hsd
Ja kan inget om husgrunder men tänker på sprutbetong, har sett hur trasiga fasader, dörrar och fönster förseglats med sprutbetong mycket framgångsrikt, det fäster tydligen rejält på de flesta underlagen
Frågan är ju bara om det finns något företag i Din närhet som sprutar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inga problem, bara gjuta. Forma ordentligt och gjut igen hålrummen. Ska du ha det extra fint kör du expanderbetong (då måste formen vara riktigt tät då den är mer lättflytande).

Armering skadar aldrig, lägg dom i underkant så kan du ta det lugnt i 50 år till.
 
  • Gilla
kpa och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle också säga att det är bara att gjuta, men skippa armeringen. Får den otillräckligt täckskikt någonstans gör den mer skada än nytta när den rostspränger. Använder du C30/37 tex så är den inte kapillärsugande heller. Men bef betong har troligtvis inte den kvaliteten så det är troligen överkurs.
 
  • Gilla
kpa och 1 till
  • Laddar…
Det som görs för en skärning för en järnväg är ett avvattningsdike uppe i slutningen.
Skulle det vara möjligt att göra ett liknande dräneringsdike 10 m ovanför huset ?
 
  • Gilla
hackatall
  • Laddar…
Som tidigare nämner, rengör och i med expanderbetong.
Tips att köra råspont för formning som du ställer på höggkant ner mot berget och dess ojämnheter.
Lättare att såga till bräda för bräda och få det bra mot underlaget än hel formplyfa tex.
Lycka till!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Eller så tätar man med skum på utsidan innan gjutning. Då behöver man inte vara noga alls med kontakten mot berget.
 
Tusen tack för alla svar. Bra tips kring gjutning!

Idag har jag haft en byggare på plats som tittat. Han såg inga tecken på problem kring grunden på bild 3 / 10 /11. Däremot syns sättningssprickor på andra sidan huset, i yttersta högerkanten på bild 7. Det har sett ut så ett tag vet jag, men jag har inte tänkt på det. Där finns ett segment i sulan som inte har mycket stöd. Byggaren föreslog att de skulle gjuta en ny bit sula nere i botten istället och sedan mura upp för att stöda grundmuren där. Låter vettigt? De kan samtidigt gjuta igen hålen i hörnen.

Lite mer info om huset - på 70-talet gjöt man en sula utanpå den ursprungliga grunden och murade upp ytterligare ett lager husgrund utanpå, som man sedan murade upp fasadteglet på. Därför består grunden inte bara av sulan med grus under, utan också av murade lecablock längre in.

Det område utanför ytterdörren som syns på bild 3 / 10 / 11 / 12 Kommer i framtiden täckas av ett verandatak som kommer gå ihop med taket på utbyggnaden intill, så det kommer aldrig nås av regnvatten. Berget sluttar rejält ut från det området när man kommer en bit ut, så det har goda förutsättningar att bli riktigt torrt.

Jag har tänkt på detta med att göra ett dräneringsdike högre upp i backen, kommer testas! När det regnar finns det ett område där som är som en tvättsvamp, riktigt dryper. Måste bara klura ut hur jag gör det utan att förfula alltför mycket i trädgården.
 
  • Gilla
kastwred och 2 till
  • Laddar…
Jag har ytdränering vid mitt hus där man slarvat med dräneringen på djupet vid det tillbyggda garaget. Denna ytdränering leder bort väldigt mycket vatten som annars skulle behöva gå ned till den vanliga dräneringen som har sina brister (tunn isolering mot betongen och ingen isodrän eller liknande, detta kyler betongväggen). Med ytdränering så håller sig garaget torrt utan att jag behöver dränera om. Så en ytdränering som håller borta det mesta av vattnet rekommenderas definitivt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S SCGB skrev:
Jag har tänkt på detta med att göra ett dräneringsdike högre upp i backen, kommer testas! När det regnar finns det ett område där som är som en tvättsvamp, riktigt dryper. Måste bara klura ut hur jag gör det utan att förfula alltför mycket i trädgården.
Du kan med fördel täckdika, dvs du gör som en vanlig dränering fastän där inte står något hus. Sen leder du vattnet snyggt och prydligt till dagvattnet. Samt odlar lagom tåliga blommor och gräs ovanpå.

Låter som en vettig byggare du fått tag på, vårda vederbörande väl, mata med lämplig torr- och våtvara...
 
  • Gilla
  • Haha
Tempt och 2 till
  • Laddar…
Tänker du tilläggsisolera grunden?
När du gjutit igen håligheter enligt tips med form och expanderbetong...så kommer frågan!

När du bestämt dig så kommer hur?
Då skulle jag välja Platon matta med eps av lämplig hållfasthet utanpå...
Då går fukt i grundmuren ut och kommer i dräneringen !
 
Ska definitivt försöka täckdika, smart att täcka med växter!

Jag har funderat på isolering, men nästan inget av grundmuren befinner sig under markytan. Kan det ändå vara lönt? Förklara gärna lite mer ingående om det där med platon + eps, jag hade tänkt fästa platon för att rikta ev regnvatten på fasaden ner i diket!
 
W witten skrev:
Jag skulle också säga att det är bara att gjuta, men skippa armeringen. Får den otillräckligt täckskikt någonstans gör den mer skada än nytta när den rostspränger. Använder du C30/37 tex så är den inte kapillärsugande heller. Men bef betong har troligtvis inte den kvaliteten så det är troligen överkurs.
Tack för info om betong! Kan det skada att blanda ursprunglig och icke sugande betong?
 
S SCGB skrev:
Tack för info om betong! Kan det skada att blanda ursprunglig och icke sugande betong?
Du behöver inte bekymra dig över rost på armeringen, täcks den med 3 cm betong så är du garanterat på säkra sidan. Och om du har fått lite sprickbildningar som du nämner är armeringen bra att ha, men troligen inte nödvändig. Expanderbetong är en bra kvalitet för ett sådant här jobb men "vanlig" betong fungerar också hur bra som helst. Den lilla bit som du kan gjuta med icke kapillärsugande betong spelar i praktiken ingen roll då 97% av grunden är gammal betong av okänd kvalitet.
 
S SCGB skrev:
Ska definitivt försöka täckdika, smart att täcka med växter!

Jag har funderat på isolering, men nästan inget av grundmuren befinner sig under markytan. Kan det ändå vara lönt? Förklara gärna lite mer ingående om det där med platon + eps, jag hade tänkt fästa platon för att rikta ev regnvatten på fasaden ner i diket!
Platon skapar spalt mot vägg och isolerar du utanför så blir det fuktspärr mot platonmattan där fukt i väggen kondenserar och rinner ner till dräneringen!
Ja om grundmuren är ovan mark så kan det bli lite svårt att göra snygg lösning.
Men fasade eps skivor ytterst som du putsar med akrylharts tunt tunt nästan som att måla som uv skydd och kosmetik
Du sätter lämpligen en eps list som avslutning uppåt som. Täcker spalten och isoleringen som du målar putsar som grunden
 
B byggarätt skrev:
Platon skapar spalt mot vägg och isolerar du utanför så blir det fuktspärr mot platonmattan där fukt i väggen kondenserar och rinner ner till dräneringen!
Ja om grundmuren är ovan mark så kan det bli lite svårt att göra snygg lösning.
Men fasade eps skivor ytterst som du putsar med akrylharts tunt tunt nästan som att måla som uv skydd och kosmetik
Du sätter lämpligen en eps list som avslutning uppåt som. Täcker spalten och isoleringen som du målar putsar som grunden
Tack! När det gäller platonmattan, jag har ju en ganska markant klack på sulan. Kan man forma platonmattan utefter formen på den? På övre kortsidan vid dräneringsdiket i berget tänkte jag att mattan ska gå från väggen och ned i diket, så att regnvatten leds dit. Om mattan då inte följer väggens form utan bara fäster i väggen och sedan ligger rakt ned i diket, är det då fortfarande vits med att sätta skiva utanpå? Det blir ju då skiva / platonmatta / singel / vägg. Svårt att förklara, men förstår du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.