Vi har en solfångare som värmer upp en tank som i botten har slingor till golvvärme och i toppen en elpatron och slingor till tappvarmvatten. På sommaren behövs inte elpatronen men under övriga årstider jobbar den såklart. Vi har också en luftluftvärmepump. Jag vill att den skall stå för den huvudsakliga uppvärmningen och inte elpatronen, men jag vill kunna utnyttja solfångaren även på vintern.
Hur skall jag göra? På vintern är för det mesta två pensionärer som bor i huset som inte använder så mycket varmvatten.
Skall jag montera en liten extra vattenberedare efter tanken
och bara ha elpatronen på när vi har gäster?
 
Ni har en luft-luft-värmepump som är helt frikopplad och har inget att göra med vattentanken, är det väl?
Elpatronen sitter i toppen av vattentanken för att där i toppen samlas det hetaste varmvattnet. Därför sitter slingan för uttag av varmvatten just i toppen.

På vintern är det knappt något ljus att tala om jämfört på sommaren. Solen visar sig, om molnfritt, endast under i princip ca 6 timmar per dygn. Men det är ofta molnigt och ändå mindre ljust. Därför kan inte solfångare för varmvattenproduktion göra något mycket varmvatten på vintern. Dessutom är det kallt utomhus, kanske flera minusgrader.

Det system för husuppvärmning och tappvarmvatten ni har är väl ett system baserat på elpatron och med stöd av solfångare.
Om solfångarsystemet inte alls skulle fungera, så har ni väl lika varmt och gott inomhus ändå och tillräckligt med tappvarmvatten.

Hur gammalt är värmesystemet ni har nu? När installerades det? Och luft-luft-värmepumpen?
 
Solvärmen och luftluftvärmepumpen installerades för fem år sedan.
Jag skulle vilja att solvärmen hjälpte till med uppvärmningen av huset även under vinterhalvåret genom golvvärmen. Ett stöd alltså.
Elen skulle användas till tappvarmvattnet och värmepumpen.På vintern värmer elpatronen tanken så mycket att solfångaren inte värmer även om solen skiner.
Det enda jag kan komma på är stänga av elpatronen och låta solen värma golvet så gott det går och låta värmepumpen stå för den huvudsakliga uppvärmningen.
Då behövs en exra varmvatten beredare.
 
Ni installerade alltså solfångare år 2014 och är ju då ganska nytt och borde inte vara alltför mycket defekt.
Vad säger firman som installerat system då, när du säger att du vill att solfångarna även på vintern ska bidra med värme till golvvärmen? De som installerat borde väl känna sitt system. Kanske behöver du justera solfångarsystemet? Det finns ju värmebärarvätsketemperaturer att ställa in där, när värmebäraren ska börja pumpas ner från solfångarna till solfångarslingan i din vattentank. Vad står det i bruksanvisningen för solfångarsystemet hur det är tänkt att fungera? Fungerar det som tänk om inte kanske det är någon defekt eller någon justering behövs.

Är det Kiruna som ni har ert enfamiljshus med solfångare? Är det inte ständig natt där 2 månader under vintern? Eller ni kanske har ert hus annanstans?
 
Redigerat:
En tanke är att helt stänga av elpatronen i tanken och montera en extern varmvattenberedare som fylls utav förvärmt vatten från slingorna i tanken.
 
Solfångare på vintern ger i princip noll tillskott, särskillt till de mängder du behöver för uppvärming, även på de soligaste delarna av landet. Hur många kvadrat solfångare har ni?
Jag har själv solfångar tillsammans med elpatron och ved till tank. 4m2 högeffektiva heatpipes, 500l tank, på landets soligaste plats, ger inget significant mellan okt/nov och mars.
Har er installatör eller liknande påstått ngt annat så har hen lurat er.

Så vad ni borde göra är att koppla tex en luft-vatten pump till tanken, då får ni effektiv uppvärmning både för vatten och golvvärmen.
Vill ni inte göra den investeringen så behöver ni stänga av golvvärmen och bara köra elpatron i tanken för vv.
 
Som föregående talare säger, om ni inte vill investera i en luft-vatten-värmepump, som ansluts till vattentanken, då kan ni stänga av golvvärmen helt. Då används vattentanken för att bereda ert varmvatten med en smula hjälp av solfångarna.

Uppvärmningen av ert hus får då ske enbart med luft-luft-värmepumpen. Men förslår den? Är den stor nog? Äldre hus, otillräcklig värmeisolering i väggar golv och tak?

Varmvattenbehovet för 2-personers hushåll är inte mycket.
Som normalförbrukning är tumregeln:
Varmvattenhov 45 oC per person är:
lågt: 15 till 30 L/dag
medel: 30 till 60 L/dag
högt: 60 till 120 L/dag

Alltså normalvarmvattenförbrukning för 2 personer om kallvattentemp är 10 oC är ca 2,5 till 4,9 kWh/dygn.
1 kWh kostar ca 1,50 kr. Dvs varmvattenkostnad per månad ca 113 till 220 kr. Är ni sparsamma då ännu lägre kostnad. Som synes, det är inte varmvattenberedning som kostar utan husuppvärmningen.

Har du så kallade flatsolfångare så kommer de inte upp i så hög värmebärarvätsketemperatur som vakuumrörsolfångare. Frågan är också hur många m2 meter solfångaryta du har.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Jag har talat med tillverkaren och han tycker att Ylvens förslag var bra. Huset ligger i Östergötland och har vakumrör. 35 grader på taket flera timmar en halvmulen dag som idag. Det vore dumt att inte utnyttja den energin.
Alltså det blir en liten varmvattenberedare efter tanken att använda på vinterhalvåret.
Får vi gäster kan vi alltid slå på elpatronen.
 
Tänk på salmonellan, om ni kopplar in en elektrisk varmvattenberedare efter varmvattentanken så inte ljumvatten blir stående.
Rörmokarn vet hur det ska göras.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H Hans49 skrev:
Tack för svaren. Jag har talat med tillverkaren och han tycker att Ylvens förslag var bra. Huset ligger i Östergötland och har vakumrör. 35 grader på taket flera timmar en halvmulen dag som idag. Det vore dumt att inte utnyttja den energin.
Alltså det blir en liten varmvattenberedare efter tanken att använda på vinterhalvåret.
Får vi gäster kan vi alltid slå på elpatronen.
Återigen, det är inte mycket energi vi talar om, den skall dessutom transporteras med glykol och sedan värmeväxlas. Är det hela vettigt inkopplat så laddar tanken när inkommande är högre än tanken. I annat fall är det alldeles för låg energi/värme. Idag fick mina vakuum pipes upp till 70 grader och jag hörde laddningen gå igång några ggr, men det var inte många watt som fick över i tanken...
För att du skall få det att fungera med så låg temp måste du alltså först för värma tanken enbart med sol för att sedan ha en spets efteråt, det är ganska meningslöst då den där förvärmningen på vinterhalvåret knappt räcker till förlusterna (om du nu inte har en väldig massa m2).
 
Jag tror det är bättre att ha solceller(som gör ström) på taket än solfångare(som gör varmvatten). Solcellspanelerna gör ström såfort det kommer ljus på dem och förlusterna i solarkablarna fram till växelriktaren är försumbar. Medan värmeförlusterna från en solfångare på ett tak till vattentank är ganska stora. Ström är mycket mer användbart än varmvatten. På sommaren får du med solfångare tokmycket varmvatten, som du inte vet vad göra med. En solcellsanläggning producerar också tokmycket på sommaren, men det är ström det, och det man inte själv mäktar med att använda matas ut på allmänna elnätet och som man säljer och får betalt för. För de strömpengarna kan man på vinter köpa ström.

Vi har en solcellsanläggning i södra Sverige på ca 15 kWp installerad effekt som ger ca 14000 kWh/år. Den ger visserligen bara ca 150 kWh under hela december. Men det är bättre än 0 från en solfångare. Vi behöver ca 1900 kWh i december för husuppvärmning inkl. varmvatten och hushållsel. Solcellsanläggningen hjälper alltså till med 150/1900 = 0,08 dvs 8 % av energibehovet i december.

Jag tror inte det är någon längre som installerar solfångare, i alla fall väldigt få. De som installerar, är de som kommet över begagnade solfångaranläggningar för en spottstyver som folk inte längre vill ha. Finns att hitta på internet på begagnatmarknaden.
 
Redigerat:
Där har du fel, bra solfångare är oerhört mkt mer effektiva än celler, vi talar om 2-3 ggr mer effektiva än kiselplattorna. Men mkt riktigt ligger ju problemet i att kunna använda all energi på sommarhalvåret och i hur man överför energin.
Solfångare är bra till att spara på resten av anläggningen halva året. I princip så stänger du av tex din luftvatten under 6 mån så den får mkt bättre livslängd. Men idag skulle jag aldrig investerat i nya fångare i min situation.
 
Jag antar att med effektivitet menar du verkninggrad för omvandling av solljusenergi till energi i form av varmvatten eller ström. Man bör alltid ange vad man menar, annars missförstås du lätt.

En bra solfångare har hög verkninggrad för att omvandla solljuset till varmvatten, verkninggraden är grovt ca 85 % om du har bra solfångare. En bra solcellspanel har ca 20 % verkninggrad för omvandling av solljuset till ström, observera!, till mycket användbar ström 3-fas 400 Volt. En solfångare har alltså ca 4 gånger högre verkninggrad än en solcellspanel.

När det gäller vakuumrör-solfångare är tumregeln att inte installera färre än 3 à 4 m2, då annars blir förlusterna alltför stora i värmebärarledningarna.

Rent solvärmesystem
Om husuppvärmning och varmvattenberedning skall ske med enbart solen, så måste husvärmeisoleringen vara av hög standard. Ett enfamiljshus behöver då för värmelagring en varmvattenbehållare på ca 30 till 50 m3, som ofta görs som värmeskiktslagring. Då kan tillräckligt med värme lagras för vintermånaderna.

Så vill du minska eldningssäsongen kan du bygga en rejäl varmvattentank som måste värmeisoleras ordentligt och antingen ställas inne i huset för att dra nytta av värmeförlusterna från tanken eller grävas ner i trädgården.
Men en sådan tank är väldigt stor, ca diam 3 m och höjd ca 7 m om på ca 50 m3. Stort hål att gräva i trädgården.
En sådan kan man ladda med ca 3200 kWh värme om antas lagringstemperatur 80 oC och referenstemperatur 25 oC.
 
Redigerat:
Nja så bra verkningsgrad som 85 % har inte ens en bra vakuumsolfångare utan snarare 50 till 65 %, för omvandling solljus till varmvatten. Jag kollade nu nämligen på noggranna beräkningar som jag utfört för ca 5 år sedan. Och då är inte värmeförlusterna från värmebärar-rörledningarna medräknade, ej heller värmeförluster från varmvattentank till omgivningen. Guggens uttalande om effektivitet(men han menar nog verkningsgrad) att en solfångare har ca 2 à 3 gånger högre verkninggrad än en solcellspanel, är ganska riktigt.
 
För dem som går i tankar att minska inköpt energi genom att utnyttja solfångare

En tank om 50 m3 och värmeisolerad 300 mm runt om med poluretan hårdskum 0,030 W/(m K).
Storlek stående cylinder inkl. isolering:
diameter: 3,3 m
höjd: 9,3 m
Energiladdning vid 80 oC(om referenstemp. 20 oC): 3400 kWh värme

Vid 80 oC vattenlagringstemperatur med omgivningstemperatur 20 oC, har den en värmeförlust på ca 550 W.
På en vecka, dvs 168 h svalnar den från 80 oC till 78,4 oC. Givetvis då inget värmeuttag från den förutom värmeförlusterna till omgivningen. Ökas isoleringstjockleken till 500 mm, då värmeförlust på ca 350 W, och 79,0 oC efter en vecka. Det går alltså att spara värme.

I Danmark i Marstal år 2003 har ett kvarter med bostadshus med, som de kallar det närvärme, med solfångare och stor vattenlagringstank byggts. 19000 m2 solfångare och 10000 m3 vattenlagringstank. Närvärmenätet betjänar 1400 kunder. Den byggdes ut 2012 till total 33300 m2 solfångare och ytterligare en vattenlagringstank på 75000 m3.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.