T
Vi fick fakturan från utsättaren som landade på 51 tusen.

Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr

Sen tillkomm 28 h arbete 23800 kr

Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
 
  • Gilla
Yom
  • Laddar…
Det lät normalt fram till extraarbetet - vad innebar det?
 
T
Jag fick fakturan igår eftermiddag så fick tyvärr inte tag på dem. Men det är stora frågan, det ska väl inte vara några extra kostnader förutom utsättningarna? Blev förbannad
G Gallianoman skrev:
Det lät normalt fram till extraarbetet - vad innebar det?
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
I kommunens taxa (som de påstår sig följa) så ingår det som behövs.... inkl resor, instrument och så klart arbetstid, både det som görs i fält och inne på kontoret (som kunden aldrig ser...)
 
Tycker allt där låter ovanligt dyrt. Men 28h extra för vad? Det måste blivit något fel
 
  • Arg
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
T
Det står precis så på fakturan, 28 h extra arbete. 23800 kr
. Vi tog in utsättaren via markföretagets kontakt istället för kommunen då de sa att de tog precis lika mycket som kommun men att det underlättade för markföretaget då deras utsättare kunde komma när de behövde honom. Men priset skulle inte skilja sig. Nu är det helg så jag kan inte ringa kommun men efter sökningar så ligger dem flesta på 8-16000 kr vilket är rimligt
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker allt där låter ovanligt dyrt. Men 28h extra för vad? Det måste blivit något fel
 
Får det till 41 000 om jag summerar de kostnader du uppger i första inlägget.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
T
Plus moms
J Jerfed skrev:
Får det till 41 000 om jag summerar de kostnader du uppger i första inlägget.
 
  • Gilla
Jerfed och 1 till
  • Laddar…
T
Nu har jag via ett annat mätföretaget som jobbar ihop med kommunen, de tar 3500 kr per gång de kommer ut, så 3500 kr gånger 3 = 10500 kr... inga kostnader tillkommer. Vad gör man nu?
 
Sitt lugnt i båten än så länge. Be dem speca upp de 28h som troligen är arbeten de utfört på kontoret. Kanske har det blivit fel eller bara något typ av missförstånd.
Skulle de efter det fortfarande hävda att du ska betala allt så tycker jag att du ska ta ställning igen då.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Jag hade betalat vad som är skäligt, i detta fall utifrån kommunens prislista.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Markföretaget tyckte att det var bättre att vi använde oss av hans utsättare då han kunde komma direkt när det behövdes istället för kommun som oftast bestämmer datum när de kommer ut. Han försäkrade oss om att utsättaren går efter samma taxa som kommunen man jobbar på.
Vår kommun tog 11500 totalt för all utsättning.
Utsättaren via markföretaget skickade en faktura på 51 000 kr.


Detta är för mig fusk.


T t.umo skrev:
Vi fick fakturan från utsättaren som landade på 51 tusen.

Grov utsättning 8000 kr
Fin utsättning 6000 kr
Lögeskontroll 3000 kr

Sen tillkomm 28 h arbete 23800 kr

Är detta inom ramen eller billigt/dyrt? Någon som har något att jämföra med? Utsättaren togs in via markföretaget och skulle ha samma priser som kommunen, ska ringa dem på måndag för övrigt.
När kommunen tar 10500 kr totalt och
C C.Lundin skrev:
Sitt lugnt i båten än så länge. Be dem speca upp de 28h som troligen är arbeten de utfört på kontoret. Kanske har det blivit fel eller bara något typ av missförstånd.
Skulle de efter det fortfarande hävda att du ska betala allt så tycker jag att du ska ta ställning igen då.
 
Har dom sagt det så betala samma summa som kommenens taxa och bestrid resten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T
jag bad min vän ringa utsättaren och få lite prisförslag för utsättningen, vad tror ni han svarar när min polare frågar vad det kostar?

Ca 10500 kr för grov, fin, lägeskontroll totalt. Skulle det inte finnas dwg fil så skulle det ta ca 1-2 h extra men inte mer.

Detta är helt sanslöst.
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Galna priser. Låter som de saltat på rejält, eller att någonting blivit fel. Följer detta med spänning!!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.