Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
H Heijunka skrev:
Solen har väl ingen energitillförsel.
Däremot varierar aktiviteten.
Här får du lite enklare att läs på om. [länk]

Hur vet du att det inte är solen som påverkar?
Har du fakta till det eller är det bara massa teorier?
Solfläckscykeln har forskarna förstås tagit hänsyn till och den cykel är 11 eller 22 år lång (beroende på hur man räknar) och är alltså ingen konstant tillväxt eller avtagande under mer än 100 år. Däremot kan det vara orsaken till att forskargruppen du tog upp anser att det blir något svalare ett tag för att sen bli ändå varmare.

Ingen har sagt att solen inte påverkar något alls, bara att det inte kan förklara den globala temperaturhöjningen de senaste 100 åren.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Solfläckscykeln har forskarna förstås tagit hänsyn till och den cykel är 11 eller 22 år lång (beroende på hur man räknar) och är alltså ingen konstant tillväxt eller avtagande under mer än 100 år. Däremot kan det vara orsaken till att forskargruppen du tog upp anser att det blir något svalare ett tag för att sen bli ändå varmare.

Ingen har sagt att solen inte påverkar något alls, bara att det inte kan förklara den globala temperaturhöjningen de senaste 100 åren.
BirgitS BirgitS skrev:
Solfläckscykeln har forskarna förstås tagit hänsyn till och den cykel är 11 eller 22 år lång (beroende på hur man räknar) och är alltså ingen konstant tillväxt eller avtagande under mer än 100 år. Däremot kan det vara orsaken till att forskargruppen du tog upp anser att det blir något svalare ett tag för att sen bli ändå varmare.

Ingen har sagt att solen inte påverkar något alls, bara att det inte kan förklara den globala temperaturhöjningen de senaste 100 åren.

Men solen har väl ingen energitillförsel?
RoAd påstod det och du valde att svara på mitt inlägg om detta.
Då står du för det också och kan svara på frågan.

Har solen energitillförsel?
 
BirgitS
RoAd skrev:
R RoAd skrev:
Solens inverkan har självklart tagits med i modellerna som gjorts. Tror du på riktigt att vetenskapsmännen skulle ha missat det?

Förändring av solens energitillförsel är inte orsaken till dagens uppvärmning.
Det avser förstås den energi som jorden får från solen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
H Heijunka skrev:
Solen har väl ingen energitillförsel.
Däremot varierar aktiviteten.
Här får du lite enklare att läs på om. [länk]

Hur vet du att det inte är solen som påverkar?
Har du fakta till det eller är det bara massa teorier?
"Solens energitillförsel" avsåg självklart dess tillförsel av energi till jorden. Var det verkligen svårt att fatta?

Och här har du en länk som visar att det inte är solen som orsakar den globala uppvärmingen:

https://climate.nasa.gov/blog/2910/what-is-the-suns-role-in-climate-change/
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Han har inte sagt att han tycker att vi ska börja äta människokött och ändå mindre hur det ska gå till.
Inte?
”Skulle vara otroligt småskaligt”
– Om det skulle bli aktuellt att börja äta människokött så skulle det vara otroligt småskaligt. Det hade troligtvis fungerat på samma sätt som att donera ett organ.

Även om förslaget skulle bli verklighet, är Magnus Söderlund tveksam till att själv bli uppäten.

[samma källa som du citerar]
Det står också att 8% kunde tänka sig att äta människokött.

Visst, om jordens befolkning skall fortsätta växa exponentiellt så kommer det inte finnas någon fysisk plats för köttdjur så då kanske vi börjar äta av varandra. Det inträffar år 2500. Tyvärr finns det då inte heller plats att odla vegetarisk föda för jorden är täckt av människor. Evig tillväxt. Det är mer att betrakta som ett matematiskt problem som man kan välja att hantera eller blunda för.

Jag har en tro på människan, och speciellt då utbildade som kan sätta sig in i och lösa problem. Tänker då främst på ingenjörer, medan utbildade i den allmänt akademiska världen kanske utgör en fara för mänskligheten?

Jag vägrar tro att vi har 8% kannibaler i vårt land.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
H
R RoAd skrev:
"Solens energitillförsel" avsåg självklart dess tillförsel av energi till jorden. Var det verkligen svårt att fatta?

Och här har du en länk som visar att det inte är solen som orsakar den globala uppvärmingen:

[länk]
Så om jag skriver bilens energitillförsel så förstår du att det är värmen i coupén jag menar.

Men så bra. Om solen slocknar blir det inte kallt på jorden.
Kan avslöja att det är solen som värmer upp på jorden så vi kan leva här.

Jag fattar vad du menar, egentligen den globala ökade temperaturen.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
R
Jag är ledsen men din oförmåga att förstå skriven text gör inte att mina argument är fel.

Ingenstans skrev jag att solen inte påverkar jordens klimat. Jag skrev att den inte är orsaken till den nuvarande uppvärmningen. Om du inte förstår den skillnaden så är det svårt att tro att du har kunnat sätta dig in i ämnet ö.h.t.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Inte?
”Skulle vara otroligt småskaligt”
– Om det skulle bli aktuellt att börja äta människokött så skulle det vara otroligt småskaligt. Det hade troligtvis fungerat på samma sätt som att donera ett organ.

Även om förslaget skulle bli verklighet, är Magnus Söderlund tveksam till att själv bli uppäten.

[samma källa som du citerar]
Det står också att 8% kunde tänka sig att äta människokött.

Visst, om jordens befolkning skall fortsätta växa exponentiellt så kommer det inte finnas någon fysisk plats för köttdjur så då kanske vi börjar äta av varandra. Det inträffar år 2500. Tyvärr finns det då inte heller plats att odla vegetarisk föda för jorden är täckt av människor. Evig tillväxt. Det är mer att betrakta som ett matematiskt problem som man kan välja att hantera eller blunda för.

Jag har en tro på människan, och speciellt då utbildade som kan sätta sig in i och lösa problem. Tänker då främst på ingenjörer, medan utbildade i den allmänt akademiska världen kanske utgör en fara för mänskligheten?

Jag vägrar tro att vi har 8% kannibaler i vårt land.
Att säga "hade troligtvis fungerat på samma sätt" är väl inte samma sak som att säga att man tycker att det ska gå till på det viset.

När det gäller mig själv så kan jag tänka mig att jag skulle överväga det i en situation typ ett störtande flygplan där många människor dör i kraschen och de överlevande skulle dö för att de inte hittar något annat att äta. Men jag skulle inte överväga att äta människokött om det innebar att människor dödas just för det.

Men detta är väl rätt off-topic som jag ser det.

Visst hoppas jag att det finns människor som kommer att kunna lösa problemet med den globala uppvärmningen men som det ser ut verkar det inte finnas någon enkel lösning utan det är nog att alla får bidra till att sänka sina koldioxidutsläpp.
 
Några av er kallar oss troende, vilket jag associerar till en person som inte har vetenskapligt underbyggda fakta. Detta är helt fel, vi anser att vetenskapen ser att med de utsläpp som sker påverkas klimatet på jorden. Om man är snäll mot er klimatförnekare så tror vi på den vetenskapliga faktan och inte på en massa hittepå teorier.

Ingen av oss vet hur mycket utsläppen kommer att påverka jorden exakt på tiondelen. Vi kommer att påverkas och har redan påverkats. Vad är problemet med att vara försiktig! Bara för att vara tydlig. Klimatet har alltid ändrats genom historien, men ändringstakten senaste 100 åren är sensationell stor och där är våra utsläpp den viktigaste komponenten, anser den samlade vetenskapen. Man kan säkert hitta några 1000 tillfällen senaste miljarden år när klimatet påverkas snabbt, men det betyder ju inte att vi inte får några problem, med allt från havsnivå, matförsörjning, utarmning av biologiska mångfalden. I de riktigt stora katastroferna tar det många 10 tals miljoner år innan naturen repat sig.

Jag kommer ibland att tänka på Pink Floyd som hade en låt om den post apokalyptiska drömmen efter kriget och ser en likhet i många tankar om människans förträfflighet att överleva och vilken underbar värld vi får bara det blir varmare. Om vi överlever, så kanske vi någon gång i en avlägsna framtid kan kontrollera klimatet, men det är ju bara mumbojumbo egentligen.
 
  • Gilla
Pernas och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den där gäller temperaturen i centrala Grönlandsisen och är inte representativ för den globala temperaturen och därmed helt ointressant när det gäller en diskussion om det globala klimatet. Den globala temperaturen är nu betydligt högre än under början av medeltiden.
[bild]
Källa: [länk]

Under de egyptiska faraonernas tid som började för 5000 år finns det skriftliga källor till att det var öken i närheten av Egypten, dvs. de delarna av Sahara var långt ifrån något grönt område med gott om vatten. Din graf visar som sagt vad inte alls vad det var för temperatur då vare sig i Egypten eller globalt utan det är bara en massa påhitt igen. Hur ska vi kunna lyssna och acceptera vad du säger när du inte har något underlag till det, vi är inte auktoritetstroende om du nu skulle tro att du är en auktoritet eftersom du anser att vi bara ska acceptera vad du skriver.

En del i strävan efter att stoppa den globala temperaturhöjningen är just att de fattigaste människorna på jorden inte ska få det ändå sämre när temperaturen i redan varma länder stiger och det blir ändå torrare på sina håll och det blir översvämningar på andra.

Att prata om att Antarktis en gång i tiden (före däggdjurens tillkomst) var grönt eftersom det inte låg ens i närheten av Sydpolen är väldigt ointressant när man ska försöka få just däggdjur, inkl. människan, att överleva i en värld där vi inte har en enda kontinent vid ekvatorn utan många kontinenter utspridda på jordklotet.
Så att säga du menar att den här fossilen som är hittad i de område som folk hämtade stora stenen att bygga pyramiderna tillhör inte ett däggdjur som brukade simma i vatten utan den kanske tillhör en prärievarg eller nåt sånt ?
Vet du inte att alla stenar som pyramiderna är byggda av innehåller fossiler frånhavet ?
Collage av en fossiliserad skalle i öknen med ett digitalt skelett och illustration av ett antaget vattenlevande djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
H
Om man tror riktigt mycket på något kan man uppfatta det som en sanning.

Klimatet är väldigt komplext och att ens tro man kan sätta ihop några matematiska modeller på detta är väldigt naivt.
Att jämföra med matematiska modeller för vädret. Stämmer sällan bra. Jo visst, det är kallare på vintern än sommaren.

Nu verkar det vara så att de som tror på en klimatförändring skapad av människorna förstått att vi är på väg mot en kallare period på grund av solens aktivitet. Men då ändrar man färdriktning och ser detta som att man får mer tid för att klara koldioxidhotet.

Detta är ett av alla bevis för att man inte har alla fakta på bordet. Ändå kräver man kraftigt radikala förändringar av befolkningen och jublar när lilla flickan Greta åker på korståg över världen och predikar ett manus hon omöjligen har satt ihop själv.

Visst börjar klimat-skådespelet bli lite löjligt.

Jag tycker synd om Greta som inte fick en barndom utan massa hot om världens undergång. Även alla andra barn som mår dåligt av domedagspredikan. Ja precis som Greta säger, "Ni har stulit min barndom"

Massvåldtäkt av unga. Och det får fortsätta. Skrämmande.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att säga "hade troligtvis fungerat på samma sätt" är väl inte samma sak som att säga att man tycker att det ska gå till på det viset.

När det gäller mig själv så kan jag tänka mig att jag skulle överväga det i en situation typ ett störtande flygplan där många människor dör i kraschen och de överlevande skulle dö för att de inte hittar något annat att äta. Men jag skulle inte överväga att äta människokött om det innebar att människor dödas just för det.

Men detta är väl rätt off-topic som jag ser det.

Visst hoppas jag att det finns människor som kommer att kunna lösa problemet med den globala uppvärmningen men som det ser ut verkar det inte finnas någon enkel lösning utan det är nog att alla får bidra till att sänka sina koldioxidutsläpp.
Galet klimat-off-topic men ändå har klimatkannibalism fått stora rubriker i media.

Det får mig att tänka i banor om att vi kanske behöver censur i media så inte vilka dårar som helst får uttrycka sig, tankar som jag inte gillar.

Det är farliga tankegångar [Smålandsposten]
Den kannibalism för klimatet som diskuterades i TV4 har en stark biton av så kallad moralisk nihilism, då föreskrifter om att inte döda och konsumera medmänniskor utmålas som godtyckliga – som sociala konstruktioner, för att använda en modefras. Resonemanget är även påtagligt utilitaristiskt, eftersom allting skall underordnas en maximering av klimatnyttan. Båda dessa inslag skär sig mot tanken om ett människovärde.


Ibland kan människor flippa ur, ibland enskilda, ibland hela folkrörelser, tex amerikanska The Voluntary Human Extinction Movement, som vill att mänskligheten skall upphöra genom att barnafödandet upphör, för att rädda planeten.
Jag tror dock inte de kommer att lyckas speciellt bra. Människans överlevnadsinstinkt är för stark, både individuellt, som samhälle och art.
Utbildningsnivå är heller ingen självklar garanti för humanism.

För egen del har jag provat att äta insekter, vilket var att passera en gräns för mig, men inget jag kommer att ersätta varken frukostflingor eller chips med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Så att säga du menar att den här fossilen som är hittad i de område som folk hämtade stora stenen att bygga pyramiderna tillhör inte ett däggdjur som brukade simma i vatten utan den kanske tillhör en prärievarg eller nåt sånt ?
Vet du inte att alla stenar som pyramiderna är byggda av innehåller fossiler frånhavet ?
[bild]
Vet du hur lång tid det tog från det att djuret dog och sjönk till botten av sjön/Nilen eller vad det nu var tills egyptierna högg stenen och fraktade den till pyramiderna?
Inte var det några tusen år i alla fall (du påstod att Sahara var grönt 5-8000 år sen) utan för att sten ska bildas av sediment gäller snarare miljoner år och på den tiden hinner mycket på jordklotet förändras.

Sen är det fullkomligt ointressant att kontinenter har flyttats omkring, vattennivåer har ändrats, koldioxidhalter har ändrats under miljoner med år när det gäller en diskussion om dagens och framtidens klimat. Det är bara ett försök att blanda bort korten och börja diskutera halmgubbar.

L Lars48 skrev:
Den här kommer faktiskt ifrån en sida som tillhör en klimatalarmist:
5,000 years ago the Sahara desert was home to people, animals, and lush vegetation
[länk]
Och det står att det gäller delar av västra Sahara, alltså inte hela Sahara och dessutom väldigt långt från Egypten.

H Heijunka skrev:
Klimatet är väldigt komplext och att ens tro man kan sätta ihop några matematiska modeller på detta är väldigt naivt.
Att jämföra med matematiska modeller för vädret. Stämmer sällan bra. Jo visst, det är kallare på vintern än sommaren.
Det är meningen att diskussionen ska gå framåt och inte runt i cirklar. Det där har diskuterats i tråden redan. Det är helt andra modeller och det är en helt annan sak att göra en prognos på detaljnivå för en viss plats än att göra modeller som hanterar medelvärden och stora områden. Du vet väl skillnaden mellan väder och klimat.

H Heijunka skrev:
Nu verkar det vara så att de som tror på en klimatförändring skapad av människorna förstått att vi är på väg mot en kallare period på grund av solens aktivitet.
Det var fortfarande en forskargrupp, inte en majoritet av alla forskare. Blanda inte bort korten.

H Heijunka skrev:
Visst börjar klimat-skådespelet bli lite löjligt.
Jag tycker att det är skådespeleriet från dem som inte tror att mänsklighetens utsläpp av koldioxid påverkar klimatet är lite löjligt. Det är bara en massa tro som de uppfattar som sanning, fast det finns så mycket fakta som visar på motsatsen.

Greta fick inte en massa hot om världens undergång utan det är ju hon som har visat på det för sina föräldrar. Men man ska inte ägna sig åt personangrepp, särskilt inte när det gäller barn, eller för den delen skjuta budbäraren för att man inte gillar meddelandet.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
H
Orkar inte redigera stora hopklipp.
Men du satte huvudet på spiken.

Man ska inte skjuta budbäraren.

Nej det är inte Greta som ligger bakom detta. Hon är bara en oskyldig budbärare.
Stackars barn som borde fått en trygg uppväxt.
Nu en marionett där någon vuxen drar i trådarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.