Om man nu ska utgå ifrån att kunden är så "dum" att han inte förstår att tjänster kostar så är det kanske lite mycket att hoppas på att han ska kunna fota, mäta eller förklara vad som ska göras och vad som behövs i material utan ett besök av hantverkaren
 
Fairlane
Ja, eller så frågar man om kunden kan ta en bild. Visar det sig att kunden inte kan så får man ta det därifrån.

Eller så kanske man ska tänka: Om hantverkaren är så dum så att han inte ens kan tala om kostnader, så kanske han är för dum för att kommunicera med överhuvudtaget.

Eller så försöker man tänka gott om folk och hjälpa de så bra det går, vilket ibland innebär besök innan ibland att bara titta på en bild, ibland kanske till och med avråda direkt på telefon.
 
Fairlane
B Blund skrev:
Jag tycker att det är fullt rätt att du skulle betala för tiden det tar för hantverkaren att köra 6 mil plus 15 minuter...
Då blir det helt plötsligt rimligt att betala för den timmen..
Att personen bor på orten är ej relevant då han likaväl kanske måste åka tillbaka och lämna uppgifter, alternativt beställa grejer dagen efter
Ja är det så att han måste åka tillbaks pga detta besök så ska han såklart ha betalt för det. Är det pga andra saker så har han inte lagt det sist på sin arbetsdag som han sa.

Man kan inte ta betalt för 6 mil om man inte kört de milen, bara för att man kanske skulle behövt det. Med det tänket kan man lika gärna fakturera för att arbetet tar tid som det skulle gjort om allt strulat.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Ja, du får självklart ta betalt för vad du vill så länge du berättar detta för kunden. Det kan inte vara upp till kunden att fråga om du tar betalt för bil, titt, slitage, försäkring, vad som helst.

Det är det jag stör mig på i TS faktura. Företaget informerar inte och vissa i tråden påstår att det är "läropeng" och att den som ber om hjälp som ska förhöra sig om alla eventualiteter
Håller med .För konsuments telefonbeställd byggtjänst finns , i fråga företagarens upplysningsplikt innan avtal , reglerna
för detta att finna i Distanshandelslagen . En telefonbeställning av en tjänst jämställs med distanshandel. Företagaren
har allt ansvar för att kunden har uppfattat företagarens/avtalets villkor . I fråga om utförandet av byggtjänsten gäller KtjL.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, eller så frågar man om kunden kan ta en bild. Visar det sig att kunden inte kan så får man ta det därifrån.

Eller så kanske man ska tänka: Om hantverkaren är så dum så att han inte ens kan tala om kostnader, så kanske han är för dum för att kommunicera med överhuvudtaget.

Eller så försöker man tänka gott om folk och hjälpa de så bra det går, vilket ibland innebär besök innan ibland att bara titta på en bild, ibland kanske till och med avråda direkt på telefon.
Då ska man först lägga tid på att försöka vägleda med stor risk för missförstånd och ändå kanske behöva åka ut. Vem ska betala för det tycker du?
Eller så försöker man tänka gott om hantverkaren, dom flesta försöker faktiskt inte luras utan vill bara sköta sitt jobb på ett sätt han trivs med och ha betalt för den tid man jobbar
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
i detta fallet tog hantverkaren 10 minuter på slutet av dagen till jobb och smet sen hem, istället för att behöva köra tillbaka till firman och sen köra hem. Dessutom får kunden betala för den timmen som han skulle lagt på att köra till firman plus kostnaden för att köra dit och hem.

Win-win-win... för hantverkaren alltså
Det var väl dessutom efter rot så 845 spänn...
 
  • Gilla
Novvehehe12
  • Laddar…
Mikael_L
B Blund skrev:
Jag tycker att det är fullt rätt att du skulle betala för tiden det tar för hantverkaren att köra 6 mil plus 15 minuter...
Då blir det helt plötsligt rimligt att betala för den timmen..
Att personen bor på orten är ej relevant då han likaväl kanske måste åka tillbaka och lämna uppgifter, alternativt beställa grejer dagen efter
Nu reagerade jag över wrang's felaktiga påstående, att kunden fick betala 600:- för 3 timmars jobb, det var inte alls så. Du kan gärna följa diskussionen bakåt med pilarna som finns vid varje citering.

Jag behöver inte spinna vidare på att även du inte läser och förstår.
 
Henrik Nordlander skrev:
Du kan nog ringa en annan nästa gång.
Du är kunden som klagar

"Inte haft kostnader" vad menar du? Var inte montör hem till dig?
Det samtliga missar är följande:

Hade inte montören kommit dag 1 och kollat så hade tiden blivit densamma om "titten" utförts dag 2 såsom själva arbetet.

Tycker rörfirman gjorde fel som drog av.

Jag tar betalt varje gång jag kollar på jobb= Ja Jag lever på mitt jobb.

Varför skall inte montören få betalt för tiden bara för att ni bor på samma ort?
Vad händer om jag ringer en rörmokare för att få prisuppgift på ett jobb som jag sedan tackar nej till? Ska han ta betalt då för prisuppgiften jag fick? Helt rätt att du ringde enligt mig! Sta kars privatpersoner ska betala för varje fis de släpper...
 
  • Gilla
Novvehehe12
  • Laddar…
N Novvehehe12 skrev:
Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?


Vi hade samma situation hos oss. Han va här i 28min och jag skulle dra nytt vatten i en krypgrund, jag va den enda som jobbade under huset och han kopplade över golv han va klar på 28min och sen kom en faktura på 3200:- där de stor att han jobbat 4h, de va reskostnad och material inräknat, jag ringde och sa hur de va. Han började skälla och menade att han inte kan ta betalt för 28min och det höll jag med om, men inte heller 4h när han inte varit här i 4h han frågade vad jag va nöjd att betala jag svarade 1500 är ju inga konstigheter.. det är ju ändå något jag vill ha dokumenterat ring och ta dialogen men det lät inte farligt. Mvh Andreas
 
S Samir_88 skrev:
Vad händer om jag ringer en rörmokare för att få prisuppgift på ett jobb som jag sedan tackar nej till? Ska han ta betalt då för prisuppgiften jag fick? Helt rätt att du ringde enligt mig! Sta kars privatpersoner ska betala för varje fis de släpper...
Eller så längre han på några kronor extra i offerten så om han får jobbet så har han tjänat in tiden som det tog för att räkna på jobbet.

Men o andra sidan blir det att någon annan får betala för att du får en prisuppgift... Jag kan inte tänka mej att hantverkaren skriver
7:00 mottagit arbetsordern och gick ut på lagret och plockade ihop material till kund
7:15 körde från etableringen
7:20-7:29 tankade
7:29 fortsatte färden till kunden
8:06 framme hos kund, 1,5mil raka vägen dock kö pga rusningstrafik
8:33-8:39 annan kund ringde och behövde offert
8:39-10:13 arbetet fortsatte hos första kunden. Städat undan och påbörjat färd till kund nr 2.
10:13-10:20 körtid till kund nr 2 (vem ska betala för denna vägen, nr 1 eller nr 2? Eller skulle hantverkaren tillbaka till etableringen för att sen åka till nr 2?)

Det blir ju att kund nr 1 får betala för att en kund ville ha offert mitt i ett pågående jobb. Vem ska stå för tiden det tar att köra pga rusningstrafik?

Jag jobbar inom en bransch där det ibland ska vara väldigt detaljerade dagböcker. Så när som att man inte kan/får ”bjuda” på en liten kabelsko för 8kr utan måste beställa, lägga upp på lagerhylla vid leverans, leta upp och skicka med exakt just den fakturan på kabelskon som tillhörde det jobbet. All den administrationen och organisationen måste man ta betalt för också och därför kan man inte bara ”ge offerter gratis” utan det är någon i slutändan som måste betala.
 
S Samir_88 skrev:
Vad händer om jag ringer en rörmokare för att få prisuppgift på ett jobb som jag sedan tackar nej till? Ska han ta betalt då för prisuppgiften jag fick? Helt rätt att du ringde enligt mig! Sta kars privatpersoner ska betala för varje fis de släpper...
Nu var han väl inte där för en prisuppgift utan för att planera arbetet
 
Claes Sörmland
G Grävkalle skrev:
Nu var han väl inte där för en prisuppgift utan för att planera arbetet
Han var där för att "kika på jobbet" så det handlade nog mer om att han ville göra en bedömning om han ville åta sig jobbet eller inte. Dagen efter planerade han arbetet för då hörde han av sig till TS och bad om tekniska uppgifter.
 
Scsi Scsi skrev:
I ärlighetens namn förstår jag inte vad det är och klaga på 620kr för arbete i 2 timmar plus restiden. Annat hade varit om det hade handlat om astronomiska summor. Jag hade inte ifrågasatt nu i efterhand. Ska man ha ett jobb där man inte kan ta reda på kostnaden själv så får man be om en offert. Att han ska ha betalt för resan är ju inget och diskutera.

/Alexander
Jag skulle bli ruinerad om jag inte fick betalt när jag satte pris på jobb ,jag är målare o tar 400 kr i timmen
 
  • Gilla
Gun L
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Okay, ja det var ju kanske lite osmidigt, inte på ngt sätt olagligt dock.
Kutym är ju att man inte tar betalt för det första besöket, alt kan man ju påtala att även det kostar.
Men ifrågasätt den delen av fakturan på ett snyggt sätt så kanske dom ändrar den.
Inte olagligt att be om betalt men det betyder inte att man har lagen på sin sida när andra parten bestrider.
 
Fairlane
G Grävkalle skrev:
Då ska man först lägga tid på att försöka vägleda med stor risk för missförstånd och ändå kanske behöva åka ut. Vem ska betala för det tycker du?
Eller så försöker man tänka gott om hantverkaren, dom flesta försöker faktiskt inte luras utan vill bara sköta sitt jobb på ett sätt han trivs med och ha betalt för den tid man jobbar
Det kan helt klart vara så, men ibland är det rätt lätt.
Jag har en ballofix som läcker och behöver bytas, räcker troligen med en bild och möjligen ett mått på befintlig kran.
Jag får ingen värme i golvet i badrummet (vattenburen), kräver troligen ett besök för att se systemet.
Båda oavstående exempel har jag själv haft. Som proffs får man ha lite känsla. Om restiden är mycket mer än tid på plats kanske man bör fundera.
Jag kan dock acceptera att man tar betalt, men man bör vara tydlig. Säger man "ok, det blir en resa på 3 mil och så kanske 15-20 minuter på plats, som jag behöver fakturera" så är det helt ok.
Säger man "Ok, du bor ju 3 mil från vår firma, men jag bor i närheten så jag kan svänga förbi på väg hem", ja då förväntar jag mig inte faktura på 3 mil.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.