Hej, :)har endel funderingar idag relaterat till att min renovering blir lite mer omfattande än planerad. Är desperat behov av råd. När jag isolerar snedtaket(övervåning) och lagt 2"2 vågrätt för att kunna isolera och undvika köldbryggor, sedan lagt plastfolie. Nu till min fråga, måste jag sätta upp glespanel utanpå plastfolien för att fästa spånskivan eller kan jag fästa skivan direkt på de tvärgående 2"2 reglarna som har ett cc på 600. Eller måste det vara luft mellan plastfolien och spånskivorna?
Hoppas att någon kan hjälpa mej med råd
Mvh Luppe
 
Där behöver du ingen gles emellan..det är bara att skruva upp skivorna. :)
 
Tack, det låter lugnande har tillräckligt med arbete ändå
Mvh Luppe
 
Hej! Jag håller INTE med. Du bör visst ha ett avstånd mellan skivor och folien. Detta för att unvika att kondens fastnar på skivorna. Du vill alltså ha en minicirkulation. Det andra är att dina skivor fäster snyggare. Du har inte funderat på en innertakspanel istället? Det blir oftast bättre.-


 
Hej
Glespanelen i taket har med brandskydd att göra, det skall klara brand under en viss tid innan innertaket får rasa ner. Det är därför läckten som det skall monteras 30cc vid gips o dyl.
 
En anlednign till att man har plasten innaför glesen är att annars perforerar man den med en sjuhelsikes massa skruvar.
 
Nånstans blir det ju hål i plasten iallafall. Glesen ska ju fästas med något, eller hur?
Min tanke är att man förseglar hålet i plasten rätt bra med gipsplattan som klämmer mot regeln, dessutom ska det ju inte vara några draglaster på plasten däruppe vilket gör att skruven visserligen gör hål, men fyller ut i princip hela hålet.

Kondens? Jag utgår från att taket är så välisolerat att luften inte ska kondensera mot varken plast, gips eller innertak.

Harleys teori om brandskydd har jag inte hört talas om tidigare (vilket naturligtvis inte betyder något :) )

 
Om gipsen tätar så behövs ju ingen plast?!

Naturligtvis är det bättre ju färre hål man gör i plasten.

För brandskydd vet jag inte... skydda isoleringen mot brand då eller? Nä, glesen är för att få ett bra montage av gipsen och hålla kvar isolering så att den inte trycker mot och belastar skivorna.
 
Jag menade inte att gipsen i sig är tät, utan att den klämmer mot regeln där plasten med skruvhålet är. Den nyper till läckan s.a.s.

Skruva i glespanelen är inte heller så väldans bra alla gånger.
En vanlig gipsskruv är 40mm. Gips 13 mm plus glespanel 22 mm är 35 mm. Var de fem kvarvarande millimetrarna av skruven tar vägen överlämnar jag till forumet att räkna ut... ;D

Edit: Pinsamt räknefel :D
 
En vanlig gipsskruv för infästning av enkelgips i trä är 32 mm... Går alltså ej igenom ej genom glesen - även vi i byggbranschen tänker till ibland ;)
 
Det känns tryggt Cson... ;)
Men observera att det jag nämnde faktiskt har hänt...
 
Bob_the_builder
KarlXII skrev:
Gips 13 mm plus glespanel 22 mm är 37mm.
Jaså? Inte sist jag kollade, men det kan ju ha ändrats... ;)
 
Cson skrev:
En vanlig gipsskruv för infästning av enkelgips i trä är 32 mm...  Går alltså ej igenom ej genom glesen - även vi i byggbranschen tänker till ibland  ;)  
Tack! :D
 
Bob_the_builder skrev:
Jaså? Inte sist jag kollade, men det kan ju ha ändrats...  ;)
Haha...fan också. ;D
Jaja, det var ju åt rätt håll iallafall..
Ska rätta det där på en gång, då finns bara ditt quote kvar att påminna om det pinsamma :D
 
Vad gäller brandskydd så är det faktiskt rätt. Det har alltså o göra med att skivorna/takpanelen fäster i YTTERLIGARE ett lager. Detta gör att branden får jobba mer. Att göra helt tätt är och har alltid varit omöjligt (min personliga åsikt förståss). Folie behövs för att undvika fukt uppåt. Har man ett undertryck är det ganska lugt men vid övertryck blir det alltid kondens någonstans vid något tillfälle. En viss mängd luft med en given absolut fuktighet KAN inte innehålla samma mängd fuktighet om tempen sjunker för mycket. Vid daggpunkten så faller det ur. Detta fenomen inträffar lite här och var beroende på väder (TEMP, P och RH). Här är temperaturskillnaden och husets ventilationssystem väldigt styrande. Isolering klarar viss fukt men det är egentligen virke som är sämre på det. Det är alltid onödigt att ha för tajt och tätt. Vad gäller diskussionen om tätning och skruvar så håller jag med Karl XII. Personligen går jag lös totalt med häftpistolen på plasten och sedan glespanel som jag dessutom alltid förborrar. Här finns det dock många kollegor som gör annorlunda. Fråga dig följande: om du INTE gör det nu - tror du att du någonsin korrigerar det i framtiden? Heja glespanel och plastfolie och vindavledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.