Köpt ett hus från 70, bastun inte använd på ca 20 år så har förstått att där kan bli vissa problem med värmeelementet. Jag testade den för några veckor sen, körde en stund så jag märkte att det vart varmt.

Sen dess har jag haft en elektriker här som installerat en JFB i huset. Körde igång bastun idag och efter en stund löser JFB, var kanske 25 grader då så den gick inte länge.

Vad gör man nu? Är det bara nytt som gäller eller kan man göra något för att fixa elementet i den? Gissar ju på någon läckström där eftersom den stått ett tag.
 
Börja med att syna aggregatet noga ifall det finns synliga skador, sprickbildning etc som släpper inte fukt eller isolationsfel. Det kan sedan gå att torka upp elementen i bastuaggregatet då fukt ändå kan ha trängt in vid långvarig träda. Detta måste man göra under kontrollerade former (övervakning). Utförandemässigt t.ex genom att koppla bastun utanför JFBn i elcentralen eller koppla aggregatets skyddsjord till nollan under torkningen.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Sprickor i värmeelement antar jag att du menar då? Lyfte ur stenarna och kikade men kunde inte se något uppenbart men får kolla igen. Ska tillägga också att när jag slog på den idag lyste lampan på panelen som sitter på utsidan, men det vart inte varmt. Bytte alla tre 16A säkringar till bastun och då började det bli varmt, tills JFB bröt då.

Koppla ur JFB vågar jag inte ge mig på, då får jag ta in elektriker och då börjar det nästan löna sig med nytt aggregat om man inte kan garantera att den börjar fungera igen. :rolleyes:

Fan också, jag som är så bastusugen och flyttar in om två veckor :cry:
 
Koppla förbi JFBn i elcentralen är ju lite meck, men att lossa en skruv på bastuaggregatets anslutningsterminal är inte svårt. Man kan t.o.m koppla bort aggregatets skyddsjord helt, lossa på kabeln, om det inte finns en nolla framdragen. Allt under kontrollerade former. Ingenting kommer att explodera. Det kan bli onödigt varmt bara och kanske en kortslutning, inte värre än så. Av dina tester framgår ju att det är ett lättare isolationsfel.

Jag kan dock inte bedöma chanserna här. Skulle gissa på att chansen är liten att felet försvinner. Värmeapparater brukar inte reparera sig själva om det inte handlar om fukt. Symtomet att JFBn löser efter en liten stunds uppvärmning tyder på ett oåterkalleligt isolationsfel där byte av elementen är enda åtgärden.
 
Vet inte om jag tycker det är så smart att koppla bort skyddsjorden på en apparat där man misstänker isolationsfel. Risken är ju uppenbar att hela skiten blir strömförande....
 
  • Gilla
Mitjelin och 1 till
  • Laddar…
Läste nu på lite andra ställen att man många gånger inte kopplar JFB på bastuaggregat, och det fungerade ju innan JFB installerades. Varför gör man inte det? Är det just för att undvika de här typerna av problem?

Är det helt hål i huvudet att koppla bort JFB från aggregatet och köra på som det var tidigare? Vad handlar det i så fall om i tidsåtgång? Det sitter en JFB för hela huset bredvid proppskåpet.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vet inte om jag tycker det är så smart att koppla bort skyddsjorden på en apparat där man misstänker isolationsfel. Risken är ju uppenbar att hela skiten blir strömförande....
Vi snackar långt över min tryggetszon och kompetens här, så det är något jag själv inte skulle ge mig på att testa. Jag är mer rädd om mitt liv än så. :)
 
Varför gjorde inte elektrikern detta när jordfelsbrytaren installerades?
Åtminståne mäta läckströmmen i bastuaggregatet...? Bättre Beg Bastu är inte direkt okänd som strömläcka.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför gjorde inte elektrikern detta när jordfelsbrytaren installerades?
Åtminståne mäta läckströmmen i bastuaggregatet...? Bättre Beg Bastu är inte direkt okänd som strömläcka.
Kan också tycka han borde gjort någon koll, men kanske inte kände till att det satt en bastu där även om jag tycker han borde sett den när han var i tvättstugan intill och monterade uttag.

Vad innebär "läckström" från ett gammalt bastuaggregat i lekmannatermer? Är det att en liten del ström läcker ur ett värmeelement t.ex. som löser JFB eller snackar vi 230V/400V rakt ut i höljet?
 
5
Det du kan prova annars är att stänga av så mycket annat som möjligt som ligger under JFB, men lite tur så kanske du får ner den totala läckströmmen, vilket KANSKE gör att du kan torka ur elementen tillräckligt om det nu är fukt som är boven.
Eventuellt kanske återställa jfbn några gånger.
Men som sagt med lite tur, det är ju inte alls säkert att dina övriga apparater läcker nåt nämnvärt eller att läckströmmen från aggregatet minskar.
 
5 50procent skrev:
Det du kan prova annars är att stänga av så mycket annat som möjligt som ligger under JFB, men lite tur så kanske du får ner den totala läckströmmen, vilket KANSKE gör att du kan torka ur elementen tillräckligt om det nu är fukt som är boven.
Eventuellt kanske återställa jfbn några gånger.
Men som sagt med lite tur, det är ju inte alls säkert att dina övriga apparater läcker nåt nämnvärt eller att läckströmmen från aggregatet minskar.
Kan testa det, värmepanna, luftpump och kyl/frys är det som går i huset just nu så det är inte så mycket men drar såklart en del ström. Men varför löser den först efter en stund när det börjar bli varmt och inte på en gång?
 
Jag som har ett relativt nytt bastuaggregat som fortfarande säljs står det klart och tydligt i manualen att bastuaggregat ska vara kopplad utanför jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
5
J jimbomas skrev:
Kan testa det, värmepanna, luftpump och kyl/frys är det som går i huset just nu så det är inte så mycket men drar såklart en del ström. Men varför löser den först efter en stund när det börjar bli varmt och inte på en gång?
Att det löser efter ett tag har med värmen att göra, metall rör på sig och expanderar med värmen
 
  • Gilla
jimbomas
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag som har ett relativt nytt bastuaggregat som fortfarande säljs står det klart och tydligt i manualen att bastuaggregat ska vara kopplad utanför jordfelsbrytare.
Jag har läst det på flera andra ställen också, kanske elektrikern borde ha uppmärksammat bastun och kopplat förbi den?

Om man ska koppla förbi, är det bara i elcentralen man kopplar om just den gruppen så den inte går till JFB? Nej jag ska inte göra det själv utan vill bara själv kunna uppskatta vad den kostanden bör hamna på rimligtvis.
 
Står såhär i en manual på ett nytt aggregat jag tittat på som eventuell ersättare så då är det ju felkopplat ändå även om jag byter.
Textutdrag från en manual om aggregatets isoleringsresistans samt varningstriangel och instruktion om strömmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.