På ett ungefär, vad kostar det att anlita en murare för ett mindre reparationsjobb?

Är en del av murstocken innomhus som ska lagas några sprickor med ev puts som sitter löst och ett hål från tidigare ventil som ska åtgärdas. Har ju själv mursten kvar, så är väl bruk och annat som ska till.

Hade tänkt göra detta själv men folk avrådde mig från det.

Kan man tänka sig 2000 är rimligt?
 
Jag undrar lite hur illa det är med tanke på att folk avrådde dig från att fixa det själv? Bild kanske?
 
Är skorstenen aktiv så bör man nog veta vad man gör så att man inte äventyrar skorstenens brandskydd, annars är det väl mest för syns skull, 2000 låter dock i underdrift.
 
En murare kostar väl mellan 350-600kr timmen.

Räkna med ett par tusen till inkl materiel
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag undrar lite hur illa det är med tanke på att folk avrådde dig från att fixa det själv? Bild kanske?
Naturligrvis, bild kommer. Sitter en liten vedeldad kamin ansluten till murstocken bl.a., men har om uppgifterna stämmer inte varit i bruk sedan början av 2000-talet. Dock godkänd för bruk av sotare.

Jag skulle säkert kunna ta mig an detta själv men folk trodde inte jag skulle klara av det.

HeineA HeineA skrev:
Är skorstenen aktiv så bör man nog veta vad man gör så att man inte äventyrar skorstenens brandskydd, annars är det väl mest för syns skull, 2000 låter dock i underdrift.
Skorstenen är aktiv, sitter två vedpannor anslutna dit.


En tanke är ju vad som händer när man börjar ta respektive kamin i drift, om det spricker ännu mer och har sig....
 
  • Gammal vedeldad kamin ansluten till en murstock, med synliga sprickor i väggen runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som putssprickor. Knacka på området kring och på sprickorna. Låter det ihåligt?
Jag vet ju inte hur händig du är eller vilka krav du har pådet kosmetiska, men är det bara putssprickor så är det en baggis; knacks ner lös puts, blanda ny puts, vattna området lite, lägg på puts där du knackat av så att det blir slätt.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tycker det ser ut som putssprickor. Knacka på området kring och på sprickorna. Låter det ihåligt?
Jag vet ju inte hur händig du är eller vilka krav du har pådet kosmetiska, men är det bara putssprickor så är det en baggis; knacks ner lös puts, blanda ny puts, vattna området lite, lägg på puts där du knackat av så att det blir slätt.
Antog det var nått sånt. Låter väldigt ihåligt på sina ställen när jag knackar. Även när jag drar lite lätt iskjutventilen i mitten knakar det. Jag antar att de fästat den med puts.

Sen är frågan hur man gör med hålet ovanför. Det är väl det som känns mest knöligt. Kanske för mycket att ta dit en murare för en sten (som de haft där som hinder tidigare).

Hålet är väl kanske 10 x 20 cm, är väl ingenting man slänger på puts bara..
 
B bradgard skrev:
Antog det var nått sånt. Låter väldigt ihåligt på sina ställen när jag knackar. Även när jag drar lite lätt iskjutventilen i mitten knakar det. Jag antar att de fästat den med puts.

Sen är frågan hur man gör med hålet ovanför. Det är väl det som känns mest knöligt. Kanske för mycket att ta dit en murare för en sten (som de haft där som hinder tidigare).

Hålet är väl kanske 10 x 20 cm, är väl ingenting man slänger på puts bara..
Stenen ovanför rensluckan kan du enkelt mura dit själv. Blanda murbruk, fukta anläggningytorna på skorstenen och tegelstenen, lägg på murbruk på ytorna, tryck dit stenen snyggt, lägg ett stöd så att stenen förblir på plats under bränntiden, foga sedan de tre fogarna med lämpligt bruk, låt bränna klart, putsa sedan enligt tidigare beskrivning, klart.
 
Min andra hälft tror inte att man får göra sånt där själv med tanke på brandfaran. Men jag tror hon är överdrivet nojig.

Ska man knacka bort allt man kan av putsen och smeta på nytt därefter?

Tänker om det ska vara nån sån där eldfast bruk (Finja?) till murstenen eller om det bara är att ta någon man hittar färdigblandat murbruk på Granngården eller dyl?

Hade ju varit bäst om man kunnat använda samma till både bruk och puts men kanske inte funkar så enkelt? :)
 
B bradgard skrev:
Min andra hälft tror inte att man får göra sånt där själv med tanke på brandfaran. Men jag tror hon är överdrivet nojig.

Ska man knacka bort allt man kan av putsen och smeta på nytt därefter?

Tänker om det ska vara nån sån där eldfast bruk (Finja?) till murstenen eller om det bara är att ta någon man hittar färdigblandat murbruk på Granngården eller dyl?

Hade ju varit bäst om man kunnat använda samma till både bruk och puts men kanske inte funkar så enkelt? :)
Ja, hon nojar. Du får bygga hela skorstenen själv. Så länge den följer regelverket så kommer den att bli godkänd av sotaren.

Knacka bort allt som lossnar, men knacka inte för kung och fosterland. Lätt på handen. Sedan sätta dit den lösa tegelstenen, sedan foga den, och sedan putsa allt.

Eldfast bruk är bra, ja. Det funkar med annat också, men stenen riskerar att lossna igen.

Jag är inte murare, men murbruk är murbruk, fog är fog och puts är puts. Det är olika produkter. Det kostar inte många kronor med en säck av varje.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
Men få se nu, du menar att man använder nån slags fogbruk för att täta på sidorna och ovansidan av stenen?

När jag tänker fog då tänker jag typ fogmassa, sånt där vitt man brukar ha nån sprutpistol till. Kanske är ute och cyklar helt.
 
Helt korrekt. Fogbruk.

Nej, mjukfog och silikon använder man inte till att foga tegel.
 
Titta på en tegelfasad.
 
Kikade på några säckar på Byggmax, fanns tex Putsbruk och Murbruk. Antar det går att använda murbruk till alltdera?
 
Eldfast bruk ska väl bara användas i själva eldstaden. Det brukar ju bara klara en fogtjocklek på några mm.

Skorstenen murar man med murbruk för tegel. Man brukar ju foga murtegel med samma bruk man murar med.

Gammalt tegel kan vara väldigt torrt och behöva blötas ordentligt innan man murar.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.