Martin_B
M Meurman skrev:
Tyvärr är nog det där närmast sanningen, vi har en värdering på 2250000 just nu, 2500000 när huset är målat utvändigt, den bilden är kanske inte så realistisk som dom trodde...
Har mäklarfirman gett er de riktsummorna? De kanske bara ville ha jobbet så mycket att de hellre tog i ordentligt.

Med tanke på huspriserna i området så anser jag det vara helt orimliga summor. Det måste nog vara extremt exklusivt med flera helkaklade badrum, spa, en liten pool osv., biljardrum och sådana där extra lyxigheter för att komma upp i 2,5 mille där i Tärnsjö, det tror jag ju. Återigen, åtminstone om man tittar på vad hus i området har gått för.

Byggnaden i sig är ju fantastisk och borde vara värd 3 miljoner lugnt som färdigrenoverad med tanke på storlek och stil, men jag har märkt att när man kommer ut till "ingenstans" i Sveriges glesbefolkade delar, så spelar det ingen roll om bostaden så är ett mindre slott, för priserna är extremt låga i alla fall.

Det är många gånger jag har sett bokstavligen slottliknande objekt gå för några hundra tusen kronor, kanske mellan 500.000 kr och en miljon som högst, just mitt ute i "ingenstans". Och då känner jag alltid, att skulle man inte bara kunna ta hela huset, lyfta upp det, och flytta det till ett mer värdefullt område, typ Stockholm eller västkusten eller något eftertraktat? :D

För de husen är ju rent byggnadsvärdesmässigt värda flera miljoner i sig. Skulle man bygga nytt i samma stil exempelvis (som de minislott jag menar) så skulle det kosta 4-5 miljoner minst, kanske uppemot 6-7 miljoner.

Det är sådana där extrema gamla fina hus, på 4-500 kvadrat, med 3-3,5 meter i takhöjd och alla möjliga vackra stuckaturer, vackra smyckade stavparkettgolv osv.
Så står de där ute mitt i "ingenstans" och är nästan till skänks, och folk vill knappt köpa ändå. Man kan bli ledsen och irriterad för mindre :D
 
  • Ledsen
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Tyvärr inte det bästa exemplet på vad jag menar, utan t.o.m långt ifrån, men det var det enda jag hittade just nu.

333 + 52 m2 (med tillhörande flygelbyggnad), byggt 1916. Utg. pris 650.000 kr

Och det har varit ute ett tag nu! Går inte lätt dessa objekt.

En vit, klassisk villa från 1916 omgärdad av grönska med en flygelbyggnad, till salu för 650 000 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traditionellt hus byggt 1916 med vit och röd tegel på taket, omgiven av grönt gräs och buskar under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vitmålat tvåvåningshus med rött tak och glasveranda, omgivet av grönska, byggt 1916.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hus byggt 1916 med två våningar och veranda, omgivet av gröna buskar med röda bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://bostad.hemverket.se/31886-borgargatan_9.html
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Hur är det med myggen nuförtiden i Tärnsjö? Hade inte orten rykte om sig att vara myggtätast i Sverige? Det börjar klia bara jag hör namnet!
 
K Kirre2 skrev:
Hur är det med myggen nuförtiden i Tärnsjö? Hade inte orten rykte om sig att vara myggtätast i Sverige? Det börjar klia bara jag hör namnet!
Sen dom började bespruta så har det varit ok!
 
Åsa Lund
I Lund kostar ca 150 m2 och 20 år gammalt kataloghus en bra bit över 6 Mkr. Galet!
 
Martin_B
K Kirre2 skrev:
Hur är det med myggen nuförtiden i Tärnsjö? Hade inte orten rykte om sig att vara myggtätast i Sverige? Det börjar klia bara jag hör namnet!
Alla mygg i Sverige dras till Tärnsjö - det tackar vi "utomortare" så hjärtligt för! :D :D :D
 
Martin_B Martin_B skrev:
Tyvärr inte det bästa exemplet på vad jag menar, utan t.o.m långt ifrån, men det var det enda jag hittade just nu.

333 + 52 m2 (med tillhörande flygelbyggnad), byggt 1916. Utg. pris 650.000 kr

Och det har varit ute ett tag nu! Går inte lätt dessa objekt.

[bild] [bild] [bild] [bild]

[länk]
Vilket fantastiskt hus, men detta är verkligen mitt i ingenstans. Man ser ju på bilderna vilken byggkvalitet det är på dessa hus. Känns lite i magen att sådana här hus bara står och förfaller.

Meurman, såg ert hus i annons i Gård och Torp åxå. Förvånad att ingen köpt. Det är jättefint, så jag tycker ni kan vara jättenöjda både med ert arbete och med att bo (kvar) där! Och grattis till tillökningen. Och tack för denna fina stimulerande tråd.

Map Tärnsjö så är det ju långt i från "mitt i ingenstans", det kan inte ta så lång tid till uppsala eller gävle väl? Men visst, det är på landet och inte på en "sommarstugeplats". Lägg därtill att jag faktiskt tror många fler idag har svårt att få lån, så att köpa detta som ett extrahus (sommarhus) är inte aktuellt för jättemånga, speciellt när det är ganska mkt jobb kvar.

Jag hoppas att ni på sikt blir nöjda med att bo kvar. Oavsett vad husets marknadsvärde är så bör boendekostnaden inte vara jättehög (relativt många oss andra med mycket mer lån) och har ni bara jobb i pendlingsnärhet så bör det väl fungera. Tänk på att många stockholmare pendlar 1-2h per dag - inte något att sätta som måttstock för god livskvalitet men ändå något att tänka på i ert läge. Jag skulle inte vara förvånad om många i mycket trängre och tristare hus nära en storstad har långt högre månadskostnad och längre restider än vad ni har - eftersom ni nu ändå tänkt bo kvar i närheten?
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Det är märkligt det här med huspriser. Jag har min "sommarstuga" drygt 3mil från Tärnsjö och nyligen såldes en sommarstuga alldeles i närheten för drygt 1milj. 40kvm, inte vinterbonat, inget vatten, inget avlopp. Normalstor tomt. Vi har dessutom också haft det myggtätt :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Alla mygg i Sverige dras till Tärnsjö - det tackar vi "utomortare" så hjärtligt för! :D :D :D
Om det vore så väl... för oss andra...
 
M Meurman skrev:
Sen dom började bespruta så har det varit ok!
Vad skönt! Det var ju fruktansvärt innan! Jag var aldrig i Tärnsjö innan de började bespruta, bara i Gysinge, men det räckte!
 
Jag tror att ni gjorde ett klokt beslut.

Ofta går det att skapa någon slags lycka där man är. Inte den fullkomliga lyckan men endå en lycka. Kanske ni kan köpa till litet jord i närheten så ni kan idka ert odlingsintresse?

Om man däremot rusar omkring i jakten på den färdiga lyckan så är risken stor att man hamnar i olycka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trist att det var så dåligt intresse. När jag köpte mig en liten gård i avfolkningsbygd hade den legat ute till försäljning över ett år. Där hade säljaren såväl haft lite otur med köp som föll igen såväl som hade ett halvt intresse att ha stället kvar, men tids nog blev det som sagt sålt. Till ett uselt pris... Dålig sensmoral här.

Så jag förstår att ni drog tillbaka huset. För även om man kanske helst vill sälja vill man ju inte leva i limbo; utan antingen sälja eller acceptera att man bor kvar. Hoppas det senare alternativet känns ok, ni bor ju i alla fall i ett fantastiskt fint hus!
Herre Gud vad jag skulle vilja hitta sådant..har en sekelskifts HR i Stockholm som jag vill byta bort!! Tips uppskattas!!
 
K Kelly Jamieson skrev:
Herre Gud vad jag skulle vilja hitta sådant..har en sekelskifts HR i Stockholm som jag vill byta bort!! Tips uppskattas!!
Tror inte byte med Stockholms innerstad är så lätt i de fallen. Vill du kapitalisera på den lägenheten får du nog hitta andra vägar.

Men gårdar/stora hus i avfolkningsbyggd är lätta att hitta på Hemnet. Smålands inland en bit från Växjö eller Jönköping. Stora delar av Värmland, Dalarna och Gästrikland. Skulle tro att man hittar bra priser i delar av Västergötland också. Men då pratar vi som sagt behörigt avstånd från exempelvis universitetsstäder.

Det är bara att börja söka!

I höstas(?) var det en del skriverier här om övergivna hus i Halland eller om det var södra Älvsborg. Bra priser om man främst räknar kvadratmeterpriser. Värdesätter man investeringen är det dock kanske inte en lysande affär, men det behöver ju inte ett bostadsköp i Stockholm nu visa sig vara heller.
 
Blev det någon målning i sommar? :)
 
S johd01 skrev:
Blev det någon målning i sommar? :)
Nja, vi har köpt en skylift iallafall! Och börjat skrapa!
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.