R Robert BobEl skrev:
Hej, du får inte installera en dimmer själv utan det får behörig elektriker göra.
Helt korrekt, man får inte installera en dimmer utan behörighet.
Men man får byta en befintlig strömställare mot en dimmer, fast endast om den har en motsvarande inkoppling utan att man behöver koppla om i någon kopplingsdosa eller dra fram en neutralledare.
Detta är en fråga som svängt genom åren och jag tror inte svaret från ESV har svängt färdigt.
 
  • Gilla
Robert BobEl
  • Laddar…
Ser bara en gulgrön skyddsjord i apparatdosan, antar att armaturen är ojordad? om den inte är konstruerad som dubbelisolerad (symbol med dubbel kvadrat) och ej får skyddsjordas. Enligt föreskriften så är det inte ok att utelämna skyddsjord även om jordfelsbrytare finns.
 
Mikael_L
M Mr Stirling skrev:
Enligt föreskriften så är det inte ok att utelämna skyddsjord även om jordfelsbrytare finns.
Ehh, vad menar du med det? :thinking:

Känns som ett väldigt ofullständigt påstående.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen elektriker som har dragit RKK-kabeln, den får inte användas i fast installation (förutom som anslutningskabel mellan anslutningsdosa & apparat/förbrukare).

Kabeln är även felaktigt monterad, det saknas dragavlastning i dosan. Att dra lös kabel i vägg är inte någon ”god svensk elektrikersed”.

Strömbrytaren är egentligen en korsströmbrytare som används som enkelströmbrytare.

Edit:
Läge att kolla över all el i hela huset.

Några av sakerna som behöver kollas:
Om det finns elgolvvärme i tex badrum så ska den täckas av JFB. Samma sak med uttag i badrum, gäller även kolla avstånd dusch-uttag.
Alla uttag även lamputtag mm i ett rum ska vara antingen jordat eller ojordat.
Just den där kabeln ser ut som en EXQ-light, den brukar ha lite dassig färg på den bruna och den är ju ok att lägga i rör
 
Magnus E K
Det är heller inte ok att köra lastbil utan körkort även om man har hjälm på sig.
 
  • Gilla
Robert BobEl
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Just den där kabeln ser ut som en EXQ-light, den brukar ha lite dassig färg på den bruna och den är ju ok att lägga i rör
Men i det stoshål i apparatdosan som den går ut genom har inget rör/slang istoppad i sig.
 
Jo hör och häpna så kommer faktiskt kablaget ur en flexislang (y)

Demmpa Demmpa skrev:
Men i det stoshål i apparatdosan som den går ut genom har inget rör/slang istoppad i sig.
 
M Mr Stirling skrev:
Ser bara en gulgrön skyddsjord i apparatdosan, antar att armaturen är ojordad? om den inte är konstruerad som dubbelisolerad (symbol med dubbel kvadrat) och ej får skyddsjordas. Enligt föreskriften så är det inte ok att utelämna skyddsjord även om jordfelsbrytare finns.
Vet du något mer om TS bostad än vad vi vet?

Om det måste vara skyddsjord draget eller inte beror bla på när huset är byggt.

Om man ändrar tex planlösningen så medför det inte automatiskt att all el i berörda utrymmen måste jordas upp, inte ens tvunget att det dras i jordtråd.


I det hus jag bor i så var det mycket jordtråd framdraget men inte överallt, men knappt inget var inkopplat, detta märkte jag när jag började jorda upp huset. Att det var gjort så var inget fel för fem öre, bara lite lustigt.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jo hör och häpna så kommer faktiskt kablaget ur en flexislang (y)
Kommer den vita kabeln i övre stosen genom flexslang? Det syns inte något spår av flexslang i övre stosen.

Närgränsad bild av en vit kabel genom öppningen i en grön stos utan synlig flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I så fall så sitter slangen bara instucken någon mm, å lär lätt glida ur stosen.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Hempul?
Blandat med ojordat och jordat. Som på bilden ser det ut både i sommarstugan och hos svärföräldrarna. Inte ok i dag, men tydligen tyckte elektrikern på 50-60 talet att det kunde göras så.
 
Om kabeln med jordtråden i är inkommande, men lamputtget är ojordat, vilket det får vara i torra bostadsrum där elanläggningen är utförd före regeländringen (var det 2004?) så är det helt ok som det ser ut vad gäller jorden. Även om kabeln går till takuttaget är det inte självklart "olagligt" att ha en jordledare som är oansluten i båda ändar, men klart olämpligt, rakt inget som jag skulle lämna efter mig.

Som andra har sagt - att lägga en lös kabel i väggen utan skyddsrör har bara varit ok en kortare tid, och den kabeln skall vara dragavlastad när den tas in i dosa. Det är en eftergift för att Sverige skall kunna känna sig duktiga i EU-klassen, för så gör man i andra länder, och tycker det är ok att riva väggar för att kunna byta el - vår tradition var att lägga rör så att ledning kan bytas utan att riva väggen. Kabeln kan också ligga i rör, som då skall sitta fast, och då krävs ingen dragavlastning, men då borde röret/slangen verkligen synas på bilden.

Vanan att ta både fas och nolla till strömbrytaren för att bygla nollan där vidare med en hel ledning till armaturen har jag sett en del efter att händiga "ytlänningar" (citat Roffe Bengtsson) installerat - vår svenska tradition har varit att ha en dosa i takhöjd, dra fram två trådar mellan dosan och strömbrytaren (fas och tändtråd tillbaka) samt att dra tändtråd och nolla från dosan till armaturen.

Tillsammans med övrigt som skrivits här luktar detta "icke-svensk" installation, jag skulle verkligen vilja ha en besiktning gjord för att känna mig lugn. Jordningar i kök och våtrum som redan sagts är viktiga frågor, liksom jordfelsbrytare. Försäkringsmässigt kanske det är intressant att huspärmen innehåller kvitto/kvittokopia på gjorda större elarbeten i modern tid? Det behöver ju inte vara självklart att förre ägaren går att fråga den dagen det skulle behövas - men låt oss hoppas att den dagen inte kommer.
 
Det här känns som en del saker jag skulle ha gjort innan husköpet...om jag varit nog duktig och uppmärksam (läs kunnig). Nu är det tyvärr inte så och jag tror inte den förra ägaren vet hur det är draget...möjligtvis vem som gjort det. Men det kan ju vara svårt att få ur honom när det nu visar sig att det eventuellt är feldraget..:rolleyes:

S Soltorp40 skrev:
Om kabeln med jordtråden i är inkommande, men lamputtget är ojordat, vilket det får vara i torra bostadsrum där elanläggningen är utförd före regeländringen (var det 2004?) så är det helt ok som det ser ut vad gäller jorden. Även om kabeln går till takuttaget är det inte självklart "olagligt" att ha en jordledare som är oansluten i båda ändar, men klart olämpligt, rakt inget som jag skulle lämna efter mig.

Som andra har sagt - att lägga en lös kabel i väggen utan skyddsrör har bara varit ok en kortare tid, och den kabeln skall vara dragavlastad när den tas in i dosa. Det är en eftergift för att Sverige skall kunna känna sig duktiga i EU-klassen, för så gör man i andra länder, och tycker det är ok att riva väggar för att kunna byta el - vår tradition var att lägga rör så att ledning kan bytas utan att riva väggen. Kabeln kan också ligga i rör, som då skall sitta fast, och då krävs ingen dragavlastning, men då borde röret/slangen verkligen synas på bilden.

Vanan att ta både fas och nolla till strömbrytaren för att bygla nollan där vidare med en hel ledning till armaturen har jag sett en del efter att händiga "ytlänningar" (citat Roffe Bengtsson) installerat - vår svenska tradition har varit att ha en dosa i takhöjd, dra fram två trådar mellan dosan och strömbrytaren (fas och tändtråd tillbaka) samt att dra tändtråd och nolla från dosan till armaturen.

Tillsammans med övrigt som skrivits här luktar detta "icke-svensk" installation, jag skulle verkligen vilja ha en besiktning gjord för att känna mig lugn. Jordningar i kök och våtrum som redan sagts är viktiga frågor, liksom jordfelsbrytare. Försäkringsmässigt kanske det är intressant att huspärmen innehåller kvitto/kvittokopia på gjorda större elarbeten i modern tid? Det behöver ju inte vara självklart att förre ägaren går att fråga den dagen det skulle behövas - men låt oss hoppas att den dagen inte kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.