Fast hur gammalt är huset? Det kan ju vara kalkbruk också och då är det direkt olämpligt att laga med vanligt cementbruk. Mjölar putsen i fingrarna så är det sannolikt kalk. Cement är stenhårt och släpper i homogena bitar. Kalk är inte lika hårt och fogar och dylikt kratsas lätt ur. Det gör man inte med cement.........
 
S Stefan1972 skrev:
Fast hur gammalt är huset? Det kan ju vara kalkbruk också och då är det direkt olämpligt att laga med vanligt cementbruk. Mjölar putsen i fingrarna så är det sannolikt kalk. Cement är stenhårt och släpper i homogena bitar. Kalk är inte lika hårt och fogar och dylikt kratsas lätt ur. Det gör man inte med cement.........
Jag tror det är kalk, fast inte helt säker. Huset byggdes 66. Hur menar du homogent?

Finns det något alternativ till cementbruk isf
 
B bradgard skrev:
Jag tror det är kalk, fast inte helt säker. Huset byggdes 66. Hur menar du homogent?

Finns det något alternativ till cementbruk isf
66 så är det troligtvis cementbruk, men inte säkert. Ta loss en bit och kläm på det med fingrarna eller mosa det mot golvet med tummen. Om det smulas sönder lätt så är det kalkbruk, om det känns hårt och gör mest ont i tummen än det cementbruk.

kalkbruk kan du köpa på en vanlig bygghandel, jag vet att k-rauta brukar ha till exempel. Brukar heta ”kalkbruk E”. Bokstaven betecknar hur mycket cement/kalk det är i, E är rent kalk, ingen cement och A är ren cement, inget kalk.

Om det är cementbruk så bör det bli bra med C-bruk, speciellt för putsen.
 
Ser ut som putssprickor. Knacka ned och putsa upp med ett mjukare material än det som är innanför. Glöm inte att näta vid utsatta områden. Det jobbet är enkelt om man vet vad man sysslar med. Känner du dig osäker så anlita en murare så får du se hur det går till. 2000 kr är rejält i underkant. Speciellt om du inte vill ha färgskiftningar eller behöver ha det målat. Tänk bara på att låta putsen sätta sig innan du brassar på med värme
 
Claes Sörmland
Timkostnaden för en murare är ganska irrelevant för ett småjobb som detta. Troligen kommer muraren (om du ens kan hitta en för ett småjobb som detta) att vilja ha betalt för en halvdag så minst 5000 kr (troligen mer). Gissningsvis kommer de murare du kontaktar försöka öka jobbet storlek för att få ekonomi i det, t ex genom att föreslå att du putsar om hela murstocken (eller kanske källaren!) istället för att laga skadorna. Gissningsvis: "Det blir aldrig snyggt med lagningar, det är bättre att putsa om hela murstocken så blir det ordentligt gjort med putsnät." Måste muraren komma tillbaka ännu en dag för t ex målning/kalkning så lägg till ännu mer pengar.

Jobbet är verkligen enkelt att göra själv. Den viktigaste är att fogarna blir helt fyllda med bruk så att det blir gastätt. Det är inte svårt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tycker det ser ut som putssprickor. Knacka på området kring och på sprickorna. Låter det ihåligt?
Jag vet ju inte hur händig du är eller vilka krav du har pådet kosmetiska, men är det bara putssprickor så är det en baggis; knacks ner lös puts, blanda ny puts, vattna området lite, lägg på puts där du knackat av så att det blir slätt.
Exakt sådär såg det ut hemma hos polaren i flera år, han skulle bara...........
En sommar bodde hans morsa hemma hos honom, och en dag när han kom hem från jobbet hade hon knackat ner och putsat om, 75 år ung vid tillfället........
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Exakt sådär såg det ut hemma hos polaren i flera år, han skulle bara...........
En sommar bodde hans morsa hemma hos honom, och en dag när han kom hem från jobbet hade hon knackat ner och putsat om, 75 år ung vid tillfället........
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Exakt sådär såg det ut hemma hos polaren i flera år, han skulle bara...........
En sommar bodde hans morsa hemma hos honom, och en dag när han kom hem från jobbet hade hon knackat ner och putsat om, 75 år ung vid tillfället........
Skulle nog haft en 75 åring i huset. Driftig ung dam det där..
 
  • Haha
  • Gilla
baversjo och 1 till
  • Laddar…
Jag var ner och knackade runt sprickorna där det lät ihåligt, så fick med några bitar. Kändes dock väldigt hårt sen är det ju färgskiftningar i putsen så möjligt att man försökt laga det tidigare med nått mjukare bruk...

Tegelstenen tycks ju inte legat helt an mot sotluckan i bild, den har nog putsats fast som synes.

Osäker om man ska ta bort hela putsen runt om eller bara bitvis och lägga på mjuk puts?
 
  • Vägg med sprickor och en delvis utsatt tegelsten vid en sotlucka, synliga lagningar i putsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det klokt från början.
1. Knacka ned hela sidan eller runt hela. Det blir mkt snyggare så. Det blir inte så mkt mer jobb.
2. Förbättra fogarna. Det gör du enklast genom att prima först. Slå på murbruk och dra av. Låt torka åtminstone till det satt sig.
3. Näta. Runt varje kritisk punkt som hörn lägger man nätet omlott ca 1 dm in så att det kan arbeta utan att spricka. Nätet måste du förmodligen förankra med plugg.
4. Putsa med ett mjukare material än det du hade innanför. Sen beroende på vad du vill ha för struktur så stryker du eller river till putsen.
Vill man ha det rakt och snyggt så är rätbräda i lämplig längd ett bra verktyg. Samt att få jämn yta en bräda i ca 1 cm tjocklek som lodas in. Här kan du fördel använda den främre delen av det som skall putsas med en bräda som ligger med 1 cm ifrån så du får en Kant som går framåt till den främre delen. På så vis behöver du bara stryka av den främre delen utan bräda om du gör likadant på den andra sidan.
 
Redigerat:
Kan tillägga att alla lagningar syns såvida du inte målar hela. Därför när det är så litet jobb så skulle jag inte tveka att göra det klokt från början.
 
Du menar knacka ner hela sidan och lite av hörnet? Så att tegelsidan syns? Tänkte så det inte blir nån risk för brandskydd. Hade från början mest tänkt fylla i det som suttit löst sådär kring sprickorna.

Tänkte det gör minst inverkan på muren. Fast jag är inte vidare erfaren på sånt här just.
 
  • En delvis exponerad tegelmur med sprickor och en liten öppning, omgiven av en blå markeringslinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svensk murare?
 
@Silver78: Jag håller med dig i princip, men...
1. Titta på skorstenen i övrigt. Jag misstänker att det är i en källare som inte används som boyta, så det kosmetiska är troligen inte relevant.
2. TS är orolig för att klara av det. Då är det troligen inte bättre att knacka ner allt, näta, osv. Det räcker med att lapplaga putsen för att få det snyggare. Att göra ett hantverksmässigt jobb som total amatör är INTE lätt. Att göra ett jobb som är bättre än nuvarande situation är varken svårt eller jobbigt.

@TS: Puts är kosmetiska/ytskikt. Brandsäkerheten är inte avhängig på putsen, utan på teglet och fogarna, som påpekats tidigare i tråden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag beskrev vad du behöver göra för att få ett snyggt slutresultat som håller. Väljer du bara att putsa på den sidan som är skadad så kommer lagningen att synas framträdande mot det andra. Har du någon spricka i dom andra sidorna så är det lika bra att göra det klokt från början. Utvändigt behöver du inte tänka på brandskydd såvida det inte siitter ihop med reglar upptill. Det skall finnas en spalt gärna isolerat med brandskyddande material upptill mot reglar. Det som är viktigt är att det är tätt. Om du knackar ned allt och bättrar på fogarna så ger det ett tätskikt. Sedan hamnar ju putsen ovanpå det. Det blir tätt.
Om du väljer att bara putsa den sidan du har lagt ut bild på så måste du knacka bort lite av främre sidan så nätskarven inte hamnar i kanten. Detta för att motverka svaghet i konstruktionen som leder till sprickor. Det finns video som visar hur man putsar med nät. Tex denna
Men glöm inte fixa fogarna innan nät och puts.
Lämpligt är murbruk för fogarna och minst putsbruk c eller Weber 224 som de hänvisar till i filmen. Dock kör jag nästan uteslutande med Finja. Men det är för jag har koll på deras produktsortiment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.