N Noseone skrev:
Här västra stockholm va det 2.4C i morse.....
Brrr
 
Ett nytt gräsområde med mörkare jord som är 15 dagar gammalt i bakgrunden och ljusare jord med befintligt gräs i förgrunden, sedd från en träaltan med en kratta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt på ca 3-4cm jord på befintligt gräs.
Sått med Rölunda Elit.
Den bortre delen är inne på sin 15e dag. Den närmast är inne på dag 2.
Det gräs man ser sticka upp på den närmaste delen är starkt och friskt befintligt gräs.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Närbild av nysått gräs på jord med ett vitmålat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen sådd gräsmatta med sparsamma grässtrån framför ett vitt hus med grönt tak och hällar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dag 10 efter stödsådd i fläckarna.... inget jättedrag i tillväxten direkt men lite kommer det ju
 
Har varit dålig på att hänga med här i tråden, nya projekt och allt det där... Tänkte passa på att få lite experthjälp här inför vintern. Hur ska man tänka inför första vintervilan? Tänker framförallt på kalkning. Någon rekommenderade att slänga på kalk ovanpå första snön..? Är det något att rekommendera?
 
Också nyfiken på hur det har gått för er alla som sådde i våras och tidig sommar? Är ni nöjda? Några problem som ni tampas med?
 
Jag har varit dålig på att klippa så idag blev sista klippningen. Rent generellt så tycker jag det syns ganska snabbt när man gått många gånger på samma ställe. Men totalt sett är jag riktigt nöjd.
Nyklippt gräsmatta med tydliga gångspår, omgiven av röda stugor och höstfärgad vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Jag har lagt växtduk på de nästan 200 kvm som vi sådde för ett par veckor sedan. Vaknade till frost i morse och vill gärna att det hinner etablera sig så mycket som möjligt innan vintern. Frågan är om man ska ta bort väven under vintern?
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har lagt växtduk på de nästan 200 kvm som vi sådde för ett par veckor sedan. Vaknade till frost i morse och vill gärna att det hinner etablera sig så mycket som möjligt innan vintern. Frågan är om man ska ta bort väven under vintern?
Jag tror nog det bara är till skada att lämna duken kvar över vintern. Gör som på golfbanorna; så fort som snön smält på våren sätter du ut duken.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var min magkänsla också :). Bara att det är ett sånt pussel :D
 
I väntan på startbesked för husbygget sådde jag för en månad sen gräsmattan på tomten. Har tagit sig kanonfint!
Använde Skånefrö Villa Lyx. Gödslade sparsamt med Skånefrös NPK 11-5-18.

(mullvaden får leva fritt denna vintern också, tar tag i det till våren.) :)
 
  • Nyutsädd gräsmatta med sparsamt gödsel framför lövfällande träd, mullvadshögar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Fint att bo i Skåne!
 
  • Soligt landskap i Skåne med stort träd, stenar och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Fint med sol, men mullvaden då?
 
T
Ovälkomna gäster i gräsmattan - easy peasy:

 
  • Gilla
ymmij12 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fint med sol, men mullvaden då?
han har fått denna vintern på sig att packa ihop sina saker, han vräks till våren.
 
T
Nämen hörni, vilken alldeles fantastisk "vinter" vi har i år då jag får njuta av den nya gröna gräsmattan i mitten av januari!

Grön gräsmatta med en frusen sjö och brygga i bakgrunden, klar vinterdag utan snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någonstans mellan den 62:a och 63:e bredgraden.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.