Skånepöjk
Har anlitat en firma för att byta 4 Fönsterbleck och Tröskelbleck.
Jobbet de har gjort är slarvigt och utan "kärlek".

Dom var nu här idag för att åtgärda lite synpunkter jag hade. De gjorde kanske hälften av synpunkterna innan dom åkte för att hämta en borr.
Påpekade till chefen att de inte gjort endel saker och han sa att han ska fixa det.. Verkar helt förvirrad, kanske är språket jag vet inte...

Hur som helst.

Dom har bla förstört coloroc stenar då som varit vårdslösa vid rivning av gamla plåtar.

Nu senast precis innan dom åkte så hade dom tillfälligt borrat och pluggat i fasaden (som är helt nyputsad och målad från grunden) för att kunna trycka ner Tröskelblecket medans de åker och handlar en borr.
När de sen ska ta ut skruvarna och pluggen kommer det bli en fult hål, jag har inget bruk som murarna använde vet däremot att de bruket är svindyrt.

De är Bristfällig städning.
De har använt Rostfria skruvar till vita plåtar trotts att alla andra fönster har vita skruvar.
De har bockat blecken annorlunda mot de andra.
Städat dåligt massa vassa plåtdetaljer kvar.
Kladdat med silikon.

Alltså är det här normalt?
Vem tar sönder en fasad för att tillfälligt hålla Tröskelblecket på plats?
Vafan gör man?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Man betalar inte förrän jobbet är klart och rätt utfört!
 
  • Gilla
Richard Beiron och 6 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Tröskelblecket och den provisoriska lösningen.
Förutom att de tog sönder fasaden så är Tröskelblecket "öppet" i ena hörnan mot dörren vilket gör att vatten kan rinna in där.
 
  • Ett tröskelbleck vid dörr med öppet hörn och provisorisk tätning, nära en fasad med spår av skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Här kan man se att plåten i överkant går längre ut än colorocen vilket gör att om vatten rinner längst teglet så kommer det tillslut ner till plåten och rinner bakom plåten.
 
  • Närbild av en byggnad där plåten överlappar en colorocfog vid takkant, risk för vatteninträngning bakom plåten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Såhär såg det ut när dom rivit. Kändes som de försökte mörka det och inte erbjöd de någon rabatt.
Stenarna är från 70 talet och svåra att få tag i.
Minsta man kan köpa är 12st och de går loss på ca 1500kr med frakten..
 
  • Rivningsskador kring ett fönster med saknade stenar från 70-talet och synlig fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Skadar plåten när de arbetar men skiter i det.
Hittade massa vass plåt osv i gräset som de struntade att plocka upp...


Är det jag som är gnällig? Är det här normalt?
 
  • Närbild på skadad vit plåt och slarvigt montage mot en grovputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vassa bitar av vit plåt spridda på en grå yta med gräs i bakgrunden, skräp efter byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Du har uppenbart haft otur med dessa hantverkare. Jag hade stoppat vidare arbete, fast konsumentjänstlagen ger dom rätt att åtgärda bristerna.
Chefen får ordna fram hantverkare med större yrkesskicklighet för åtgärd. Pressa ner priset på jobbet.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Skånepöjk
E etompau skrev:
Du har uppenbart haft otur med dessa hantverkare. Jag hade stoppat vidare arbete, fast konsumentjänstlagen ger dom rätt att åtgärda bristerna.
Chefen får ordna fram hantverkare med större yrkesskicklighet för åtgärd. Pressa ner priset på jobbet.
Hur mycket är rimligt att dra av?
25%
Arbetet är i princip klart men du ser ju felen som gjorts
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur mycket är rimligt att dra av?
25%
Arbetet är i princip klart men du ser ju felen som gjorts
Nu vet jag inte totalbeloppet, men starta lite högre, kanske 30%, och ha förhandlingsmån nedåt.
 
Jag skulle inte betala en spänn. plåten ser bedrövlig ut, har du beställt den med det utseendet. plåten saknar ju droppnäsa, slutar innanför bröstningsstenen, etc.
Det hade varit bättre att beställa plåten med putsfirman, då kunde de ha putsat in plåten som så bör.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 7 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Villa vista Villa vista skrev:
Jag skulle inte betala en spänn. plåten ser bedrövlig ut, har du beställt den med det utseendet. plåten saknar ju droppnäsa, slutar innanför bröstningsstenen, etc.
Det hade varit bättre att beställa plåten med putsfirman, då kunde de ha putsat in plåten som så bör.
Håller med dig riktigt fult skulle nog kunna gjort det bättre själv.
Jag beställde att det skulle se ut som den gamla plåten förutom att fönsterblecken skulle skjuta ut mer från fasaden.
Droppnäsa fanns inte innan men det är kanske något man bör sätta dit i efterhand?
Skyddar de fönstren nedre kant? Har gamla träfönster som tar stryk av vatten..
 
  • Gilla
Karl1234
  • Laddar…
Betala INGENTING innan allt är ordnat. Det är inte ens fackmannamässigt utfört. Pengarna är det enda påtryckningsmedel du har så håll inne med dem.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
S
Är plåtslagare själv och kan snabbt konstatera att det där inte är proffesionellt utfört alls. Jag skulle hålla inne betalningen och se till att dom gör om och gör rätt.
Låt företaget stå för det dom haft sönder också.
Riktigt tråkigt att det slarvas så mycket på ett annars väldigt enkelt plåtslageri arbete.
 
  • Gilla
Donn och 22 till
  • Laddar…
Nähä du, det där hade jag aldrig betalat för! Jag anser mig ha tummen hyfsat nära mitten av handen och har bara klippt/bockat fönsterbleck 2-3 gånger men det där hade jag inte ens nöjt mig med (om jag gjort det själv) på baksidan av vårt halvruttna förråd, där ingen ser :crysmile:
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
kan inte vara plåtslagare som gjort jobbet..
Det där jobbet kan man inte ta betalt för
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.