Tomten rör på sig, hittade min klippare upp-och-ned på ett ställe som fungerat i tio år för min klippare igår. Det var tredje gången i sommar, hade byggt en temporär fångstlösning som inte fungerade så nu måste tråden tyvärr flyttas en aning.

Tur jag har en reservdelsklippare då en plastledare i stopp-knappen gick sönder.
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
Upp och ned? :surprised:
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
F fsn skrev:
.... och troligtvis kosta som en två år gammal japansk småbil...
Aha, det är gräsklippning man skall ha japanska småbilar till.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Upp och ned? :surprised:
Japp, har man suterrängtomt så har man, bor man dessutom på västkusten så är suterräng ofta kopplat till naket berg, så även hos mig. Klipparen körde över ett "stup" (brant bergskant) och min bräda som jag temporärt satt upp som fångstmetod fungerade inte (troligen pga att klipparen välte över kanten sidledes, det är åtminstone 14-åringens teori hur det kunde gå till - den verkar rimlig). Snarare så förstärkte min bräda fallet när klipparen väl välte över.

Det finns ett felmeddelande i klipparen som heter "upp och ned" så HQ har tänkt på det också... ;-)

Jag brukar ha ett par olyckor av detta slag varje sommar, oftast pga att torrt gräs blir väldigt halt (full fart mot kanten, saktar in motorerna men rörelseenergin skjuter på över kanten då gummidäck mot torrt gräs har låg friktion, gräset torkar pga brist på vatten då det ligger väldigt lite jord i bergsskrevorna på sina ställen). Denna gång så var det dock gräsklipp i däckens mönster (fastklistrat pga dagg) så det var en annan form av gräshalka som ställde till det...

Jag kan allt om att laga gräsklipparen, men det är mer för tråden om Pryl-HLR. Det blir en total demontering i smådelar i vinter. Skall då dessutom uppdatera mjukvaran i min koppling till hemautomatiseringen, funderar på att stoppa in en GPS-tracker också, mest bara för att det är kul. Måste dock hitta ett bra sätt att fästa elektroniken, den utsätts ju för lite G-krafter ibland...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Det hade nog varit bekvämt att skaffa en robotklippare, då jag inte är den sportiga motionerande typen, men jag är för snål för att investera i en robot.

Har dessutom bara 1300 kvm tomt, vilket tar jämnt en timme att klippa med min 29 år gamla Klippo. Och när den går sönder köper jag en "ny" begagnad Klippo.
 
Keiller Keiller skrev:
Det hade nog varit bekvämt att skaffa en robotklippare, då jag inte är den sportiga motionerande typen, men jag är för snål för att investera i en robot.

Har dessutom bara 1300 kvm tomt, vilket tar jämnt en timme att klippa med min 29 år gamla Klippo. Och när den går sönder köper jag en "ny" begagnad Klippo.
Det påminner mig om den engelske aristokraten med den perfekta gräsmattan i parken. Han fick frågan av en besökare från Texas om hur han lyckats så otroligt bra. Enkelt, svarade aristokraten, vår familj har klippt gräsmattan varje dag de senaste 300åren. :)

En Klippo är tydligen outslitlig, har jag hört, lycka till!
Säg bara till när du behöver en ny Klippo. Sedan jag skaffade en HQ AM tidigare i år klipper den ca 5tim per dag. I ur och skur. Nu har jag två Klippo över...
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tomten rör på sig
Snart jul, kanske
pacman42 pacman42 skrev:
Tur jag har en reservdelsklippare då en plastledare i stopp-knappen gick sönder.
Lysande, det skulle man ha! Bara att klippa till en ny reservdel, ju!
:)rofl:Sorry)
 
Plockade in våran Worx nu, regnat mer eller mindre konstant ett stort antal dagar och hon verkade allmänt uppgiven med att pipa för regn... dvs att inte kunna slutföra uppgifterna pga detta.

Stackars sate vi har inte ägnat den ett uns av uppmärksamhet under många månader. Kollade över förutsättningarna, massvis med löv och skit, egentligen inget att klippa mer nu så hon fick komma in i värmen och stängas av inför nästa säsong.

Vanliga proceduren med att utrota tvestjärtskolonier etc, "avlusning" inför vinterförvaringen. Hårt liv att vara robot.
 
O O skrev:
Det påminner mig om den engelske aristokraten med den perfekta gräsmattan i parken. Han fick frågan av en besökare från Texas om hur han lyckats så otroligt bra. Enkelt, svarade aristokraten, vår familj har klippt gräsmattan varje dag de senaste 300åren. :)

En Klippo är tydligen outslitlig, har jag hört, lycka till!
Säg bara till när du behöver en ny Klippo. Sedan jag skaffade en HQ AM tidigare i år klipper den ca 5tim per dag. I ur och skur. Nu har jag två Klippo över...
Är det bara drivning och bra pris så varför inte? En klippare att ha i reserv kan ju vara bra.
 
Jag kommer nog också pensionera min klippo till våren när jag lägger ner slingan till Husqvarnan
 
H Harald Blåtumme skrev:
Plockade in våran Worx nu, regnat mer eller mindre konstant ett stort antal dagar och hon verkade allmänt uppgiven med att pipa för regn... dvs att inte kunna slutföra uppgifterna pga detta.

Stackars sate vi har inte ägnat den ett uns av uppmärksamhet under många månader. Kollade över förutsättningarna, massvis med löv och skit, egentligen inget att klippa mer nu så hon fick komma in i värmen och stängas av inför nästa säsong.

Vanliga proceduren med att utrota tvestjärtskolonier etc, "avlusning" inför vinterförvaringen. Hårt liv att vara robot.
Värdelöst med en robot som är så kinkig vid regn det är ju en av anledningarna man köper en robot för att de ska kunna klippa i nästan alla väder, worx blir väl sur och åker in i stationen ?

Min Nisse (automower 315) har gått mellan 0900-2000 minst 6 dagar i veckan sedan slutet av april/början av maj. Det var förra veckan jag drog ner tiden och starta manuellt pga frost vissa dagar. Men han ska få gå lite imorgon med sen får han in i dvalan på söndag. Vinterprojektet blir att bygga ett hus till honom, hade tänkt att bygga ett i tegel men insåg att det var egentligen dumt om man vill flytta på den någon gång.

Enda gångerna jag stoppat honom är vid extremt hällregn (om jag varit hemma) och åska som slog ner 400 meter hemifrån =)
 
Tycker regnsensorn är en mycket bra funktion, klippresultatet blir dåligt när det är blött. Som standard så går den in och väntar inställd tid efter att regnsensorn blivit torr och gör ett nytt försök. Detta fungerar mycket bra för det mesta men givetvis, regnar det hela dagen så blir det inget klippt den dagen.

Vill man att den ska klippa även om det regnar är det ju busenkelt att fixa...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker regnsensorn är en mycket bra funktion, klippresultatet blir dåligt när det är blött. Som standard så går den in och väntar inställd tid efter att regnsensorn blivit torr och gör ett nytt försök. Detta fungerar mycket bra för det mesta men givetvis, regnar det hela dagen så blir det inget klippt den dagen.

Vill man att den ska klippa även om det regnar är det ju busenkelt att fixa...
Worx kanske klipper på annat vis.
Hq klipper bra även när det regnar. Självklart om den har klippt hela tiden och inga avbrott. Kan synas lite spår fram till det torkat upp sen syns det inte längre att den varit där.
Min matta såg inte så bra ut innan jag köpte och de är första året men det ser redan mycket bättre ut =)
Den klipper typ bara bortersta delen, klipper närmaste delen manuellt så att man kan reta grannarna lite.
 
  • Vy över en välskött gräsmatta från ovan, med hus och en robotgräsklippare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar inte "regnblötanivån" vara inställbar på klipparen?
Min (Imow) klipper enbart när dtt är helt torrt.
Inställd så
 
W WilleR skrev:
Brukar inte "regnblötanivån" vara inställbar på klipparen?
Min (Imow) klipper enbart när dtt är helt torrt.
Inställd så
Finns inget sånt på min, för det behövs ej. Går det att justera på de som har är det ju bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.