Har nu ledsnat på att de blir så kallt av luftintaget i pannrummet när pannan brunnit ut. På vintern forsar ju kall luft in och kyler ack tankarna som är i pannrummet. Pannan är en vedex 3300. Och ventilen är 20x20cm. Har läst lite olika lösningar om hur andra gjort. Men monterade nu ett kallras skydd på insidan ett sån lamell ventil. Och nu är de ju bättre men ser ju inte att lamellerna öppnar när pannan går... så den kanske drar luften från huset via dörr springan istället nu....
Är de nån som vet hur de ska va?
Är ett sånt här jag monterat https://www.granngarden.se/vaggjalusi-wsk/p/1203998

Anders
 
Testa med en tändare vid lamellventilen. Då ser du på lågan om det kommer in luft
Jag gissar att det kommer in rätt mycket luft igenom springorna i den.
 
Kollade nu med tändare när jag startar pannan då synns det att de kommer in luft så lågan slocknar. Men lamellerna ligger still dom öppnar inte.
Och testade med tändaren vid dörrspringan åxå och de blev samma där så att lågan slocknar...så de funkar inger vidare. Kanske lamellerna är för tunga eller om jag har för stor dörr springa
 
Är det någon som har lösningen med kallras skydd invändigt som fungerar? Eller nån som har ventilation typ lucka som stängs när man eldat klart?
 
Att få ett kallrasskyddatt öppna med så lite drag går inte, det måste vara fart på luften dör det
Har satt en liten motor ( går med vad som helst som är 230V och 90 graders vridning ) med arm som öppnar en lucka mot uteluften när pannan är 60 C och stänger när pannan kallnar, öppna/stänga tas från termostaten på panna och och ett relä.
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Ett lite mer avancerat/komplicerat sätt är ju om du kan få dit ett ventilationsspjäll med motor som öppnar och stänger parallellt med t.ex rökgasfläkten. Brukar gå att hitta på blocket eller e-bay.

(2:a på den :D)
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Vad har du för sorts motor? Och vart har du köpt? Vad kan sånt heta på engelska om man ska kolla på ebay....det i länken var ju saftigt pris på....
 
En lucka sätts för hålet och en shuntmotor för 230V , ( vilken som helst ) det sätts en arm på med snöre som lyfter luckan, ska se om jag kan fota min och lägga upp
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Ja de vore snällt. Svårt o förstå annars hur de funkar
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Så här har jag gjort, styrningen tar jag från en termostat som är dubbelverkande som sitter på topp av pannan och startar panncirk/laddningspumpen vid + 60 C i toppen på pannan. Angående utförandet så får fantasin flöda. Armen på donet trycker till luckan mot ramen ( tätning där ) och det drar ingen kall luft till pannrummet
 
  • Termostat på pannans topp som kontrollerar luckan via en arm, i ett pannrum, ingen kall luft dras in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord mekanism för styrning av panncirkulationspump med termostat och armar som pressar luckan mot ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med en trälängd och en orange del som trycker mot en lucka, i ett pannrum för att undvika kall luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Perfekt! Ja nått sånt skulle man få till... går de att koppla strömmen till shunten på laddomaten tro? Eller via rökgastermostatem? Är en vedex 3300 ja har.
 
Det går bra att koppla in på laddomatens start, men betänk är det en termostatfunktion med mindel i, Alla shuntmotorer har tre anslutningar, 1 = 0 2 = öppna 3 = stänga, då ska spänningen skifta mellan 2 och 3, motorn går då till ändlägen som stoppar , det
är då 90 graders förskjutning på axeln. Gamla shuntmotorer finns att få tag på, du måste ha en för 230V annars blir det invecklat.
Har du något extra hål på topp i pannan, så sätt en dubbelverkande termostat där, då finns öppna/stäng direkt i funktionen.
PS kollade EL-schemat, termostaten för laddpumpen ( 19 ) saknar en anslutning, den är endast till för laddpumpen
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
Jag har kopplat ett motoriserat spjäll till laddomaten som öppnar när laddomaten får ström.
Funkar kanon.
Spjället är 220v så det är bara att koppla in det.
När strömmen stängs av till pumpen stänger spjället.
 
  • Motoriserat spjäll kopplat till laddomat, monterat på vägg intill fönster, med strömkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du fått tag i sånt spjäll? Dyrt eller? Och vilken diam är de på det...

Dubbelverkande termostat har du nått exempel va en sån ser ut? Vet inte om jag har mått uttag på pannan men ska kolla
 
En tanke dök upp, som Andreas_Hansson säger du kan ha en spjällmotor med fjäderåtergång 230V och koppla den till samma som laddpumpen, startar och öppnar vid pumpstart och stänger med fjäderåtergång när pumpen stannar. Finns färdig enhet med allt eller bara motor, kolla in blocket eller ebay. Sök på spjällmotor ned fjäderåtergång, många varianter och priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.