Jag har frågat lite på forumet om att tömma rör på vatten vintertid, avlopsrör från toamal samt vattenrör. Ett tips är "skruva loss och köra med tryckluften" vilket låter bra men finns det nån smidig lösning för detta tro?

dels vad gäller en liten smidig kompressor man kan använda sig av samt koppling med backventil eller liknande man kan koppla på kompressorslangen på så det bara är att öppna kranar och köra på? Blir ju meckigt om man ska behöva dra fram verktyg för att skruva loss rörkopplingar
 
Ja, behöver det vara så svårt?
T-koppling, kulventil, nippel/huv, huven är på när vattnet är på, vid tömning monteras hane till snabbanslutning för tryckluft.
I andra änden öppnar man lämplig vattenpost/ventil.

Ställ in lagom tryck på kompressorns reducerare, för att blåsa ur vatten.
 
Jag gör i princip samma tömning med min båt som ligger kvar i vatten under vintern. Har ett stort vattensystem ombord men istället för tryckluft använder jag en våtdammsugare som jag har fixat ett par anslutningsslangar till. Tycker man får ett bättre resultat så här jämfört med att försöka blåsa det torrt.
 
Vissa blandare har backventiler och ska plockas bort för att tömmas om man kallställer.
Så att skruva kommer man knappast undan och då kan blåsa med tryckluft i blandaranslutningen.
 
Redigerat:
Återupplivar tråden för att slippa skapa ny på samma tema - skulle tömma mina 30meter PEM-slang till uteköket inför vintern.

Vet att PEM-slang klarar att frysa, men ändå, finns ett par kopplingar som det känns onödigt att utsätta is invändigt. Har en avtappningsventil i källaren, som ligger något högre än uteköket. Öppnade i båda ändar, kopplade kompressorn till avtappningsventilen i källaren, blåste 4 bar. Ingenting kommer ut på andra sidan, och verkar som att det mesta åker ut via "eltejp-kopplingen" jag gjorde mellan tryckluft-munstycket o avtappningsventilen (gängad utvändigt). Sett till att plocka bort krankäglan, finns ingen backventil i vägen heller.

Finns det kopplingar man kan använda (har inte mätt upp än), känns ju inte som standardkopplingar direkt, så hur gör man annars...?
 
Redigerat:
Ingen som har nån aning om vad man kan använda för anslutningar mellan tryckluftsmunstycket -avtappningsventilen för att få upp nåt tryck i slangen så den töms? Eltejp som tipsats om ovan funkar inte alls för mig, läcker luft direkt..
 
  • Gilla
Lars-Göran Löfström
  • Laddar…
Däckpåfyllarhandtag och bilventil har jag, det är dessa jag försökt tejpa mot avtappningsventilen. Får väl helt enkelt ta med mig delarna och se vad jag hittar på Bauhaus etc, känns inte som att den typen av adaptrar är så vanliga dock.
 
Hur ser bilventilen ut? (Bild?)

Work around:
- Ta bort allt gummi å hårdlöd fast ventilen i någon rörkoppling.
- Borra hål i någon ”plåt” som är svetsad/lödd på någon koppling, dra bilventilen ”genom” hålet så den fastnar.
 
Instämmer med Daniel 109, för att det ska funka med tryckluft så ska det till rejäl skjuts på luften. En bilventil har för lågt flöde. En gängad slangnippel måste väl gå att sätta någonstans?
 
Instämmer med daniel, en riktig tryckluftsnippel måste du ha.
Sen kan man pumpa upp tryck i ledningen och därefter öppna kranarna eller öppna nippeln där du blåste in luften. Då funkar din vattenledning som lufttank och man får bra flöde på luften.
Bara att prova sig fram till bästa resultat.
 
Hade missat svaren här! Men verkar som jag fick till det rätt ändå?
Var iväg till Bauhaus i handlade en snabbkoppling till tryckluft, och en vvs-nippel R15xR10, som passar perfekt som adapter mellan nippeln och avtappningsventilens R15-hangänga. Lite gängtejp på det. Men då skippar jag alltså luftpåfyllaren, som hade bara 10mm gänga, och ändå stryper för mkt kanske. Undrar bara - jag får ju inget sätt att reglera luften annat än direkt på kompressorn, är det ok att "direktkoppla" så, kompressor-slang-avtappningsventil?

Vad kan man förvänta sig att behöva i tryck? Läste 4 bar nånstans, men beror väl på volymen som ska tömmas. 30mm pem-slang, ca 30 meter.

Tryckluftskoppling, VVS-nippel och gängtejp med en avtappningsventil på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Normalt tappvattensystem tål höga tryck, brukar väl vara 9bar på säkerhetsventilen.
Så länge det bara är rör och små behållare är det ingen större fara. MEN ! Stora behållare som tex hydrofor och större varmvattenberedare kan helt sant fara iväg som en rymdraket om de spricker och är trycksatta med luft. Så tänk till vad du gör!
4-6 bar blåser på bra nog. Prova lägre om du känner dig osäker. Hörselskydd rekomenderas, blåsande tryckluft genererar höga ljud.
1bar lyfter 10meter vattenpelare.
Sen kan du behöva mer tryck för att få bra luftflöde.
Det handlar mer om hur många gånger du blåser än hur högt tryck du använder. Så blås några gånger tills det inte kommer mer vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
M
Jag brukar köra med cykelpumpen, fungerar jättebra och trycket är så lågt att om det inte är tätt någonstans runt slangen så kan man sätta dit tummen :)
 
  • Gilla
MrKylen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.