K KjellTimell skrev:
Håller med Mathias,

Skippade dock isoleringsremsan, gjöt direkt mot vägg.
Jag har hållt cirka 100mm från vägg för mina slingor.

Ett "misstag" jag gjorde var just avloppsröret till tvättstället på bild. Muffen slutar precis jäms med betongen.
Röret blir inte tillräckligt fastsatt av betong/flytspackel, och har man tätskikt kan det ge problem om man råkar dra upp det.

För säkerhets skull har jag köpt ett svindyrt industrilim som skall klara feta plaster som t.ex PP.
Tänkte ha det som hängslen och livrem.

För att göra en lång saga kort, se til latt dina uppstick är lagom långa :)
Tack för tipset!
 
Om du lägger något klickgolv, vad får det för stöd lämgst ut då? Förstår inte hur det kan bli bra.
 
Låt säga att jag antingen reglar upp med plåtreglar som är 45 eller 70 mm. Med 70mm reglar behöver jag inte ens röra cellplasten, den får plats bakom gipset. Om jag skulle nöja mig med 45-reglar skär jag i så fall bort cellplasten utmed betonggolvet. Reglar plus gips 12,5mm tjocka resulterar i att 70-45-12,5=12,5 mm cellplast sticker fram under gipset.
Om jag sedan tapetserar och efter golvet är lagt sätter golvlister som säkert är ungefär 12.5 mm tjocka kan väl inte ens en tungviktare i stilettklackar få golvet att svikta i kanten.
 
Du menar att du ska ställa plåtreglarna på cellplasten? Tycker det verkar vara en onödigt konstig lösning.

Vill du bryta en köldbrygga så gör det med 10-20mm cellplast och sedan ställer du regelverket på betongen.

Ett annat problem med så bred springa kan vara radontätning. Om du använder vanlig åldersbeständig plast längre ner i konstruktionen finns det anledning att mjukfoga mellan platta och vägg, det blir i det närmaste omöjligt om du har 70mm cellplast där....
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Till börja med:

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer, så keep it coming!

Det räcker alltså inte att skruva plåtreglarna i väggen?
 
  • Gilla
Cossie1980
  • Laddar…
Man kan ju skruva plåtreglarna i väggen men normalt så ställer man en bottenskena på golvet och sedan stående reglar i denna. Och man kan då lämna någon cm eller två till den kalla källarväggen, så även om man isolerar väggen kan man få till en ventilerad vägg.

För egen del så låter jag bli isoleringen och låter det räcka med det som sitter utanpå väggen, då det är det säkraste sättet att göra det.
 
C Charlieboyen skrev:
Tillbaka till golvvärmefunderandet:

Jag ska ju ha golvvärme i två rum, dels ett ganska litet badrum/tvättstuga och så ett annat rum som är mer än dubbelt så stort. Skulle det då bli mer lättreglerad golvvärme om jag delade in det stora rummet i två lika långa slingor, så att jag fick tre slingor totalt?

Vad gäller det jag tidigare skrivit om avstånd till ytterväggar etc. så lutar mina funderingar just nu åt att hålla slangarna borta från alla oisolerade saker med ca. 40 cm.

C Charlieboyen skrev:
Tillbaka till golvvärmefunderandet:

Jag ska ju ha golvvärme i två rum, dels ett ganska litet badrum/tvättstuga och så ett annat rum som är mer än dubbelt så stort. Skulle det då bli mer lättreglerad golvvärme om jag delade in det stora rummet i två lika långa slingor, så att jag fick tre slingor totalt?

Vad gäller det jag tidigare skrivit om avstånd till ytterväggar etc. så lutar mina funderingar just nu åt att hålla slangarna borta från alla oisolerade saker med ca. 40 cm.
Beror på hur stora rummen är. Det finns en maxlängd/slinga
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Beror lite på hur du tänkt med shunt och så
 
  • Teknisk tabell över olika shuntgrupper och maximala ytor och slinglängder för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Här får du en åtgångstabell för olika golvvärme förläggningar
 
  • Tabell över golvvärmeförläggningar från Uponor, inklusive typ av golvvärme, max yta och slanglängd, beräknat för 50W/m² effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Kul tråd! Och kul att du kommit igång igen
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Kul tråd som jag följer med stort intresse! Keep up the good work. :)
Jag vet inte hur rak och slät din vägg är men jag hade använt en profil mot betongplatta + tak för att sedan ställa profilerna däremellan. På så sätt blir väggen rak. Att fästa mot väggen känns lurigt, kan behövas distanser för att rikta upp profilerna.
 
Z Zlingo skrev:
Jag vet inte hur rak och slät din vägg är men jag hade använt en profil mot betongplatta + tak för att sedan ställa profilerna däremellan. På så sätt blir väggen rak. Att fästa mot väggen känns lurigt, kan behövas distanser för att rikta upp profilerna.
Det är en bra poäng, jag får kolla lite med vattenpasset innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
 
Jag har ännu inte hittat tiden för att komma så mkt längre än jag rapporterat här tidigare.

120 m 20mm slang finns nu hemma för golvvärmen iaf.

Jag har funderat på att dra den in/ut ur pannrummet genom denna glipa mellan betong och isolering:
Golvvärmeinstallation med synlig glipa mellan betong och isolering intill orange dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sulan är väldigt tunn här där avloppet går mellan källarhalvorna och det finns lite tomrum där under.

Sedan tänkte jag att jag kunde borra snett ner i hörn mellan vägg och golv i pannrummet (bakom orangea dörrens nedre vänstra hörn), och sätta fördelaren för golvvärmen där. Jag har 20 mm borr till borrhammaren. Duger det eller blir det för mkt oönskad värmeöverföring då, borde man borra grövre för att få iaf lite luft i mellan, eller tom få dit lite isolering?
 
C Charlieboyen skrev:
Jag har ännu inte hittat tiden för att komma så mkt längre än jag rapporterat här tidigare.

120 m 20mm slang finns nu hemma för golvvärmen iaf.

Jag har funderat på att dra den in/ut ur pannrummet genom denna glipa mellan betong och isolering:
[bild]
Sulan är väldigt tunn här där avloppet går mellan källarhalvorna och det finns lite tomrum där under.

Sedan tänkte jag att jag kunde borra snett ner i hörn mellan vägg och golv i pannrummet (bakom orangea dörrens nedre vänstra hörn), och sätta fördelaren för golvvärmen där. Jag har 20 mm borr till borrhammaren. Duger det eller blir det för mkt oönskad värmeöverföring då, borde man borra grövre för att få iaf lite luft i mellan, eller tom få dit lite isolering?[/QUOTE

Försök få tag i ett större borr. Kan bli svårt att få igenom slangen(y) annars låter det det bra:D
 
Jag har gjort så att jag drar fram gv röret i ett gult skkyddsrör, sedan svänger jag röret 90 grader så det pekar åt rätt håll innan jag drar upp det til rätt höjd (kapar en lång slits i isoleringen) Gissar att du kan få problem med att röret sticker upp för mycket om du ska gå så brant uppför och sedan svänga direkt.

En annan sak. Har du 5mm armering? Man brukar försöka köra 6150 mattor av det enkla skälet att dessa inte deformeras när man går på dom under gjutningen. 5mm nät böjs och riskerar då att sticka upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.