Så står det i manulen till mitt aggregat också, har för mig jag köpte det -15.
Det är kopplat utan jordfelsbrytare, sitter ingen till hela installationen.
Däremot byggde vi bastu hos föräldrarna för ett par år sedan, ny installation med jordfelsbrytare och nytt aggregat och det har fungerat utan några problem.
Om du ska koppla om och lägga aggregatet utanför jordfelsbrytaren eller byta aggregat får du diskutera med elektrikern. Mät åtminståne läckströmmen när aggregatet är varmt så det inte är flera ampére som smiter pga av någon regelrätt halvkortis.
 
Ja eftersom det nya jag skulle vilja ha annars också ska kopplas utanför JFB så lär ju det göras ändå tänker jag, så en elektriker behöver konsulteras i vilket fall som helst.

Men till den frågan då, borde jag kunna förhandla mig till t.ex. fri servicebil eftersom de behöver åka ut igen för något de borde (eller?) ha gjort redan från början?
 
Och en sak till, hur mycket jobb är det att koppla förbi? Är det bara ett litet jobb i centralen?
 
Det beror på hur centralen ser ut.
Ev diskussion om ev prutning ger jag mig inte in på.;)
 
Gammalt hederligt proppskåp med tre stycken säkringar á 16A till bastun, men det kanske inte säger så mycket. :D
 
Med jordfelsbyrtaren i en låda bredvid...hrmf, ett mickel att lägga nåt bredvid...
 
Ja precis JFB sitter i en liten låda bredvid tillsammans med nya vippbrytare för kyl/frys/diskmaskin då det inte fanns någon diskmaskin vid köpet så det behövdes lite mer kräm till köket.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Med jordfelsbyrtaren i en låda bredvid...hrmf, ett mickel att lägga nåt bredvid...
Hur får man annars dit en jfb? Eller hör du till dem falang som anser att man ska byta ut sina diazeder mot dvärgbrytare?
 
Nej, det gör jag inte, men flytta ut en grupp utanför blir mera jobb än att flytta om i en normlåda, med plats kvar i skall tilläggas.
Annars är jag hedersförvaltare i diazedkramarförbundet.:geek:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Lite mer jobb då med andra ord. PERKELE - som bastubadaren inom mig säger.
 
Om det finns plats kan du sätta säkringarna till bastun i samma kapsling som jordfelsbrytaren. Före jordfelsbrytaren.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Om det finns plats kan du sätta säkringarna till bastun i samma kapsling som jordfelsbrytaren. Före jordfelsbrytaren.
Hmm ja du menar att flytta de befintliga till nya dvärgbrytare? Ja det kanske är smartare om det finns plats men är osäker på det får kika.
 
Det är ju det att trådarna ska ut ur diazedlådan och in i normlådan. Ibland lätt, ibland ett litet fotarbete. Behov av skarvning?
 
Ett enklare test för att utesluta är att vrida ur/flippa ner övriga säkringar och testa. Det är något trubbigt men du ska då ha minimerat andra potentiella banditer i dramat.

Det går även att få tag på nya element, osv. Men det blir ju en oönskad kostnad såklart..
 
Vet inte om skarv behövs, får kika imorron.

T Tsdoesds skrev:
Ett enklare test för att utesluta är att vrida ur/flippa ner övriga säkringar och testa. Det är något trubbigt men du ska då ha minimerat andra potentiella banditer i dramat.

Det går även att få tag på nya element, osv. Men det blir ju en oönskad kostnad såklart..
Ja det kan man ju göra, men känner ändå nu att fokus flyttats till att få den utanför JFB då många nya aggregat ska kopplas så också.

Sen får elektrikern mäta läckström så det inte är orimliga nivåer.

Något mer jag borde tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.