Klart bra grejer! Har en strand i mitt kök och mycket nöjd. Har Hans-Grohe i badrummet och det är skräp! Kan inte rekommendera Hans-Grohe som är dyra och har folierat skräp! Önskar jag visste om strand när jag gjorde badrummet! Strand är rostfria och genuina grejer! Mycket nöjd!
 
Ni kan se min strandblandare i mitt album på:
http://www.styleroom.se/album/22249
Det är en Strand Sento Toro TO-1002. Helt i rostfritt och ingen plast/foliering. Dessutom billig jamfört med andra. Letade länge innan jag hittade Strand och är mycket nöjd. Rekommenderas!
 
Gillar dem skarpt, rostfritt rakt igenom, däremot osäker på om den duschblandare som jag har är "temperatur" reglerande om det finns sådana, tycker vattentempen svajar ibland.
Har även blandare till kran och kök och tvålpump. Känns kvalité, även fast de kommer från Kina.
 
Du säger att det är rostfritt rakt igenom så testar du med en magnet så fastnar den inte på blandaren om den gör det så är det inte rostfritt kvalite då har dom lurat dej, och hur kan man säga att det är kvalite kom igen efter 10 år och tala om kvalite är blandaren ok då så kan man tala om kvalite.
 
Du säger att det är rostfritt rakt igenom så testar du med en magnet så fastnar den inte på blandaren om den gör det så är det inte rostfritt kvalite då har dom lurat dej, och hur kan man säga att det är kvalite kom igen efter 10 år och tala om kvalite är blandaren ok då så kan man tala om kvalite.
Provade med magnet och de är omagnestiska.
Jämfört med många andra märken så är oftast duschmundstycken i plast, men inte på de två jag köpt från cl-strand, SO-1004 och nån äldre duschanordning som inte finns kvar i sortimentet.
Likaså känns slangen till SO-1004 vara av hög kvalité som inte går sönder i första taget.
Sen om de håller tätt i 10 år eller inte, det får tiden utvisa.
 
Som sagt riktigt bra kvalitet. Vet inte om det är någon som säljer något annat eftersom det är sådan misstänksamhet! Kan bara säga köp! Har två Hans Grohe i badrummet. Både duschhandtaget som är skräp. Fick byta ut det för att det fick missfärgningar efter 6 månader. Samma problem med det nya! Och armaturen till tvättstället som inte går att få att sitta ordentligt och är löst. (inget som påverkar funktionen i sig men inte bra). Dessutom dyra!!! Strand blandaren i köket är av en helt annan kvalitet och inte folierade grejer som Grohe!
 
Ser att detta är ett äldre inlägg, men känner att det kan va bra att ge lite info under 2019. Jag är en tidigare vvs-montör som valt att hoppa över till sälj. Jag arbetar idag inom försäljning av allt inom vatten och värme (vvs) samt badrum och kök. Jag startade min karriär 2015, under denna period var Strand Vvs blandarna bra, väldigt lite fel och reklamationer. Redan 2017 började folk reklamera blandare för olika skäl, tyvärr måste jag informera att Strand VVS inte uppehåller den kvalité det tidigare gjort. Vi har främst problem med köksblandare, där delar trillar av eller blir lösa, läckande packningar osv. Deras service är inte något vidare bra, vi har mycket bekymmer med reklamationer till strand.

Som vs-montör och säljare kan jag rekommendera följande märke. Mora (den mest stabila blandaren du kan införskaffa) otroligt låg reklamations nivå, och de få fallen något är fel på blandaren så löser mora detta snabbt och lätt. Fm Mattsson mycket bra blandare, sällan reklamationer, och i de fall vi har bekymmer så löser de problemet väldigt fort. Gustavsberg stabil, bra och oftast prisvärd, senaste nepthun är inget att rekommendera men övrigt är Nautic och Nordic stabila o bra serier. Oras hellre en finne i vasken än en finne i röven, skämt åt sido, mycket bra grejer, extremt sällan reklamationer eller bekymmer med denna tillverkare (har arbetat länge med oras, både installerat, reparerat och nu säljer jag blandarna, rekommenderar dessa starkt). Hansgrohe att tro att Hansgrohe och brodern Grohe är samma är ett vanligt misstag, Hansgrohe levererar alltid med bra kvalitet, jag kan ärligt inte minnas om jag gjort en reklamation eller haft bekymmer med denna leverantör, dock har jag hjälpt mina kunder att hitta de reservdelar de behöver för att laga sin äldre hansgrohe blandare. Grohe ingen större erfarenhet av Grohe, dock har jag installerat en Grohe blandare till mina föräldrar, installationen gjordes när jag fortfarande utbildade mig till vvs-montör, har inte haft något bekymmer med deras köksblandare, samt att den hängde med i senaste köksrenoveringen, funkar änn idag helt felfritt! Ett plus till Grohe där!

Detta är mina främsta rekommendationer ifall du vill ha en blandare som håller, skulle du dock ha otur och få ett som vi kallar det "måndags-ex" så är det bara att återkoppla till butiken du köpte blandaren i, hjälpa säljaren göra ett reklamations-underlag/formulär sedan invänta en teknisk service-partner från diverse blandare som kommer hem till dig och åtgärdar felet. Dock kan dessa ta mellan 2-4 dagar innan de kommer ifall det är högt tryck hos service-partnern men oftast kommer de ut redan dagen efter (eller ifall reklamationen görs tidigt på morgonen, kan det hända att de tar kontakt samma dag.)

Har ni frågor eller funderingar så är det bara att skriva till mig, jag svarar till det bästa av min förmåga!
Jag reserverar mig för olika typer av stavfel, blev för lång text och orkar inte läsa igenom allt, om du orkade läsa igenom allt så tackar jag för din uppmärksamhet och hoppas jag kan hjälpa till med svar för allt inom vvs! Ha en fin dag
 
  • Gilla
Cnall och 2 till
  • Laddar…
Åh vad bra med en som har jobbat inom detta! För just nu ska jag köpa en ny blandare till köket. Gjorde nyss iordning badrummet och köpte då en IKEAblandare till handfatet och en av de stora (Mora, FFM eller GB; minns inte) till badkar/ dusch. Bägge funkar bra, men absolut HATAR kallstarten på Ikeablandaren! Jag trodde i min enfald att "kallstart" betydde att den alltid STARTAR med kallt vatten, men på denna måste man vrida kranen HELT till vänster för att varmvattnet ska börja rinna (inte bara förbi mittstrecket) och eftersom vi bor i ett hus där det tar minst en minut innan varmvattnet har hunnit upp från källaren så tar det ju evigheter innan man får varmvatten eftersom man (=jag) inte kommer ihåg att dra kranen så långt åt vänster på en gång...
Flödesbegränsningen är inget problem just i handfatet, men nu när jag måste använda den för att fylla kastruller m.m. märker jag nackdelen med flödesbegränsningen också. Det tar evigheter! Vill jag ha en liter vill jag ju ha en liter - är då flödet begränsat tar det ju bara längre tid.
Och nu när jag kollar köksblandare så verkar ju ALLA ha båda delarna! JAg tänkte först köpa den här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MI0cPP_dqP5QIVwZIYCh05nAEEEAQYAiABEgLS9vD_BwE eftersom den är låg och snygg och har bra spak och diskmaskinsavstängningen sitter tillräckligt högt upp - men sedan såg jag "...köksblandare med kallstart, flödesbegränsning, temperaturbegränsning..." Gillar alltså INGEN av dem! Går de att på något sätt koppla / ta bort?
 
Ikea's blandare brukar fungera helt okey tills man behöver reservdelar. De har en livslängd (i svenskt vattenklimat) på ca 3-5 år.
Reservdelar för Ikeas blandare finns ej.

Vad kommer till en ordentlig, och pålitlig köksblandare med lågpip, så brukar jag rekommendera en Mora Cera K2. https://www.moraarmatur.com/sv/vara...a-k2-med-diskmaskinsavstangning/?t=4&id=19674

Du kan ställa in värme-snålheten och flödesbegränsningen relativt enkelt (be din hantverkare fixa det vid installationen (Se service instruktion i bifogad länk)
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Har nyss satt in två handfat samt blandare från Ikea. 195:-/st för blandarna är ju överkomligt och de gör det de ska, även om de inte är lika snofsiga som en fem gånger så dyr Strandblandare. 10 års garanti dessutom på Ikea-grejerna så går dom sönder är det väl bara att byta, kan jag tro?
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
195:-/st är svårt att slå, dock kan man ju fråga sig vad det finns för delar i blandaren och hur pass testad den är.

När den går sönder/blir dålig så är det ju bara att ta den med in till Ikea och reklamera, funkar ju bra för en del men inte för alla, folk som mig själv reparerar grejerna tills dagen det matriella ger sig.

Generellt ger de större leverantörerna en två årig service- garanti, sen 3 års reservdels- garanti.
Dock har de en helt annan kvalitet, så de brukar hålla en längre tid.
 
Hej, sätter snurr på tråden igen... Har sprungit på Strand Solid med diskmaskinsavstängning som vi fastnat för. Ser i tråden att några inlägg har några år på nacken så nu kanske det finns någon som vill dela erfarenheten åter.. ?!
 
Hej!

Som jag skrivit tidigare i detta ämne, Strand är mycket snygga och stilrena blandare.

Detta är en design blandare, och inte en kvalitets- blandare.

Jag arbetar inom försäljning där vi säljer bland annat strand.

Jag avråder att köpa SO-1504 då vi har sen över ett år tillbaks mycket reklamationer på just denna blandaren.

För ovrigt har vi bra erfarenhet med de övriga blandare från strand stainless.

Dock, tänk på att det är en design- blandare och inte en kvalitets blandare, jag ger den en max livslängd på ca 5 år.

Reservdelar till denna blandare är inte garanterat då det är ett designmärke, enligt lag skall de endast hålla på reservdelar i minst 3 år.
Redan i nuläget är det krångligt och tidskrävande att hitta reservdelar till blandarna.

Mora och Fmm håller iallafall minst i 10år innan det är dags att renovera blandaren.
Reservdelar är lätt att beställa.
 
J Johan93 skrev:
Hej!

Som jag skrivit tidigare i detta ämne, Strand är mycket snygga och stilrena blandare.

Detta är en design blandare, och inte en kvalitets- blandare

Jag arbetar inom försäljning där vi säljer bland annat strand.

Jag avråder att köpa SO-1504 då vi har sen över ett år tillbaks mycket reklamationer på just denna blandaren.

För ovrigt har vi bra erfarenhet med de övriga blandare från strand stainless.

Dock, tänk på att det är en design- blandare och inte en kvalitets blandare, jag ger den en max livslängd på ca 5 år.

Reservdelar till denna blandare är inte garanterat då det är ett designmärke, enligt lag skall de endast hålla på reservdelar i minst 3 år.
Redan i nuläget är det krångligt och tidskrävande att hitta reservdelar till blandarna.

Mora och Fmm håller iallafall minst i 10år innan det är dags att renovera blandaren.
Reservdelar är lätt att beställa.
TUSEN TACK för feedback! Det var så vi tolkade äldre trådar också... Ska grotta in oss i Mora och FMM...

Hansgrohe, samma som Strand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.