmepump, dels fr. elptroner.

Precis som en bvp eller lvp. Man överför energi från ett media till ett annat. Skillnaden är mest att i fallet flvp har man en begränsning i mängden media att ta värme ifrån. I fallet lvp har man istllet en begränsning i utetemp. I fallet bvp har man en begränsning i borrhålets kapacitet.
Det är ändå så att det aldrig finns mer energi än man redan värmt upp. Men det är ett investeringseffektivt val som löser värme och ventilation på en gång. Men försök inte få nån att tro att det är likvärdigt bergvärme och FTX varken driftsekonomiskt eller komfort med kall tilluft och extrema undertryck. Jag har tex aldrig haft en tillsatstimma på bergvärmen utöver periodisk 14-dagars legionella körning till 63 grader oavsett hur kallt det är.

Men som nämndes tidigare, TS måste ju se över sin ventilation då den blir obefintlig vid byte från FLVP till bergvärme.
 
F fsn skrev:
Det är ändå så att det aldrig finns mer energi än man redan värmt upp. Men det är ett investeringseffektivt val som löser värme och ventilation på en gång. Men försök inte få nån att tro att det är likvärdigt bergvärme och FTX varken driftsekonomiskt eller komfort med kall tilluft och extrema undertryck. Jag har tex aldrig haft en tillsatstimma på bergvärmen utöver periodisk 14-dagars legionella körning till 63 grader oavsett hur kallt det är.

Men som nämndes tidigare, TS måste ju se över sin ventilation då den blir obefintlig vid byte från FLVP till bergvärme.
Det var väl inte det jag skrev heller.

Och inte förutsätter flvp ett extremt undertryck. Det ska såklart justeras in lämpligt, oavsett uppvärmningssystem. Att dra in extra kalluft utifrån för att få mer för kompressorn att jobba med kommer alltid vara ett dåligt alternativ. Poängen är ju att använda den energi som finns i luften som man ändå måste ventilera ut.

FTX är helt oberoende av bergvärme. Mekanisk förvärmd tilluft kan man ha oavsett värmekälla i övrigt.

i många fall är bergvärme det bästa alternativet. För mig hade det kostat ca 120.000 kr extra för en extra besparing på några 1000-lappar om året. Då ”investerar” jag hellre i något mer lönsamt. En större flvp hade kostat ca 30.000 kr mer. Och sparat ännu färre 1000-lappar per år jmf bv-investeringen. Enkel matematik.
 
A
F fsn skrev:
Det är ändå så att det aldrig finns mer energi än man redan värmt upp.
Man får räkna differensen på luften som åker ut och den som kommer in i huset. Men som du också skriver löser en FLVP både ventilation, uppvärmning och varmvatten/VVB i en relativt billig lösning. I ett välisolerat hus är ändå inte värmeförlusterna så stora att det lönar sig med Luft-vatten eller bergvärme. Det är totalkostnaden som är viktig och då måste man räkna investering, räntekostnader, återbetalningstid, underhåll/utbyte osv.
 
F
T Tosse skrev:
Det var väl inte det jag skrev heller.


Att dra in extra kalluft utifrån för att få mer för kompressorn att jobba med kommer alltid vara ett dåligt alternativ. Poängen är ju att använda den energi som finns i luften som man ändå måste ventilera ut.
Nä, du skrev nonsens och det var det inte.

Är du med på hur det funkar? Om det inte skulle sugas in kall luft i samma utsträckning som du suger värmen ur frånluften så skulle väggarna rasa in. Oavsett om du vill eller inte så drar det in kalluft. Och det är svårt (typ omöjligt om man inte lever med ytterdörren öppen) att undvika ordentliga undertryck i FLVP hus jämfört med hus med en balanserad ventilation.

Och vad har det med saken att göra att FTX är ett fristående system? Syftet är det samma, att ta tillvara värmen i frånluften.
 
Jag har aldrig hört talas om att en fungerande flvp ger extrema undertryck.
 
T Tosse skrev:
Nonsens.
Nej.
Jag vill nog påstå att jag har rätt.
Fördelen med flvp är att man löser både ventilation, varmvatten och uppvärmning på ett plats- och kostnadseffektivt sätt, vid ett nybygge. Annars "sparar" man just ingenting, kanske varmvattnet på sommaren.
 
Varför skulle man bara spara på varmvattnet på sommaren? En modern flvp som kyler avluften till -15 grader sparar betydligt mer än så.
 
För att jämföra TS siffror lite med mina:

Byggår 2004
Nibe 310p
147kvm i ett plan i Blekinge
400mm isolering i tak och 240mm i väggarna.
Ca 20-21 grader inomhus
Eldar en hel del i täljstenskaminen, uppskattningsvis 3kbm/år.
Två vuxna samt två barn (0 resp 2år)
Ca 16 000kwh/år

Som andra är inne på, en flvp är en relativt billig lösning för att lösa ventilation, värme och varmvatten i medelstora moderna välisolerade hus. Då den återvinner värmen från från luften är det en systemfunktion att elpatronen ska gå lite då och då (billigare installation än markvärme men högre driftskostnader).

Problemet med Nibe 310p är att Nibe rekommenderade den upp till ca 130kvm om jag inte minns helt fel. Med dagens flvp tror jag den rekommendationen är 175kvm, har man större bör man välja en annan energikälla.

Själv håller jag på att bygga till mitt hus och kommer att hamna på 213kvm när jag är färdig, jag är inte riktigt där än i tanken men på sikt så behöver jag byta uppvärmningssystem. Om det blir en ny flvp, bergvärme eller jordvärme med eller utan solceller har jag inte hunnit räkna på än.
 
Tack för alla svar. Jag 2 inbokade besök nu där jag skall få feedback och offerter på luft/vatten, bergvärme eller rentav ny flvp. Den ena sa att det blivit betydligt bättre senaste åren, givetvis inte i klass med bergvärme. Men så pass bra att man får räkna med skillnaden i pris och ta ett beslut utifrån det. Jag återkommer
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering på offerter jag fått.

Företag #1 erbjuder 2 olika varianter av bergvärme. Deras första offert innehåller detta:

- 1st Thermia Optimum 8kwh pump och en Thermia Vent för att lösa min ventilation.
- 140 meter borrhål
- Foderdrivning 15m
- Allt installerat och klart, tar med gamla pannan osv.

155 000 efter ROT.

Den andra offerten låter såhär:

- 1st Thermia Inverter 3-12kwh samt magnetfilter, Thermia vent även här här för min ventilation.
- 160 meter borrhål
- Foderdrivning 15m
- Allt installerat och klart, tar med gamla pannan osv.

179 000 efter ROT

Till båda dessa alternativ får jag köpa till:

- Onlinepaketet för 4800kr
- Ventilpaket frikyla 1870kr

Mitt intryck: Mindre firma inom grannort, verkar väldigt mån om mig som kund. Jag har vänner som använt honom med goda resultat, alla säger att han är toppen. Kändes som han svarade ärligt. En nära vän kan idag, flera år efter sin installation ringa honom och får hjälp direkt, ingen fråga är för dum. Hans kalkyl är inte lika solklar som det andra företaget, för mig som är dålig på detta. Han sa även att då ventilationen inte är helt optimal så vågade han inte säga att kalkylen är 100%. Men fått en beräknad besparing runt 19 102kr/år. Är han ödmjuk, eller är luft/vatten så pass bra? När ni kommer längre ner ser ni att luft/vatten är beräknad till ännu mer besparing.




Företag #2 erbjuder Luft/Vatten

- 1st innedel Viessman Vitocal 222-s, 8kwh, 220 liter vattendel.
- 1st utedel Viesmann Vitocal 221.c08
- Ack tank 46L vägghängd
- Expansionskärl 10L
- Installerat och klart, gör allt, kan ej tillkomma någon mer kostnad för mig, offert gäller.
- 6 års garanti med möjlighet till förlängning 16 år
- Vitocare ingår, appstyrning
- 24/7 jourehjälp
- Förberett att arbeta med solceller

Pris: 118 527kr i offerten, det tillkommer 10 000 för en fläkt att driva min ventilation. Han hade inte mycket info om den, va bara en plåtgrunka som påminner om en bilturbo, som blir inbyggd såklart.

Beräknad besparing på detta paket är 24 003 kwh, eller 16 987 kwh. Har fått ett cop på 4.1 vilket var bra sa han, desto närmre 5 desto bättre?

Mitt intryck: Seriös firma som verkar stabil. Jobbar uteslutande med egen personal inom allt, dom kommer på morgonen och lämnar mig när allt är klart. Viessmann pumpen verkar lovande. Pumpen producerar 22 538 kwh och förbrukar 5551 för att göra så. Tillsatt energi 217. Hans kalkyl visade på minimal chans för patron att gå in, det blir på riktigt kalla dagar. Uppvärmningskostnad blev alltså 7613 kr/år. Låter detta för bra?, glädjekalkyl? Vet att man ska ta siffror med lite salt, men frågar er som kan, är det i närheten av realistiskt? Om det stämmer är det ju onekligen riktigt jäkla bra.


Summering: En positiv aspekt är att vi har nära till berg, jag vet att grannen har borrat 130m och han är helnöjd. Båda mina offerter är mer än det. Har förstått att inverter är varvstyrd, står inte och går på/av hela tiden utan håller den värme/effekt som behövs. Frågan är om jag behöver det?, är det värt 24 000 extra mot vanliga pumpen?

Jag kan inte se att luft/vatten delen är inverter, men han talade mycket om att Viessmann väljer att hålla jämn effekt istället för massa slå på, slå av.

Kan spara 25 000 på luft/vatten, men får en utedel att behöva ta hand om, och är det verkligen så nära bergvärme som angett? Till och med bättre i detta fall, och det är ju inte troligt?



Tacksam för alla synvinklar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.