De blir väldigt varma på ett slags spetsigt sätt i jämförelse med de vattenburna jag är van vid därför nojja jag mig om gardinerna. För de känns lika opålitliga som en gammal brödrost.
Ett av elementen funkar inte. Tittat på portabla med stickpropp. Men de har ju en säkerhets radie som nästan är större än själva rummet rum med snedtak som bara rymmer en 90säng skrivbord och en byrå. De portabla elementet oavsett modell skulle jag vilja sätta under fönstret men det verkar bli fel. Skrivbordet är även framför fönstret. Är säkerhetsradie runt dessa element bara tillverkares sätt att säkra sig eller går de tex att ha ett portabelt olje element ca 20cm från väggen under ett luftigt skrivbord typ billigaste Ikea borstett från skrivbordstolen så har de ju flera meter fri yta framför sig
 
Mikael_L
Ta en, eller ett par bilder på en radiator och skicka upp. Är de anslutna med stickpropp.

Om du köper t.ex. ett Adax neo, så blir det aldrig så varmt hölje på radiatorn för att den har elektronisk termostat som slår på av värmen med mycket täta mellanrum.
Jag har ett par Adax neo och kan meddela att de aldrig känns varmare än vattenburna radiatorer.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Testar lägga upp bild lite senare när tålamodet förhoppningsvis är större. Har inte lyckats varken Citera eller lägga upp bilder än. Men de elemenen r är utan stickpropp så de är ju fast där. Men de att jag inte finner de pålitliga kan ju helt enkelt vara ovana i jämförelse med de stora vattenburna jag tidigare haft samt damm lukten
 
Hemmakatten
Om du klickar på bakåtpilen och där det står "Svara" i det inlägg du vill svara på så blir det automatiskt en citering i en ny svarsruta och du fortsätter att skriva före eller efter citatet .
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
När du är i en ny svarsruta finner du en gråmarkerad ruta nederst där det står "Ladda upp bild/video" Klicka på den och välj Ta bild.
Välj kamera så kommer du till din mobilkamera, ta en bild, bilden kommer upp nedanför svarsrutan och där klickar du på Klistra in. Klart.

Väljer du Filer istället för Ta bild kommer du till de senaste bilderna i ditt bildgalleri. Välj en bild, markera bilden och den kommer upp under svarsrutan där du klickar på Klistra in. Klart!
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Mamma fryser och nu funderar jag. Köpa ett portabel oljeradiator med stick propp för 300kr och sätta framför elementet jag inte litar på. Samt att hon fick ont i ryggen av att starta de fasta elementet så nytt skulle underlätta. Eller göra nån fejk tilläggsisolering. Hur görs de säkert. Bara gips rakt på tretex? Isolering emellan? Måste de vara riktig isolering eller räcker det med typ ullfilt nån papp?. Skippa isolering och skivor helt och bara nita upp ett gäng trasmattor?
Fler förslag?
Tätade fönster och mattor på golv finns de redan. Men vad mer?
 
V Vildparti skrev:
Mamma fryser och nu funderar jag. Köpa ett portabel oljeradiator med stick propp för 300kr och sätta framför elementet jag inte litar på. Samt att hon fick ont i ryggen av att starta de fasta elementet så nytt skulle underlätta. Eller göra nån fejk tilläggsisolering. Hur görs de säkert. Bara gips rakt på tretex? Isolering emellan? Måste de vara riktig isolering eller räcker det med typ ullfilt nån papp?. Skippa isolering och skivor helt och bara nita upp ett gäng trasmattor?
Fler förslag?
Tätade fönster och mattor på golv finns de redan. Men vad mer?
Strunta i fake-tilläggsisolering, det riskerar bara att leda till fler problem så som mögel på väggen mm. Köp svärmor en skön fårskinnsväst och ett par goa tofflor så blir hon varm. Ett enkelt elelement kan ju också göra nytta men om du har otur så får du på så vis en överbelastad fas med säkringar som börjar gå.

Hur är det med muskelinflationerna i axeln?
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Ok ja får försöka ge henne en sån. Planen är att om något år kolla om de gprbattvha en pellets kamin uppe så kall övervåning kommer vi förhoppningsvis inte ha för all framtid men vill ändå undvika batt tanten fryser.
Lite Ipren och sätta sambo på alla hushållssysslor så ordnade sig inflammationen efter en vecka. Lite jucks på jobbet bara och fick ha musplattan istället. Ja som är gammaldags och allt :)
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ingen aning om det är långsökt men läste nånstans om ventilation som får för sig att dela upp huset. Så började klura på om de är entilationens fel att övervåning är kall. 20 grader nere nattetid och 15 uppe nattetid nu när det varit 5 minus som kallast natt. LL pump i trappen nån mekanisk från luft man reglerar i 3 lägen på köksfläkt en. Övrigt är Till och Från.
Hur ser de ut enligt er? Jag kollade med och tända en cigg och ha mot fönster och dörrar. Och inne på wc uppe stod luften istortsett Still oavsett öppen eller stängd dörr ev lite drag mot väggen samt mot dörren
 
  • Ritning över en husplan med markerade temperaturzoner och ventilationsflöden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan som visar ventilationssystemet med markerade mekaniska fläktar (MF) och friskluftsintag (F) samt värmen från en luft-luft värmepump (LL).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Komisk. Hjäpte inte att höja ll pumpen till 22 grader. Men det hjälpte att ha dem på 22grader och stänga den lilla glas dörren till vardagsrummet nere. Nu en grad varmare på hela övervåning och en grad svalare i vardagsrummet sovrum och kök nere. 2 grader lägre i tvättstugan och 25grader i sovrummet närmast hallen.
Vem vi kanske har löst detta nu :)
Lägre temperatur på nedervåningen stör ej då de bra är vi själva hör samt att köket värmer upp med matlagning
 
Man ska aldrig ha frånluft i vardagsrum/sovrum. Det ska man ha i badrum/kök.
Att där är frånluft i dem rummen tyder på att där är för dålig lufttillförsel.
Detta är iallafall vad jag lärt mig av vår leverantör på ventilation.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Det här har jag och så lätt mig men nu när jag testade så rörde sig röken på de viset. Det är inget vi själv framkallat utan huset är så sen innan. Men planen är ju att ha tilluftni vardagsrum o sovrum och från luft bi kök badrum o tvättu men sistnämnda finns ju redan
 
Sätt in 1 eller 2 ventilationer i det stora vardagsrummet.
Räkna cirka 1 ventil till 25kvm (125mm).
Hade även satt in 1 uppe på gaveln i det stora rummet.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Har fått de rådet innan med men fattar ändå inte hur de kan ändra riktning på luften. Men de kanske har med tillsatt värme och kyla och göra och läser sig självt när jag öppnar upp.
 
Fortsätter en min 30åriga blandat tråd. Känner oss fortfarande rätt hjälplösa och okunniga men vi testar och kollar och förhoppningsvis lär oss något utan allt för dyra misstag

Hänt endel sen sist:
Ny spis
Nytt ventilations aggregat med kanal från badrum på övervåningen och luften är mycket bättre nu
Nya vindskivor
Bytt stuprännor rör
Bytt och designat om fönster foder
Grus nedgrävt lite här och där ihopp om att slippa mossa
Anlagt gräsmatta och vildparti vid garaget samt några vildpartier/ängar till
Sått massor av gräs och klöver
Påbörjat inköp av två blandhäckar
En berså har vi påbörjat
Målat om på inglasade altanen
Målat hela fasaden
Samt att Sambon köpt massor av inredning, vågar knappt släppa iväg honom till stan längre :)
Bjöd grannarna på grillkväll med Corona avstånd
Träffat byns skvallerkärring som tyvärr bor bara några hus bort :(


På gång eller funderingar:
Ta ner ett högt träd, ska få hit en aborist i sept som ska bedöma trädet då jag helst ull behålla det om det inte hotar huset.
Bygga soptunnor förvaring
Snygga till bröthögen i trädgården (där kompost och spillvirke och annat ohyfsat förvaras) med spaljé och växter
Börjat fundera på badrumsrenovering samt tvättstuga och hall

Sistnämnda är kanske ett fantasi projekt.
Vill öppna upp mellan tvättstuga och hall och ha ett kapprum emellan. Detta för att vi nu bara har hatthylla i fin ingången samt för att slippa gå lättklädd eller med arbetskläder på genom köket för att ta oss till badrummet från grov entré

Nackdelen är väl att ljud från tvättstuga lättare tar sig till övervåningen via fin hallen. Samt fukt kanske?). Men fördelen är förvaring av ytterkläder lätt tillgängligare badrum utan att behöva smutsa ner fin ingång samt att de blir lite större vägg i kök och tvättstuga då dörren emellan sätts igen.

Ingen aning om detta är en bra eller dåligt tanke men den är jag påbörjad. Men största frågan är vilken ordning detta ska göras i samt om de är bra/dålig idé överhuvudtaget?
Även vad de kan tänkas kosta?

Så ja är återigen bortkollrad i funderingar och okunnighet :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.