S Sofia. skrev:
Har kikat på den idag men känns så brutalt att dem ska drunka även om möss är vidriga:oops:
Jo man har en massa känslor för de här söta djuren i början.
Men när de gnagt sönder tillräckligt med vägg, när de knaprat på dina eldosor på vinden, när de gjort hål på diskmedelsflaskan så det är diskmedel i hela vaskskåpet, när de lämnat bajs över hela skafferiet och vad som är värst, när de gnagt hål på chipspåsarna så att chipsen tappar sin krispighet, då vill man bara att de ska dö och skiter fullständigt i hur det går till bara det är effektivt..
 
  • Gilla
Mällösagård och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
...Men när de gnagt sönder tillräckligt med vägg, när de knaprat på dina eldosor på vinden, när de gjort hål på diskmedelsflaskan så det är diskmedel i hela vaskskåpet, när de lämnat bajs över hela skafferiet och vad som är värst, när de gnagt hål på chipspåsarna så att chipsen tappar sin krispighet, då vill man bara att de ska dö och skiter fullständigt i hur det går till bara det är effektivt..
Jag förstår precis vad du menar och hur du känner!
Möss skall bara bort, oavsett metod.
 
Hinkfällan är väl olaglig att använda :thinking:

Hos oss används musfällan Mjölner.
Mest effektivast var dock när grannen skaffade katt.
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Vill minnas att den var olaglig en period men inte längre, den säljs i vart fall på många ställen nu. Det borde den inte gjort i så fall.
 
Rickard.
Att bekämpa möss med fällor och gift är en oändlig kamp som aldrig riktigt tar slut. Möss är duktiga klättrare men kan inte flyga och dom gnager inte hål om dom inte blir lockade av tex mat.

Min erfarenhet av detta är att det är mycket bättre spenderat på att mustäta än att döda, en sådan enkel sak som musband kan helt hindra mössen att ta sig till vinden.
 
  • Gilla
jadde och 1 till
  • Laddar…
Var lite otydlig, man får inte fylla hinken med vätska så de drunknar. Utan den ska vara tom så att man kan släppa ut dem senare.
Dock ska väl en sådan fälla vittjas med väldigt tätt mellanrum, någon timme eller så om jag inte missminner mig.
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att bekämpa möss med fällor och gift är en oändlig kamp som aldrig riktigt tar slut. Möss är duktiga klättrare men kan inte flyga och dom gnager inte hål om dom inte blir lockade av tex mat.

Min erfarenhet av detta är att det är mycket bättre spenderat på att mustäta än att döda, en sådan enkel sak som musband kan helt hindra mössen att ta sig till vinden.
Min erfarenhet är att det är i stort sett omöjligt att kunna hålla mössen ute om de vill in.
Det finns alltid något litet skrymsle eller hål de kan lomma in genom hur mycket man än försöker täta.

Att det är omöjligt att helt bli av med är nog visst o sant, men även här är min erfarenhet att det i alla fall går att få ned problemet betydligt med någon sorts bekämpning.
Inte sällan är det en musfamilj som bosatt sig. Då tar man många möss under en period för att sedan inte ta någon alls under en tid.
Vi har inga möss just nu, o fällorna har varit tomma en längre tid. (I flera månader.)
Innan dess tömde vi fällorna upp till tre gånger på ett dygn under en kort tid. Det var både små o stora möss i fällorna. Efter det har det som sagt varit helt dött:p i fällorna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Rickard.
K knipo skrev:
Min erfarenhet är att det är i stort sett omöjligt att kunna hålla mössen ute om de vill in.
Detta stämmer såklart med mina erfarenheter också men gör man det riktigt svårt för dom så brukar dom inte vilja. Möss är som alla djur lata och gör därför inga större ansträngningar om dom inte blir lockade att få ut något av ansträngningen. Men visst olika hus är olika lätta att täta tillräckligt. Möss som flyttat in måste såklart oskadliggöras med våld eller kemisk krigföring så det kanske är en kombination jag egentligen förespråkar.
 
K knipo skrev:
Det klassiska svaret, som även skrivits i andra trådar med samma fråga, är att skaffa en katt, om du kan.
Det är i särklass den mest effektiva gnagarbekämpningen man kan ha.
Dessutom är den mer praktiskt än fällor.
Berätta det för våra möss... Två katter och trots det kryper de omkring i väggarna, men till katternas försvar så har jag inte sett en mus utanför väggen sedan katterna skaffades.

När vi väl hör att dom finns i väggarna så sätter vi ut fällor och efter ett par dagar så blir det tyst i ett par månader eller tills nästa höst. Som någon annan var inne på så verkar det nästan som att de flyttar in en familj åt gången.

T tompaah7503 skrev:
Bästa fällan hittills är vippbrädan/hinkfällan där de lockas ut på en spång som vippar och de ramlar ner i en hink och drunknar.
Enda nackdelen är att om de ligger i sörjan för länge så börjar det lukta illa.
Eh... jag ser det moraliska som en stor jävla nackdel. Låt gå att det inte är så snällt att döda dom men att plåga dom? Inte okej om man frågar mig.
 
Jag skulle vara tacksam om en större muskoloni ville flytta in, så att jag fick lite hjälp med försörjningen av mina katter. Det enda jag sett av möss, var när jag flyttade in för 8 år sedan, då låg en liten självdöd stackare på källargolvet tillsammans med en lika död kopparorm.
 
T Trunk skrev:
Eh... jag ser det moraliska som en stor jävla nackdel. Låt gå att det inte är så snällt att döda dom men att plåga dom? Inte okej om man frågar mig.
Har du sett möss som fastnar i slagfällor? Det är inte ovanligt att de kämpar i en halv minut med att komma loss innan livet går ur dem. En hink med vatten och lite diskmedel för att få bort ytspänningen tar inte längre tid, har filmat med kamera så jag ser hur snabbt det går.

Katter har vi också, en hel koloni, men det är mycket möss på ett lantbruk med över 1000 kvm byggnadsyta.
 
  • Gilla
PerManent och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Har du sett möss som fastnar i slagfällor? Det är inte ovanligt att de kämpar i en halv minut med att komma loss innan livet går ur dem. En hink med vatten och lite diskmedel för att få bort ytspänningen tar inte längre tid, har filmat med kamera så jag ser hur snabbt det går.

Katter har vi också, en hel koloni, men det är mycket möss på ett lantbruk med över 1000 kvm byggnadsyta.
Sitter du och tittar på, och dessutom filmar dom medan dom dör, kan du få Länsstyrelsens djurskyddsenhet på dig, sådant räknas som DJURPLÅGERI !
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Sitter du och tittar på, och dessutom filmar dom medan dom dör, kan du få Länsstyrelsens djurskyddsenhet på dig, sådant räknas som DJURPLÅGERI !
Snacka om att feltolka medvetet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Bara en passus: Men att skaffa katt är väl lika illa som att ha möss hemma? Husdjur som husdjur...? Man kör väl fällor för att man vill undvika husdjur? Katten kissar ju och fäller hår och tvingar sig på än mer än möss. Dock förstör dem väl inte fredagschipsen iofs... :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Dock förstör dem väl inte fredagschipsen iofs... :)
Det gör dom visst, åtminstone mina.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.