För mig betyder dold eller snarare sluten budgivning att man lägger bud utan att veta vad de andra bjuder.

Öppen budgivning är för mig att man får veta vad de andra bjuder, och kan bjuda över.

Vad menar ni med öppen budgivning?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
När ni skriver kontrakt skall det medfölja i kontraktet en budlista med namn och telefonnummer samt summan på buden som lagts. Om det inte medföljer så begär detta av mäklaren.
Du kan då ringa den andra spekulanten.

Risken som mäklaren tar om han har en ”falsk” budgivare är att inte få objektet sålt över huvudtaget om ni hade sagt nej och den andra inte fanns. Det verkar osannolikt.

Lycka till
 
  • Gilla
A.Lindvall och 2 till
  • Laddar…
Säg till mäklaren att en vän till dig har en tomt som ska säljas och att du ska titta på den innan du bestämmer dig.
Då kanske mäklaren plötsligt drar tillbaka budet.
Men kan också medföra att mäklaren synar din bluff och lägger ett bud till.
Kan också vara så att det faktiskt är ett ärligt bud.
Gå på magkänslan.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
För mig betyder dold eller snarare sluten budgivning att man lägger bud utan att veta vad de andra bjuder.

Öppen budgivning är för mig att man får veta vad de andra bjuder, och kan bjuda över.

Vad menar ni med öppen budgivning?
Att du kan följa budgivningen via nätet utan att vara spekulant.
Dold budgivning gör att du måste vara spekulant för att ta del av buden.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Fairlane
Som sagt, vinsten för mäklaren att få upp budet 50000 är marginell, om ens något. Troligen inget man riskerar licens och rykte på, även om risken är liten att åka dit.

Vinsten för säljaren är klart större och förlusten om man åker dit är mindre. Det gör att jag drar slutsatsen att om bluffbud förekommer så är det troligen från säljaren.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
P prunila skrev:
Det kan definitivt vara så att mäklaren lagt ett bud. Inte förrän man har skrivit kontrakt brukar man få budlistan och då kan ni kolla på namn och nummer. Men om det är mäklaren som lagt ett bud så har de säkerligen använt ett fejknamn, vilket inte är olagligt.
Det finns bara ett enda fall i Sverige där ett sånt fall faktiskt har gått vidare pga att de erkände. Så ni kan nog ingenting göra tyvärr.
Fast det stämmer ju inte.
Jag satt tillsammans med säljaren inne hos mäklaren när jag köpte. Då gick vi genom hela häftet innan vi påbörjade autografmarathon.
Jag fick se budlistan innan jag skrev på. Faktiskt så fick jag ringa till den andre om jag ville. Men då jag faktiskt stötte på honom på visningen behövde jag inte ringa. Kollade löst efter kontraktet var klart och fick fram vad de var för en.
Om man vid de tillfället är riktigt tveksam för köp så är det ju bara att gå därifrån.
Sen vet jag ju inte hur andra mäklare gör, men den vi hade var ju överdrivet ärlig och bra.
 
  • Gilla
Chast18
  • Laddar…
Jag har precis avslutat försäljning och kan säga att alla bud som inkom litar jag på.

På "andra sidan" så kan jag säga att jag blev skeptisk på vissa köpare.

Vi valde att sälja till näst högsta budgivare för den som "vann" var allt för jobbig.

Det är alltså ingen självklarhet att man vinner bara för man lägger högst bud, lika väl som att man tror att vissa bud är falska.

Jag funderade självklart själv på detta som säljare, men eftersom konkurrensen är hård inom storstadsområden så tror jag verkligen inte att en mäklare skulle börja fuska.
 
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
... men eftersom konkurrensen är hård inom storstadsområden så tror jag verkligen inte att en mäklare skulle börja fuska.

"Vi bara luras, lura lura luras
Bara luras, allihop å överallt"

:)
 
  • Gilla
Chast18
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, vinsten för mäklaren att få upp budet 50000 är marginell, om ens något. Troligen inget man riskerar licens och rykte på, även om risken är liten att åka dit.

Vinsten för säljaren är klart större och förlusten om man åker dit är mindre. Det gör att jag drar slutsatsen att om bluffbud förekommer så är det troligen från säljaren.
Jag tror att incitamentet för mäklaren att lägga bluffbud, är inte att få upp sitt arvode. Utan det är när säljaren har en absolut gräns, under det priset blir det ingen affär. Och budgivningen går segt. En mäklare räknar genom sin erfarenhet att budgivare "3" kommer att gå över det inofficiella acceptpriset. Problemet är då bara att ingen annan av budgivarna verkar vilja dra upp budet dit. I det läget kan jag tänka mig att frestelsen med ett par bluffbud blir stark. Om mäklaren inte får upp budet till säljarens accept, så kommer han antingen att helt förlora affären, eller så blir det en surdeg med massor med omvisningar tills säljaren ger upp, och säljer till ett realistiskt pris.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, vinsten för mäklaren att få upp budet 50000 är marginell, om ens något. Troligen inget man riskerar licens och rykte på, även om risken är liten att åka dit.

Vinsten för säljaren är klart större och förlusten om man åker dit är mindre. Det gör att jag drar slutsatsen att om bluffbud förekommer så är det troligen från säljaren.
Det finns väl avtal mellan mäklare och säljare där mäklaren får tex 20% på marginalen? På ett sådant avtal tjänar mäklaren 10 000 på att höja priset 50 000.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
Det kan finnas ett sådant avtal ja, men det kan lika gärna vara en fast procentsats eller fast arvode. Normalt tror jag inte heller att det rör sig om 20%, och framförallt inte på allt över grundbudet. Sist vi sålde så var det en fast procentsats, så hade budet gått upp med 50' så hade mäklaren fått 500 kr extra.

Jag har haft kontrakt med högre procent om beloppet kommer över en viss gräns, men då var det något i stil med:
Utropspris: 1,7 miljoner
Bonusgräns: 2,0 miljoner
Allt över 2,0 gav mäklaren 10% mer.

Men om vi antar att mäklaren får 20% på dessa extra 50', dvs 10', så blir det inte så mycket pengar i den enskilde mäklarens ficka. Först drar vi bort momsen, 2000 kronor, sen arvodet till mäklarfirman (om man tillhör någon större firma). Sen är det arbetsgivaravgifter och skatt på det, så vad mäklaren får i handen rör sig kanske om 1000-2000. I samma affär får säljaren 40000 minus vinstskatt 22% = 31200 kronor mer i handen. Därför tror jag att sannolikheten att mäklaren kommer med bluffbud är lägre än att säljaren för det.
 
  • Gilla
Chast18 och 2 till
  • Laddar…
C Chast18 skrev:
Vi spanade in en tomt att bygga på som vi tyckte var tillräckligt bra. Inte drömtomten, men helt okej. Eftersom vi inte var superintresserade avvaktade tills visningen varit och fick då veta av mäklaren att en annan familj var intresserad. Det tog dem lite tid att få allt klart med husleverantör och bank, vi la inget bud för vi tänkte att hoppar de av kanske vi kan få tomten under utgångspris. Några veckor gick, slutligen hör mäklarn av sig att den andra intressenten har lagt ett bud på det begärda priset. Där föll planen att lägga ett bud under utgångspris tänkte vi och la ett lite högre bud, med tanken att de säkert bjuder över igen och då får det vara.

Mäklaren ringde idag och sa att den andra familjen går inte högre än utgångspris och säljaren vill sälja till oss.

Hur kan vi veta att den andra familjen existerade? Kan mäklaren bara hitta på att de lagt ett bud för att få oss att lägga ett bud? Kan vi kolla detta på nåt sätt innan kontrakt? Detta är i Stor-Göteborg där det ändå är lite brist på tomter..
Du har rätt att få deras namn adress och telefonnummer. Jag fick alla budgivaren namn när jag köpte min lgh.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var för några år sedan en mäklare som på TV erkände att hon ibland lade in falska bud. Hon påstod då att det ibland behövdes för att få igång budgivningen. Ibland kan det finna 4 - 5 seriösa intresserade spekulanter, men ingen vill lägga första budet, alla väntar ut varandra, antagligen i hopp om att de andra skall tröttna eller hitta mer intressanta objekt. I det läget menade den mäklaren att man kunde behöva lägga ett bud för att tvinga spekulanterna att "bekänna färg". Då var ju målet att detta första bud skall ligga lång under förväntat slutpris. Jag kan ha viss förtåelse för agerandet, även om det rent formellt givetvis är väldigt fel.
Men om man måste lägga fakebud för att det går långsamt, då för man väl i stället anpassa sig?
Om det omvända händer, att budgivningen är extra snabb, kommer mäklaren då att sakta ner budgivningen eller bara avbryta och sälja till den som är högt just då?
Skulle inte tro det.
 
  • Gilla
rogge75
  • Laddar…
Fairlane
Jag har faktiskt varit med om en mäklare som sa att budet var högt nu. Jag ringde för att lägga ett bud. Han sa något i stil med "Du är medveten om att detta bud är rätt högt för det här området?". Jag höll fast vid att jag ville lägga budet, men stannade sen när någon bjöd över. Jag vet inte om jag ska tolka det som:
1. Det här budet är nog över vad just du bör betala
2. Det här budet är väldigt högt.

Jag valde att tolka det som det sista. Det var under perioden när priserna steg år efter år och vi ville ha en bostad.
 
Har skrivit om det tidigare men har vid två tillfällen råkat ut för fuskande mäklare/fuskbud.
Budade på ett ruckel till fritidshus med utgångspris 595.000. På ett bud på 550 efter några veckors betänketid. Säljaren vägrade, varpå vi höjde till 575, fick tid dagen efter för att skriva papper...
Någon timme innan kontraktsskrivning ringer mäklaren och säger att det inkommit ett bud på 595, men att den personen var tvungen att sälja lägenheten först (man kunde inte bo i fritidshuset på grund av skicket så det var ju lite klantigt argument).

Mäklaren menade på att säljaren inte ville vänta på ev lägenhetsförsäljning, så vi kunde få köpa ändå, varpå budgivaren höjt till 615... "Så om ni lägger 595 är huset erat" säger mäklaren... Vi svarade att vårt bud är det vi är beredda att betala, så det står kvar. Mäklaren ringde 45 min innan kontraktsskrivning och meddelade att vi fick det ändå. Vad förvånad jag blev :rolleyes:.
Budlistan bjöd på ett telefonnummer som aldrig någon svarade på...

Andra händelsen inträffade strax därefter när min bror skulle buda på radhus. En ganska trög start mellan bror och en annan budgivaren. Mäklaren sa såklart att säljarna inte hade bråttom. När min bror verkade ha högsta budet så kom plötsligt budgivaren nr 3 in i leken.

Buden höjdes i lite större omgångar än tidigare och det steg några hundratusen på någon dag. När min bror stannat (inte la över nr 3s bud) ringde mäklaren och sa att han får det ändå, trots högre bud från 3an. Eftersom 3an kunde skriva pappren först några dagar senare så tyckte säljarna att brorsan skulle få det, som kunde skriva samma dag.

Jag var lite skeptiskt inställd redan när 3an kommit in i leken och tänkte högt till min bror att de troligen budat mot sig själva de senaste 300.000... Han höll med och så till mäklaren att han lägger budet på den nivån som var innan 3an kom in i bilden. Mäklaren blev vansinnig, varpå brorsan frågade vad problemet var, de hade ju fått ett mycket bra bud av 3an, även om de fick vänta någon dag extra innan pappren skrevs på, och säljarna hade ju inte bråttom :rolleyes:...

Han fick flera upprörda samtal från mäklaren som aldrig hade varit med om ett så dåligt agerande från en budgivaren förut. Brorsan tappade lusten helt och vi blev inte jätteförvånade när huset senare såldes till det högsta budet från budgivaren nr 2.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.