Har sökt i forumet och sätt några som skriver att dom gjort detta.
Är själv sugen på testa sätta en kanalfläkt 100mm från jula/biltema för 200:- på spolrören till dräneringen och se om radon värdena sjunker.
Har för mig vi hade typ 500bq i källaren sist jag mätte. Innan FTX systemet installerades var det typ 1200bq.

Vad tror ni? Kommer det funka eller kommer jag bara suga luft ur kommunens brunnar.
Funderade på borra några hål i vårt brunnslock till dräneringen för att få in lite fräsch luft den vägen.
 
  • Enkelt ritad skiss av ett dräneringssystem med kanalfläkt som diskussionen handlar om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förhindra radoninträngning behöver du generera ett undertryck, eftersom du tänker dig ett öppet system utan mothåll kommer du bara generera ett luftflöde genom dräneringsslangen
 
Skånepöjk
Är det markradon och blåbetong?
Vi har markradon och hade ca 400bq och installerade en radonsug och nu har vi 20bq
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Är det markradon och blåbetong?
Vi har markradon och hade ca 400bq och installerade en radonsug och nu har vi 20bq
Det är markradon,
Jo det finns ju risk att fläkten bara kommer suga lite luft och inte skapa nått undertryck för att driva ut radonet ut marke
Men radonsugen ni installerade, sög den via dränering eller hål i källarplattan
 
Skånepöjk
B BaNaN85 skrev:
Det är markradon,
Jo det finns ju risk att fläkten bara kommer suga lite luft och inte skapa nått undertryck för att driva ut radonet ut marke
Men radonsugen ni installerade, sög den via dränering eller hål i källarplattan
2st hål i plattan. Tror det är viktigt att skapa undertryck men är ingen expert
 
Köpte en airthings wave idag.

Mäter just nu ca 300bq i hobbyrummet i källaren, tidigare spårfilmsmätning låg på typ 500bq
 
  • Airthings Wave-app med 'Luftkvalitet är dålig', 310 Bq radonnivå och 50 % fuktighet i källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dränen sammankopplat med dagvatten i en brunn utan vattenlås på utgående,går det inte att sätta en fläkt på dränen. Annars en mycket effektiv sak för att få bort markradon
 
Jag tror inte det sitter några vattenlås på dräneringsbrunnen ut till kommunen
 
JanneJanne123
Vad tänker du dig för fläkt? Jag går i samma tankar...
 
Hmmm
 
  • Skärmdump av luftkvalitetsmätare visar DÅLIG luftkvalitet med hög radonhalt och fuktighetsmätningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ni använda dräneringen för radonsugning så måste det finnas ett vattenlås innan utgång till avlopp/stenkista/eller annat.
Fläkten ska dra med ett undertryck på ca 2 mm, inte mer och bara från dräneringen och allt under mark, finns det spolbrunnar ska dom lockas
 
Hur skulle det fungera att suga via pordränskivorna på källarväggen?
Täcker ju en enorm area om det skulle funka :)
 
Ledsen att göra dig besviken men det fungerar inte, det måste vara tätt mot underjorden så att jordluften kommer ut, Dränen kommer att släppa in för mycket luft från ovan och det skulle fodras en rätt häftig fläkt för det. Kan du få tag idränrören, töta mot yttervärlden så är det bäst för markradon. Annars borra hål i golvet på källaren och suga ur under plattan, jag har så
 
Radonet stabiliserade sig runt 700-750bq.
I fredags lånade jag hem en luftflödesmätare och kontrollerade alla luftflöden på FTX-systemet. Visade sig att jag haft systemet på vacationmode sen i somras och bara gått på typ 45% av vanliga flödet.
Direkt sjönk värdet till ~500bq vilket är ca samma som uppmättes med radonpuckar för två år sedan.

Sen på lördagen runt kl 14 fick jag igång radonsugen på dräneringen,
2st biltema kanalfläktar för 130kr/st,
2st 90graders 100mm markrör 45kr/st
2h mekande

Nu på söndag morgon har jag 190bq i källarn istället för ~750bq i fredagskväll.

Två kanalfläktar installerade i mark för radonavledning med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar en minskning av radonnivåer från 725 Bq/m³ till lägre värden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar radonnivåer över tid med en markering vid 559 Bq/m³ den 10 december 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar radonhalter över tid med en markerad minskning till 191 Bq/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser bra ut än så länge
 
  • Gilla
  • Wow
Woye och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.