Jo, jag ser dem när jag vrider.
Ska försöka ta en närbild på dem.
 
Z zingo skrev:
Jo, jag ser dem när jag vrider.
Ska försöka ta en närbild på dem.
Så här ser det ut med rotorn i olika lägen.
Frågan är vad som är vad och om jag kan göra något utan att ta mig ännu längre in.
 
  • Rostig motorrotor med olja i olika positioner, synliga korroderade fästskruvar och mekaniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överexponerad bild av en motorrotor i maskinhus, svårt att urskilja detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rotorn i maskineri med rost och olja, i olika lägen synlig genom en öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en generatorrotor med rost och kopparlindningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med risk att jag ser fel. Rakt upp brytare, rakt ner kondensator, till vänster "belysningsspole" och till höger tändspole. Kan du se något "gap" som öppnar sig på brytarspetsarna längst upp på bilderna. De ska alltså vara öppna under en mindre del av varvet och i övrigt slutna. Hur ser i så fall kontaktytorna ut?

Brytarspetsarna "manövreras" normalt genom en "kam" (typ kamaxel men kanske inte så markant) på "svänghjulsaxelinsidan"...

Ska du komma åt bättre är det nog muttern du får ge dig på. Den kan nog sitta rätt ordentligt och möjligen behöver du även en passande avdragare sen du fått bort muttern. Muttern kan även vara vänstergängad om rotationsriktningen är sådan att det passar bäst. Hål rätt på eventuell krysskil om du kommer så långt. Jag kan absolut inget om just din motor men denna typ av småmotorer brukar likna varandra rätt ordentligt.

Någon som ser bättre kan väl rätta/komplettera.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att jag ser fel. Rakt upp brytare, rakt ner kondensator, till vänster "belysningsspole" och till höger tändspole. Kan du se något "gap" som öppnar sig på brytarspetsarna längst upp på bilderna. De ska alltså vara öppna under en mindre del av varvet och i övrigt slutna. Hur ser i så fall kontaktytorna ut?

Brytarspetsarna "manövreras" normalt genom en "kam" (typ kamaxel men kanske inte så markant) på "svänghjulsaxelinsidan"...

Ska du komma åt bättre är det nog muttern du får ge dig på. Den kan nog sitta rätt ordentligt och möjligen behöver du även en passande avdragare sen du fått bort muttern. Muttern kan även vara vänstergängad om rotationsriktningen är sådan att det passar bäst. Hål rätt på eventuell krysskil om du kommer så långt. Jag kan absolut inget om just din motor men denna typ av småmotorer brukar likna varandra rätt ordentligt.

Någon som ser bättre kan väl rätta/komplettera.

Ok, tack.
Vad gör jag åt "ringen" som sitter bakom muttern?
Och hur får jag motorn att inte rotera när jag drar?
Det finns inget att hålla emot den med och då får jag ingen kraft även om jag drar åt rätt håll.
 
Jag vred runt några varv men såg ingenting som rörde sig det allra minsta någonstans. Men så tänkte jag att brytaren väl är den som sitter längst upp i bild (under skruven i på första fotot, man ser bara en del av den). Det var det enda som skulle kunna öppna sig. Petade försiktigt med mejsel mellan kontaktytorna och vred runt igen (se bättre bild). Då öppnade den sig ca en millimeter precis som du beskrev. Kan inte bedöma status på ytorna men med vad rengör jag dem på bästa sätt?
 
  • Närbild av korroderade maskindelar med fokus på en delvis synlig brytare under en skruv, indikerande reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din sista bild ser man brytarspetsarnas kontaktytor. Det är inte mer än några tiondels mm den skall öppna. Du kan ta en liten bit fint slippapper och vika dubbelt så att du får slipyta åt båda håll. Sedan öppnar du brytarspetsarna med en skruvmejsel och stoppar in slippappret i gapet. Släpp sedan med mejseln så att kontaktytorna klämmer åt om slippappret och dra pappret fram och åter. Efter den behandlingen bör ytorna vara rena.

Spetsarna skall öppnas och stängas en gång per varv på motorn. Gör de inte det så är de antingen feljusterade, trasiga eller fastbeckade. De skall öppnas i närheten av övre dödpunkt. Stick in en skruvmejsel genom tändstiftshålet så att den vilar mot kolven. Vrid sedan motorn tills kolven är i sitt översta läge. Någonstans i närheten på varvet skall brytarspetsarna röra sig.

Får du brytarspetsarna att röra sig som de skall och dessutom putsar av dem men du fortfarande inte har gnista så bör du kontrollera att trådarna mellan tändspole, brytarspetsar, kondensator och dödare är hela och inte har kontakt med något olämpligt.

Är det fortfarande inte gnista så är nästa misstänkta komponent kondensatorn. Justeringar och putsningar ser ut att kunna göras med svänghjulet på plats. För att byta trådar, brytarspetsar eller kondensator måste du troligen få bort svänghjulet.

Är tändsystemet i bra skick brukar det räcka med att bara vrida svänghjulet hastigt för hand för att få en gnista. Men innan man gräver sig djupt in i motorn skulle jag prova att rycka lite hårdare med en rem och se om det gör någon skillnad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Brytaren beter sig precis som du beskriver, dvs öppnar sig en gång per varv och när kolven är i högsta läget.
Provade igen att dra runt och kolla gnistan, men kunde inte se någon nu heller. Kanske är läge att se till att jag har ett bra tändstift innan jag fortsätter?
 
Z zingo skrev:
Ok, tack.
Vad gör jag åt "ringen" som sitter bakom muttern?
Och hur får jag motorn att inte rotera när jag drar?
Det finns inget att hålla emot den med och då får jag ingen kraft även om jag drar åt rätt håll.
Den stukade "ringen" knackar till med en hammare och dorn så att den inte låser muttern längre. Har du tillgång till en mutterdragare, då bör du få loss muttern. Ibland räcker det med att man håller emot svänghjulet med handen.
 
Immobil Immobil skrev:
Den stukade "ringen" knackar till med en hammare och dorn så att den inte låser muttern längre. Har du tillgång till en mutterdragare, då bör du få loss muttern. Ibland räcker det med att man håller emot svänghjulet med handen.
Ok, men risken är väl att den går sönder eftersom den är så tunn och rostig.
Motorn roterar medurs. Åt vilket håll borde muttern i så fall dras så den lossnar?
 
Något jag nu upptäckte när jag skulle beställa nytt tändstift var att det jag ska beställa har en liten hylsa längst upp, medan de två jag har saknar hylsa och istället har gängor. När jag tittar in i tändstiftskabeln ser jag att hylsan ligger längst in och "rullar runt". Kanske blir det ingen eller dålig kontakt då?
 
Hylsan sitter (eller ska sitta) gängad på tändstiftet. Om den är lös och sitter kvar i hatten till tändkabeln så får den antagligen inte någon bra kontakt. Skruva in tändstiftet i hatten så borde den fastna, och du kan dra ut den.
 
Och för att komma åt att byta brytarna på ett bra sätt så måste du bort med svänghjulet. Det gör du som andra har sagt genom att ta bort muttern i mitten. Det sitter en låsning under, med en plåt-"flärp" uppvikt mot muttern, som du knackar ned med t ex en skruvmejsel.

För att lossa på muttern måste du sedan hålla fast svänghjulet på ett bra sätt, där får du antagligen tillverka ett eget specialverktyg som håller emot. Men fall inte för frestelsen att stoppa ned något mellan kylflänsarna i ytterkant på svänghjulet, det kommer inte att hålla...

Sedan så behöver du en avdragare för att dra loss svänghjulet. Där kan det ev. behövas att du spänner fast avdragaren, och klappar till den med en hammare för att hjälpa att få svänghjulet att släppa.

Men har du tur så kan du som sagt kanske komma åt att putsa/justera brytarna på plats.
 
Nu var hylsan borta. Den har ramlat ut i hanteringen. Alltså läge att beställa tändstift.
Men så slog det mig att jag väl borde kunna mäta om det kommer ström till stiftet med vanligt mätinstrument.
I så fall vet jag ju att tändstiftet är kasst.
 
Njae, det rör sig om kV i spänning... Men du kan prova med t ex en skruvmejsel som du stoppar in i hatten och sedan håller nära (men inte mot) någon metalldel. Risken med den är väl att du känner om det kommer någon gnista ;-)
 
S Strontus skrev:
Njae, det rör sig om kV i spänning... Men du kan prova med t ex en skruvmejsel som du stoppar in i hatten och sedan håller nära (men inte mot) någon metalldel. Risken med den är väl att du känner om det kommer någon gnista ;-)
:D Jag kan väl i så fall lägga/tejpa den (eller en metallpinne) så att den vilar på något isolerande men samtidigt är nära metall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.