4
Hej,

Det började först i en annan tråd där jag frågade om fläktsystem. Jag fick snabbt väldigt mycket frågor om min energiförbrukning och därför startar jag en tråd här

https://www.byggahus.se/forum/threa...a-vinden-med-nagot-annat.354486/#post-3428376

Backgrundsfakta:
  • Jag har precis flyttat in i huset, och har därför inga egna mätvärlden
  • Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWh
  • EON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWh
  • Huset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.
  • Luft/vatten värmpumpen är en IVT Optima 1100

Värmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?
Är det några andra inställningar som rekommenderas?

Tar tacksamt mot all hjälp

Mvh
4fun
 
  • Digital display av en värmepumps värmekurva med inställd temperatur vid 27,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av värmepumpens värmekurva som visar temperaturinställningar 27,5/80.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmekurva med temperaturinställningar för en IVT Optima 1100 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs av alla temperaturer när kompressorn har gått en stund och skriv ner dom här.

Att värmekurvan börjar på 27,5 grader verkar helt fel. Det betyder att elementen ska vara varma när det är 20 grader ute..
 
4
useless useless skrev:
Läs av alla temperaturer när kompressorn har gått en stund och skriv ner dom här.

Att värmekurvan börjar på 27,5 grader verkar helt fel. Det betyder att elementen ska vara varma när det är 20 grader ute..
Hej,
Hur löser jag av alla temperaturer?
Menar du siffrona i bilden nedan ?
(Om ja så skriver jag i nästa inlägg så slipper alla kolla på bilder )

Tack för all hjälp
 
  • Digital termometerdisplay som visar temperaturökning med siffran 46,6°C och ett stigande streckdiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar temperaturkurva med märkningen "-35°C, 80.0°C".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer visar en temperaturkurva med punkter vid -30°C och 75,2°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturgraf med punkter -25°C och 70.5°C på en digital monitor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital bildskärm som visar en temperaturgraf med värdet -20°C och 65,7°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar temperaturkurva med värden -15°C och 60,9°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar en temperaturkurva med värden från -35°C till 51,4°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med temperaturkurva som visar -10°C till 56.1°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display som visar temperaturkurva, nuvarande temperatur 46,8°C, i svagt upplyst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar en temperaturkurva med punkterna 10°C och 37.0°C markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar temperaturökning med en graf och siffror, nuvarande 41,8°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display som visar temperaturkurva med aktuella värden 20°C och 27,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital temperaturdisplay som visar en ökande trend med nuvarande temperatur på 27,5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du överhuvudtaget få ner förbrukningen så måste man se över kurvlutningen, 56° vid minus tio är mycket. Sen måste man ju kolla över vp också å se om och hur mycket den ger så tex det inte är gasbrist. Ju kallar det är ute å ju högre temp du har ut på systemet ju ineffektivare blir vp å ju mer elpatron behövs
 
4 4fun skrev:
Menar du siffrona i bilden nedan ?
Nej. Håll inne menyratten så kommer du till avancerade menyn. Där kan du läsa av T1 - T12.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Värmekurvan är väldigt hög för att vara i skåne. Prova att sänka den rejält, och öppna alla ev. termostatventiler fullt.

Behövs så här hög kurva så är antingen väremsystemet dimensionerat för höga temperaturer, och därför olämpligt med värmepump, eller så är huset väldigt dåligt isolerat.
 
  • Gilla
fantasydanne
  • Laddar…
sunnis
Är det inomhustempraturgivare kopplad också? Det kan ju vara så att den justerar rätt den kanske lite galna värmekurvan. Se om du kan koppla ur den så du enbart kör på en värmekurva för att hitta rätt först, sen kan du koppla på tempraturgivare yttre och inne om de finns.

Kolla så samtliga termostater ger fullt flöde och fungerar. Dessa justerar du sen. Även lufta systemet.
 
Redigerat:
4
useless useless skrev:
Nej. Håll inne menyratten så kommer du till avancerade menyn. Där kan du läsa av T1 - T12.
Hej,
När jag kommer till anvacerade menyn, vart ska jag gå för att se T1-T12?

Vill även passa på att tacka alla för er hjälp
 
Du måste nog byta accessnivå till service genom att gå till accessnivå och knappa in dagens datum som kod (mmdd). Om rätt datum är inställt...
Sen tillbaks till avancerade menyn så borde du ha ett val där som heter temperaturer.
 
4
useless useless skrev:
Du måste nog byta accessnivå till service genom att gå till accessnivå och knappa in dagens datum som kod (mmdd). Om rätt datum är inställt...
Sen tillbaks till avancerade menyn så borde du ha ett val där som heter temperaturer.
Hej,

Här är mina världe:
T1 Framledning 41C
Värmesystem Start 41
Värmesystem Stopp 45,7
T2 Utetemperatur 3,3
T3 Varmvatten 48,4
Varmvatten Start 47
Extra varmvatten start 60
Extra varmvatten... 65
Varmvattenspets stopp 65
T6 Kompressor 82
T8 Värmebärare ut 42
T9 Varmebärare in 37,8
Varmvatten stop 52
T10 Kondensor.. 38,3
T1 Köldmedie.. -8,7
T12 Lufttemperatur 0,4

Någon som kan hjälpa mig att tolka informationen ?
 
4
sunnis sunnis skrev:
Är det inomhustempraturgivare kopplad också? Det kan ju vara så att den justerar rätt den kanske lite galna värmekurvan. Se om du kan koppla ur den så du enbart kör på en värmekurva för att hitta rätt först, sen kan du koppla på tempraturgivare yttre och inne om de finns.

Kolla så samtliga termostater ger fullt flöde och fungerar. Dessa justerar du sen. Även lufta systemet.
Hej,

Tyvärr har jag ingen inomhustempraturgivare. Går det att installera en sådan i efterhand och är det något du rekommenderar?
 
4
V Vector skrev:
Ska du överhuvudtaget få ner förbrukningen så måste man se över kurvlutningen, 56° vid minus tio är mycket. Sen måste man ju kolla över vp också å se om och hur mycket den ger så tex det inte är gasbrist. Ju kallar det är ute å ju högre temp du har ut på systemet ju ineffektivare blir vp å ju mer elpatron behövs
Hur kollar jag om det är gasbrist?
 
Siffrorna ser ut som förväntat, så kompressorn funkar nog som den ska.
Grundproblemet är väl att värmekurvan är så hög att den går på elpatronen hela värmesäsongen.

Hur ser värmesystemet ut? Vad är det för typ och storlek på radiatorerna? Är termostaterna öppna?


4 4fun skrev:
Hur kollar jag om det är gasbrist?
Det finns ett synglas innanför skalet i utedelen. Där ska det bubbla när kompressorn startar, men sluta efter en minuts gång ungefär.
 
4
useless useless skrev:
Siffrorna ser ut som förväntat, så kompressorn funkar nog som den ska.
Grundproblemet är väl att värmekurvan är så hög att den går på elpatronen hela värmesäsongen.

Hur ser värmesystemet ut? Vad är det för typ och storlek på radiatorerna? Är termostaterna öppna?




Det finns ett synglas innanför skalet i utedelen. Där ska det bubbla när kompressorn startar, men sluta efter en minuts gång ungefär.
Tack för snabbt svar.

Förstår jag dig rätt att jag ska jag sänka värmekurvan. Vad rekommenderar du att jag ska sätta ?
Vad tror ni om kurvan?
V:20 H:55?
 
4
sunnis sunnis skrev:
Är det inomhustempraturgivare kopplad också? Det kan ju vara så att den justerar rätt den kanske lite galna värmekurvan. Se om du kan koppla ur den så du enbart kör på en värmekurva för att hitta rätt först, sen kan du koppla på tempraturgivare yttre och inne om de finns.

Kolla så samtliga termostater ger fullt flöde och fungerar. Dessa justerar du sen. Även lufta systemet.
Hej,

Alla element är varma och jag har precis luftat alla element utom ett som jag inte kunde lufta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.