Jag har fått för mig att jag skulle vilja ha en klocka på armen igen efter många års (ca15 )uppehåll. Har tröttnat på att alltid behöva ta fram telefonen när jag vill veta vad klockan är.

Så jag söker en hyfast billig klocka som håller när jag är på arbetet. (Har ett fysiskt arbete) Den ska också hålla när jag arbetar hemma på och runt huset. Min förra klocka var en av Guls bättre modeller den höll 6 år i min användning

Jag behöver inte en massa funktioner vill bara ha en enkel hållbar klocka

Så vad för klockor rekommenderas ?
 
N Niq skrev:
Jag har fått för mig att jag skulle vilja ha en klocka på armen igen efter många års (ca15 )uppehåll. Har tröttnat på att alltid behöva ta fram telefonen när jag vill veta vad klockan är.

Så jag söker en hyfast billig klocka som håller när jag är på arbetet. (Har ett fysiskt arbete) Den ska också hålla när jag arbetar hemma på och runt huset. Min förra klocka var en av Guls bättre modeller den höll 6 år i min användning

Jag behöver inte en massa funktioner vill bara ha en enkel hållbar klocka

Så vad för klockor rekommenderas ?
Är hållbarheten viktigast så är Casios digitala G-Shock klockor helt oslagbara!

Personligen så ser jag klockan delvis som ett smycke så utseendet har stor betydelse också. Själv har jag en Citizen som jag är mycket nöjd med. Tung och stor, men safirglas (nästan orepbart) och eco drive (laddas av ljus) och framförallt, den ställer sig via radiosignal varje natt så den går alltid på sekunden rätt!
Hand håller en Citizen klocka med safirglas och metallarmband, eco drive och radiostyrd tidsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utseende är inte så viktigt men jag vill att det ska hyfsat ut. Har sett på g-shock men tycker att dom flesta är ganska fula. Dom som börjar se bra ut är ganska dyra.

Du har en snygg klocka hur länge har den levt ? Använder du den när du arbetar också ?
 
Välkommen till dom som uppskattar stilig tidsavläsning!
Jag kan inte rekommendera en speciell modell. När jag ska snickra eller meka tar jag fram en enkel stålklocka med stålarmband. Glaset bör helst inte kupa utåt. Bra om klockan har en liten krona så fastnar den inte lika lätt i andra föremål.
Undvik plastglas, välj safirglas istället. Vit urtavla och tydliga visare underlätta i halvmörker.
Min arbetsklocka var ganska billigt, runt 500 spänn för ett tiotal år sedan.
 
V vectrex skrev:
Är hållbarheten viktigast så är Casios digitala G-Shock klockor helt oslagbara!

Personligen så ser jag klockan delvis som ett smycke så utseendet har stor betydelse också. Själv har jag en Citizen som jag är mycket nöjd med. Tung och stor, men safirglas (nästan orepbart) och eco drive (laddas av ljus) och framförallt, den ställer sig via radiosignal varje natt så den går alltid på sekunden rätt!
[bild]
Snygg klocka men finns inte tendens att fastna med kronorna i allt möjligt?
Man kan inte ha en klocka som passar alltid. Vardag, fest och grovarbete kräver olika don.
 
N Niq skrev:
Utseende är inte så viktigt men jag vill att det ska hyfsat ut. Har sett på g-shock men tycker att dom flesta är ganska fula. Dom som börjar se bra ut är ganska dyra.

Du har en snygg klocka hur länge har den levt ? Använder du den när du arbetar också ?
Jag använder den på jobbet ja, men jag sitter på kontor och det var troligen inte det du menade med arbetar.
Jag försöker byta till en annan klocka när jag grovarbetar eller snickrar. Har en gammal analog casio i titan som är väldigt stryktålig, den brukar jag byta till när jag jobbar med fysiskt arbete. Dock glömmer jag det ganska ofta så Citizenklockan har fått vara med om en hel del. Min klocka har jag haft i snart 4 är och jag har på mig den så gott som jämnt utom när jag sover.

Kan nog ändå inte rekommendera den till en person med ett fysiskt arbete då den är för stor och tung och tar på det viset en del stryk.
 
Du får nog definiera "hyfsat billig", för många med lite intresse i klockor är nog 5000-10000 hyfsat billig.

Om det är under 1000-lappen du söker är det ju en annan sak...
 
Ok under 1000 lappen. Kommer inte att spendera stora summor på en arbetsklocka.
 
Digital klocka, inga rörliga delar (utom knapparna).
Casio är bra på riktig, för småpengar, finns många olika modeller.
Värt att veta är att många av deras klockor som ser ut att ha metallboett bara är av kromad plast, medan armbandet är i rostfritt.
 
Mitt ur för grovarbete är en gammal FACIT ungefär som denna fast mitt ur har datum vit 3. Har hållit bra i 10+ år. Gör vad det ska.

rf07.jpg
 
Lizzardo
Har haft en Tissot för ca 2-3000 i 10 år nu som utsatts för dagligt hantverkaryrke samt mycket otyg hemma.
Den sitter på handleden 24/7 med väldigt få undantag.
Sliten i armbandet och färgsläpp javisst (svart), men inte en repa på glaset.

Hör också till dem som inte har något minsta intresse av klockor men de få tusenlapparna ser jag som väl investerade då jag räknar med att klockan kommer hänga med en bra stund till
 
platon1980 platon1980 skrev:
Digital klocka, inga rörliga delar (utom knapparna).
Casio är bra på riktig, för småpengar, finns många olika modeller.
Värt att veta är att många av deras klockor som ser ut att ha metallboett bara är av kromad plast, medan armbandet är i rostfritt.
Du har säkert helt rätt. Men jag har fått för mig att jag vill ha en analog klocka som jag inte tycker är direkt ful. Även om jag från början funderade på digitala klockor också.

Finns digitala klockor som också ser bra ut men tycker själv att dom flesta känns ganska tråkiga trots diverse funktioner
 
Jag förstår att du söker en elektronisk analog klocka och inte ett mekaniskt analogt med ett riktigt urverk. Det senare är ju ett mästerverk i konstruktion. Nackdelen är väl att de håller tiden ganska dåligt. Men det får man väl knappast nämna åt dom som köper Rolex, A. Lange & Söhne eller Patek Philippe för ett par hundra tusen kronor eller ett par miljoner kronor.

Mitt tips blir ett SEIKO Quartz ur. Håller hög kvalitet för den summan de kostar. Köpes gärna begagnade. Ett ur med ett par år på nacken med nypris på dryga 3K kronor brukar slumpas bort för runt tusenlappen.
Vill du slippa batteribytena så satsa på ett solcellsdrivet - SEIKO Solar Quartz.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.