Hej, i det nyköpta huset är elen indragen via en tjock gummikabel i en PEM slang (!!!?) och går in till en tavla med skruvproppar. Jag kan inte hitta en huvudbrytare. Den brytaren på tavlan är till värmelementen, på och av på alla. Känns underligt. Är ngt liknande vanligt? Kan mätaren finnas på ett annat ställe än vid huset?
 
Beroende på hur lantligt du bor så är det inte helt ovantligt att mätaren sitter i ett skåp på en elstolpe med ludtledningar eller att du har ett fasadskåp någonstanns på huvudbyggnaden eller någon annan byggnad.

Du kan ju alltid fråga nätägaren var deras elmätare sitter. Här kan du ta reda på vem det är www.natomraden.se
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Jag vet förresten att det är Vattenfall :)
 
tommib
Ta bilder och lägg upp. När du säger nyinköpt hus, menar du då ett nybyggt hus eller ett gammalt som du nyss köpt?

Serviskabeln (eller huvudledningen) är förmodligen inte en gummikabel utan en N1XV/Aceflex/RV-K som kan vara förvillande lik. Se om du hittar några markeringar på den. Är det en gummikabel (typ REVE, RDOE eller liknande) så är det helfel och bör ses över. Att den kommer in i en PEM-slang behöver inte vara något fel, kablar av den första typen jag räknar upp är godkända att ligga direkt i mark så slangen är bara för att smidigt kunna byta kabel och möjligen som mekaniskt skydd.

Således, det kan vara helt ok och det kan vara helfel. Bilder....
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Huset är från 74. med originalel, ska ta bilder i helgen
 
tommib
Åhå.... Då är det inte N1XV. Är du säker på att det är en gummikabel? I så fall är det helfel. På den tiden torde man uteslutande ha använt EKKJ och den brukar inte misstas för gummi.

Tror inte vi kommer längre utan bilder.

För att se hur det är kopplat måste du ta av kåpan på centralen. Bryt strömmen på mätaren innan du gör det. Gamla diazedcentraler ska man inte arbeta i med spänning på om det inte är absolut nödvändigt ens om man är van, det är bara onödigt.
 
Halloj! Det var inte gummikabel, det var nog EKKJ som du skrev tommib. Jag hittade huvudsäkringarna och huvudbrytaren på en stolpe (TACK!) hundra meter därifrån, 3 fas 25A. Jag förstår varför den far genom en PEM slang :) Den gamla centralen har en enda brytare och den manövrerar endast el till alla elementen, 7st. Det verkar finnas en säkring per element men bilden blev för dålig för att läsa säkringslistan nu. Om jag förstått rätt går strömmen till elementen ur tavlan direkt till undersidan av huset och löper på bjälkarna (plintgrund), går igenom vita bakelitdosor och upp inuti väggen till elementen som alla är uppsatta på ytterväggar. Elementen är direktkopplade, utan stickproppar. Vi har tidigare haft ett hus med 4 lösa element som jag styrde med
Ontech GSM 9040 och slavreläer. Mycket praktiskt då de agerar även styckvis som termostat. Jag skulle vilja ha ett likvärdigt system nu.

1) Jag kan dra ut 230V till ett uttag under tavlan, stoppa in min GSM 9040 i det och manövrera en kontaktor som slår på alla element genom att brygga faserna över den befintliga brytaren, det hela i en normkapsling. Jag drar ut en sensor så att jag kan använda termostaten, men då blir det likadant i alla rum och alla dörrar måste vara öppna. En geggig snabblösning som duger till häften och som jag antagligen inte får använda. Köper jag en vanlig kontaktor kommer den att slå till och från och låta mycket när vi är där om jag inte använder halvledarrelä. Elementens termostater är inte tillförlitliga...

2) Jag kan montera ett uttag under varje element, koppla uttaget till det istället för till elementet och monterar varje element med stickpropp, däremellan Ontech systemet. En lösning som innebär ganska mycket jobb och en hel del materialpengar, sju uttag, 3st Ontech Extra relä 9015, clips, kabel, stickproppar osv... Blir nog ganska svårt att få snyggt i sjuttiotalsstil. Fördel är att jag inte gör något otillåtet och att jag har kontroll över varje element, med kompetent termostat.

Går det att köpa en liknande brytare för att sätta in i som huvudbrytare i tavlan? Skulle vilja kunna stänga av lokalt.
 
  • Elcentral med strömmätare och säkringsdosor mot rostig bakgrund, indikerar äldre installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla elektriska centralen med säkringar och enstaka brytare i rum med sjuttiotals tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att den inringade brytaren bara slår av elementen och inte hela centralen? Det låter väldigt konstigt att bara ha huvudbrytare ute vid stolpen

Elektriskt kopplingsskåp med flera brytare, en inringad, vid en diskussion om spänningen på element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är de befintliga elementen 230v eller 400v? Det borde stå på en märkskylt
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
En viktig fråga är som sagt om elementen drivs med 230V eller 400V.

Sedan är det väl ingen höjdare att införa nya möjliga felkällor genom att sätta utag och kontakter på elementen (om det nu är 230V element). Element som är fast monterade bör vara fast anslutna.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Menar du att den inringade brytaren bara slår av elementen och inte hela centralen? Det låter väldigt konstigt att bara ha huvudbrytare ute vid stolpen

[bild]


Är de befintliga elementen 230v eller 400v? Det borde stå på en märkskylt
Exakt, jättekonstigt, och det är låååångt till stolpen... Jag kollade tyvärr inte exakta spänningen på elementen men om jag kommer ihåg rätt är det 220VAC, inte ens 230 ;-)
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
En viktig fråga är som sagt om elementen drivs med 230V eller 400V.

Sedan är det väl ingen höjdare att införa nya möjliga felkällor genom att sätta utag och kontakter på elementen (om det nu är 230V element). Element som är fast monterade bör vara fast anslutna.
Ja, att lägga till allt det där är ingen fördel, jag hittar dock inget annat sätt att fjärrstyra elementen styckvis med termostat, det finns inte fiber i kåken, kan inte använda moduler eller så. 400VAC skulle innebära Perilex kontakter och inga Ontech enheter...
 
Har kollat runt o det finns material som skulle kunna funka. SonOff system har extremt små wifi-brytare för en hundring https://www.styrahem.se/p/543/innfalld-relabrytare-1-kanal-sonoff-mini som skulle kunna bo i dosorna bakom elementen. Jag har en ny Pocket Wifi 3G router som vi aldrig använt, skulle kunna lösa det hela billigt. Men den lilla brytaren får jag dock inte termostat. Har inte hittat om det finns lösa termostater med det finns väl brytare med inbyggd termostatsfunktion för en 110kr styck, tillkommer sensor cirka 50kr. Det kräver dock mer plats, men jag vet inte hur det ser ut i dosorna bakom elementen än. https://www.styrahem.se/p/403/strombrytare-paav-10a-wifi-sonoff-th10 Om elementen är 230VAC vill säga. Funkar det får jag ihop ett paket för mindre än vad jag kan sälja Ontechsystemet för, Ontechabonnemang kostar också 15kr/månad, men också väldigt enkelt o praktiskt. Fortsättning följer...
 
Redigerat:
Och så finns det ju el element som är "färdiga" för att styras över "nätet".
 
E elmont skrev:
Och så finns det ju el element som är "färdiga" för att styras över "nätet".
De befintliga elementen är originalelement och jag tycker de är mycket snygga, de funkar ok förutom termostaterna som inte är 100. Adax Neo skulle kunna tänkas. Jag är lite skraj att en så pass dyr produkt blir utan support efter ett tag, byta en liten fjärrbrytare för en hundring är billigt, men behöva byta alla element om fem år är kanske inte lika kul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.