Hej.
Tänkte dela med mig om hur jag gör mina pallar. Inte den vanliga tråkiga på ben utan en rejäl i massivt trä. I mitt fall har jag fällt en björk som jag använder till detta. Det går bra med vilket träslag som helst men jag hade undvikit gran och tall pga kåda.

Först och främst sågar jag upp stocken i lagom stora bitar ca 50-55cm beroende på färdig höjd.

En björkstock med pågående avbarkning och träspill, samt verktyg på ett trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen börjar vi med att pilla bort all bark/näver. Gärna när det är lite fuktigt. Den släpper i större bitar då.
Efter avbarkning börjar vi hugga bort resten. Vet inte vad det kallas som sitter under barken men det ska bort. Detta är ganska tidsödande och skitar ner ganska mycket. Jag använder ett gammalt stämjärn och hackar och hugger bort det.
Detta tar tid och tar hårt på axlar och handleder. Ta paus ofta!
Jag brukar lämna det innersta för att ta det med ett riktigt vasst järn eller kniv. Det underlättar om man väntar någon dag innan man tar det sista.
En träpall i process av att avbarkas med verktyg synliga, på ett trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar sätta en påse över för att det inte ska torka för fort. Lite sprickor kommer det ändå.
Att barka av tar för mig ca 4-5 timmar. Finliret tar däremot lång tid. Och det ska det göra. Detta är inget man stressar med. Räkna minst 8 timmar.
När man känner sig nöjd med finliret är det bara att slipa lite fint och göra handtag.
Återkommer med lite mer bilder.
Fråga gärna om det är något som ni undrar över.
 
  • Gilla
Nilla i Koberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Följer med spänning
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
Kul projekt som verkar jobbigare än man skulle tro.

Du har inte funderat på att barka av med en dragkniv? Finns i olika varianter, här är en: (Bild från nätet)

Dragkniv med böjt stål och trähandtag för barkning, isolerad mot vit bakgrund.

Ska bli intressant att få se fortsättningen!
//Ronnie
 
Varför inte ta allt med yxa? max 10 minuter. Beroende på vana blir det dock mer eller mindre märken.
 
P Pysslarn skrev:
Kul projekt som verkar jobbigare än man skulle tro.

Du har inte funderat på att barka av med en dragkniv? Finns i olika varianter, här är en: (Bild från nätet)

[bild]

Ska bli intressant att få se fortsättningen!
//Ronnie
Ja det är jobbigare än vad man tror.

Dragkniven var en bra ide. Ska kolla upp det
 
K Keld skrev:
Varför inte ta allt med yxa? max 10 minuter. Beroende på vana blir det dock mer eller mindre märken.
Kunde satt upp det i en svarv också. ;)
Yxa är svår att använda få eggen är bred. Bäst resultat är med 10 och 25mm stämjärn. För att följa rundningar och liknande.

10 minuter är jag mycket tveksam till.
Lyckas du få till det på max 10 minuter så är jag grymt imponerad . Se bilden nedan så kanske du får omvärdera tiden Trästock bearbetad till pall, med handtag, på trägolv bredvid en liknande pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilla i Koberg och 3 till
  • Laddar…
Man bör nog komma ganska långt med högtryckstvätt. Om man har en kraftig tvätt bör man ställa med trycket så att man inte förstör det man vill spara.
 
Idag har jag skrapat och finlirat lite.
Delvis skrapad trädstam med träspån och skrapverktyg på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
E evojenza skrev:
Idag har jag skrapat och finlirat lite.
[bild]
För att komma till det stadiet som på bilden ovan så vil jag nog stå fast vid 10 minuter, med en liten yxa med rund egg. Hur kan jag veta detta , jo all ved jag har, barkar jag av, så jag har tränat, ju färskare, ju snabbare o nogrannare kan man göra det.
 
Rickard.
"barkar" du av björk innan du eldar den? Det känns som ett lite onödigt jobb.
 
Inte fel att öppna nävern på något sätt, särskilt för långa björkstammar - annars måste fukten vandra halva stammens längd.
 
Cool, beskriv gärna mer! ...nu :D(y)
 
K Keld skrev:
För att komma till det stadiet som på bilden ovan så vil jag nog stå fast vid 10 minuter, med en liten yxa med rund egg. Hur kan jag veta detta , jo all ved jag har, barkar jag av, så jag har tränat, ju färskare, ju snabbare o nogrannare kan man göra det.
Låter imponerande. Kanske lite sent ute men hitta en bit björk, 35-40cm i diameter och 50cm hög. Och videofilma när du svingar yxan? Jag känner att jag måste se detta. Vilken tidsbesparing jag kan göra. Jag upplever yxa som klumpig och gör mer skada än nytta. Även att den barken som sitter bakom nävern är omöjlig att få loss i stora bitar.

MEN jag erkänner gärna när jag har fel så snälla visa hur du gör.
 
Nu är det väl ingen tävling i hur snabbt man kan barka men vanligast för när man i skogsbruket barkade innan försäljning var barkspade. Som sagts ovan så lättats när virket är rått. Då skulle det förstås skett innan man gör kubb när stocken är 3-4 meter. Det skulle inte ge det sista stadiet men nära bilden i inlägg #8
En barkspade med långt trähandtag och metallhuvud används för att manuellt avlägsna bark från träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
evojenza
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nu är det väl ingen tävling i hur snabbt man kan barka men vanligast för när man i skogsbruket barkade innan försäljning var barkspade. Som sagts ovan så lättats när virket är rått. Då skulle det förstås skett innan man gör kubb när stocken är 3-4 meter. Det skulle inte ge det sista stadiet men nära bilden i inlägg #8
[bild]
Nej nej klart det inte är en tävling. Jag vill veta hur man gör det snabbare och effektivare. Jag är inte bättre än att erkänna när någon vet bättre än mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.