Hej på er, tycker jag har lite väl hög elförbrukning med min flvp, 26 000 kwh. Förutsättningarna ser ut såhär.....


Hustyp: Suterräng
Byggår: 1982
Yta: Ca 160 m2 boyta och 20m2 isolerat garage (Värmen var inte på där i vintras mer än minimalt för att inte frysa ihop)
Typ av värme: Nibe Fighter 310 från 2007 om jag minns rätt, Radiatorer ej golvvärme.
Antal personer: 4
Förbrukning: 26 000 kwh

Redan från 7 grader har elpatron börjat gå in har jag sett, inte särskilt långa stunder men det händer. Huset hade från börjat en vedpanna om nu det kan säga nått. Det drar inte någonstans vad jag kunnat se, huset är varmt utan att radiatorerna är särskilt varma, de är till och med ljumna på vintern om det inte är riktigt kallt ute och det räcker för att värmen inne ska vara bra. Därav tror jag inte det är ett isoleringsfel?

Nu under sommaren har elräkningen varit på 500-600kr, på vintern hela 3000kr. Tillsammans med alla nätavgifter osv landar det vintertid på nästan 6000. Det låter inte sunt tycker jag?

Är min pump gammal och kass? Jag räknar med att kompressorn ger upp snart, bör jag då sätta in en ny fvlp? Jag antar att det finns bättre pumpar idag än min gamla Nibe. Eller bör jag se mig om efter bergvärme istället? Kan rentav en ny kompressor i min nuvarande panna och lite intrimning av någon med kompetens göra det bättre?

Eller är det rentav så att mina siffror är fullt normala? Tror inte jag, men är inte så värst bra på sånt här heller.

Tacksam för tips och hjälp
 
Hej! Frånluftsvärmepumpar passar i moderna välisolerade och täta hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av den totala energiförlusten. Först på 90-talet blev det vanligt med frånluftsvärmepumpar. Om det satt en vedpanna där innan, vet du hur kommer det sig att det sitter en NIBE 310P där nu? En 310P ger en energibesparing på ca 7000 kWh/år så länge kompressorn fungerar. Det betyder att värmebehovet brutto är runt 26-5+7= ca 28 MWh/år. Klart läge för bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag tror dom böt av rent bekvämlighetsskäl, varför dom inte gick direkt på bergvärme vet jag inte. Har surfat lite under em och insett att jag inte är ensam om att vara i denna sits.

Visst kostar bergvärme lite mer att dra in med med vinterns el känns det som att den investeringen lönar sig omgående

Ska nog ta in offerter på bergvärme tror jag, känns som bäst lösning. Eller en rejäl luft/vatten?
 
En ny markvärmepump har ett COP på runt 4 så då kan man få ner energiförbrukningen från 28 till 7 MWh/år. Man räknar som sagt standard 5000 kWh/år hushålls-el så total el-förbrukning blir då runt 12.000 kWh/år. Om man bor där det t.ex. är långt ner till berggrunden, förbjudet att borra och inte har tillräckligt stor tomt för jordvärme så är en luftvattenvärmepump bra. De har blivit mycket bättre på de senaste åren. Beror också på var man bor i landet och hur kalla vintrarna är där.
 
Du kan väl ringa till en VP installatör och köpa en diagnos av pumpen. Kompressorn kan vara så dålig så du knappt får ut någon värme frå
Men onekligen förbrukar du mycket ström.
Du förbrukar nästan det dubbla mot vad jag gör av med i mitt gamla oisolerade timmer/plank hus på 190m2 med 105m2 källare. 10kW Thermia VP, ytjordvärme.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tänk på att du behöver även någon form av ventsystem om du går på något annat än FLVP.
 
GoC GoC skrev:
Du kan väl ringa till en VP installatör och köpa en diagnos av pumpen. Kompressorn kan vara så dålig så du knappt får ut någon värme frå
Men onekligen förbrukar du mycket ström.
Du förbrukar nästan det dubbla mot vad jag gör av med i mitt gamla oisolerade timmer/plank hus på 190m2 med 105m2 källare. 10kW Thermia VP, ytjordvärme.

Det skulle absolut kunna vara en idé, få svart på vitt liksom
 
  • Gilla
ecka
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du kan väl ringa till en VP installatör och köpa en diagnos av pumpen. Kompressorn kan vara så dålig så du knappt får ut någon värme frå
Man kan själv läsa av värdena på kanal 04 och 05 så ser man om kompressorn fungerar bra eller inte. Man behöver veta rumstemperaturen också. Står även i manualen. Min erfarenhet är att kompressorn går med godkänd värmeffekt hela tiden fram tills den havererar men den bullrar mer på slutet.

En vanlig enkel kanalfläkt kan ersätta fläkten i en FLVP om man byter till t.ex. bergvärme. Ett hus från -82 borde ha en fläkt i en låda uppe på yttertaket så undrar hur de gjorde när det satte in en 310P?
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Det är nog vad man kan förvänta sig av en 310p. En ny F730 är betydligt effektivare.

När det är dags för byte är en ny frånluftsvärmepump typ Nibe F730 enklast och billigast att byta till. Allt är redan satt upp idag så det är bara att byta ut enheten.

Du kan annars byta till en luft-vatten värmepump, de nyare ligger med ett SCOP på strax över 4. Har du ingen återvinning på frånluften är det ungefär likvärdigt med en bra frånluftsvärmepump.

Väljer du bergvärme så ligger de nya bra pumparna på ett cop runt 5,5. T.ex. Nibe 1255. (Jordvärme och sjövärme använder samma pump) det är klart effektivast men borrningen drar upp priset.

Luft-Vatten värmepumpen är dyrare än bergvärmepumpen och frånluftsvärmepumpen men billigare i installation än bergvärme för du slipper borra.

Med luft-vatten värmepump och bergvärme kan man spara in ytterligare energi med ett FTX system på ventilationen, men det bör man se som ett separat projekt.
 
Har begärt in offerter på både berg och luft/vatten nu så jag får något att ta ställning till.

Visst hade en ny flvp vart smidigt, men då lär den vara betydligt bättre än min nuvarande fighter.

Grannen har bergvärme, borrat 130 meter hade han för sig.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F730 är betydligt effektivare än 310p.
Har för mig cop är 5,7 mot 3,2 vilket skulle ge en rejäl besparing utan stort krångel. Så ta in en offert på enF730 också
 
I ett något äldre hus med högt värmebehov ger inte en frånluftsvärmepump som t.ex. F730 alls samma energibesparing som bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump. Kanske kan man komma ner från 28 till runt 15 MWh/år bedömer jag. Med bergvärme kan man komma ner från 28 till runt 7 MWh/år om man borrar tillräckligt djupt. Om vi får veta närmaste större ort huset står kan jag göra en kalkyl i NIBE's dimensioneringsprogram.
 
J Josth skrev:
I ett något äldre hus med högt värmebehov ger inte en frånluftsvärmepump som t.ex. F730 alls samma energibesparing som bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump. Kanske kan man komma ner från 28 till runt 15 MWh/år bedömer jag. Med bergvärme kan man komma ner från 28 till runt 7 MWh/år om man borrar tillräckligt djupt. Om vi får veta närmaste större ort huset står kan jag göra en kalkyl i NIBE's dimensioneringsprogram.
Du har pm.

Stort tack till er alla, uppskattar all feedback ni ger.
 
J Josth skrev:
I ett något äldre hus med högt värmebehov ger inte en frånluftsvärmepump som t.ex. F730 alls samma energibesparing som bergvärme, jordvärme, sjövärme eller luftvattenvärmepump. Kanske kan man komma ner från 28 till runt 15 MWh/år bedömer jag. Med bergvärme kan man komma ner från 28 till runt 7 MWh/år om man borrar tillräckligt djupt. Om vi får veta närmaste större ort huset står kan jag göra en kalkyl i NIBE's dimensioneringsprogram.
Det är en väldigt konstig slutsats. Det beror helt på värmebehovet vad den orkar med. Det kan vara så att man behöver överventilera med en F730 för att få ut effekten men den kommer absolut orka med detta huset
 
En frånluftvärmepump är en elpanna hopbyggd med ett ventilationsaggregat som har återvinning av värmen på frånluften.
Ingenting annat.
Värmen i huset kommer alltså från elpatroner, ingenting annat, ja lite spillvärme som tas tillvara.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.