Jag måste kapa av en takplåt som ligger mot trä. Vinkelslip är utesluten, men skulle det funka med en multimaskin? Jag tänker på värmeutveckling som kan leda till brand. Vad säger den samlade sakkunskapen?
 
Mikael_L
På en byggarbetsplats skulle det bli tvärnit för mig, det skulle anses vara "heta arbeten", jag får inte ens hantera en lödpenna på en plåtklädd arbetsbänk på ett bygge.

Jag tycker att ett försiktigt hanterande med en multimaskin borde gå bra, det blir liksom inte så mycket glöd och gnistor, mest varma, men ej glödvarma, järnfilspån.

Men det beror även lite på, hur mycket kan du övervaka någon timme efteråt och hur bra kommer du åt för ev släckåtgärder ifall det tråkiga skulle inträffa?
 
A
Elektrisk plåtnibbler kanske?
 
Funkar inte vanlig plåtsax?

Multislipen funkar säkert utmärkt .. vill du vara på den säkra sidan går det ju att fukta ytorna runtomkring/lägga blöta handdukar ....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
kanske peta in en tunn gipsskiva under om det går
 
Jag kapade en hel del med multimaskin när jag fixade med plåtkanterna vid panelbytet. Det rök en del med hade vatten tillgängligt. Ingen eftervärme att tala om då det inte är ngn massa i plåten. Där jag kunde tryckte jag in en spackelspade emellan så att in trät bakom inte låg mot plåten vid kapningen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funkar inte vanlig plåtsax?

Multislipen funkar säkert utmärkt .. vill du vara på den säkra sidan går det ju att fukta ytorna runtomkring/lägga blöta handdukar ....
Jag kommer in åt med plåtsaxen. Nibbler har jag också funderat på.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag kommer in åt med plåtsaxen. Nibbler har jag också funderat på.
Tja, har man en nibbler så är den ju utmärkt, ur brandsynpunkt, men de behöver ju ett mothåll på undersidan precis som plåtsaxen .... (y)
 
A
Ja, 5-10mm behövs ju undertill för nibblern.

96661_I.jpg
 
Hur långt är snittet och hur tjock är plåten?
 
2 x 1 m, plåttjocklek ~ 1 mm. Köpte ett par bimetallblad idag och testade på en lös plåtbit. Verkar funka och plåten blir inte ens varm. Får hoppas att det går hela sträckan.
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
På en byggarbetsplats skulle det bli tvärnit för mig, det skulle anses vara "heta arbeten", jag får inte ens hantera en lödpenna på en plåtklädd arbetsbänk på ett bygge.

Jag tycker att ett försiktigt hanterande med en multimaskin borde gå bra, det blir liksom inte så mycket glöd och gnistor, mest varma, men ej glödvarma, järnfilspån.

Men det beror även lite på, hur mycket kan du övervaka någon timme efteråt och hur bra kommer du åt för ev släckåtgärder ifall det tråkiga skulle inträffa?
Halvt OT, men att blåsa håret med hårtork klassas väl också som heta arbeten om man ska se reglerna i vitögat :D
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
M
Och då är det alltså ingen ordvits om att man själv skulle bli lite hetare av att fixa håret ;)
 
Mikael_L
Jag har inte gått "heta arbeten" utbildning själv.
Men såvitt jag förstått så finns det ingen officiell lista eller så över heta arbeten, utan det finns en ansvarig, ofta hos byggherren eller hos huvudentreprenören, som anvisar vad som är "heta arbeten" på just det stället.

Så i princip skulle jag kunna hamna på en arbetsplats där de anser att endast att skära stål med kaprondell och svets med pinne är "heta arbeten", så att jag skulle få använda varmluftspistol och gasollödkolv fritt.

Men nu går väl alla ungefär samma kurser, och i vanlig svensk anda (bäst i klassen) ska alla övertrumfa varandra med att ha kommit på flest slags arbeten att hänföra till "heta arbeten", så det blir som det sen blir ute i verkligheten.


Själv tycker jag som sagt att det är märkligt att jag inte får sitta och löda ihop en kabel med mjuklod och en lödstation (350°C) på på arbetsbänk, medan de Polska gästarbetarna går omkring och kastar glödande fimpar på mark och golv överallt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har kapat lite plåt och spik med min fein med goda resultat, spikarna kan bli rätt varma, men jag har inte bedömt det som någon risk för brand.

OT:
Har för mig att det krävdes heta arbeten för att köra varmluftspistol i labbet på ett tidigare arbete... tur att ingen sa något om plattång och heta arbeten. Det var dock en tant som frågade om min plattång på en skyddsrond, men jag klarade mig då den hade timer ;)

Hur är det med heta arbeten hos frisören? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.