Tanka på !
den kommer aldrig bli billigare
Likadant i resten av normaleuropa
Haft elbil nu i 1.5 år
Funkar perre !
Tankar lastbilen o andrabilen så ligger på 300-700 i månaden i bränsle
Snart kostar den 20- lit
 
MultiMan
Enligt vad jag läst och studerat bilder från attacken så är både drönare och kryssningsmissiler inblandade och precisionen måste bedömas som väldigt bra samtidigt som de undvikit de avancerade radarsystemen som finns. Tvivlar mycket starkt att Huti-rebellerna skulle klarat av detta själva. Obegripligt för mig hur Iran kan bete sig så korkat gång på gång när de ändå har stöd för kärnavtalet i Europa och borde göra vad de kan för att fortsätta och utöka det stödet.

Så fort det är verifierat att Iran ligger bakom kommer det smälla och kanske även utan det, även om Trump verkar förvånansvärt ovillig att trycka på knappen.
 
Mikael_L
Trump ÄR INGEN krigspresident.
Det är i alla fall vad jag tror.
Jag gillar ju inte karln sådär i överlag, men jag gillar att han verkar vara ganska ovillig att starta krig (för att vara Amerikansk president alltså)

edit:
Däremot tror jag att Iran inte känner sig främmande för att ingå en väpnad konflikt, jag vet inte, men de verkar ju söka konfrontation ett tag nu. De har nog gjort sin analys.
Jag tror dock att de inte var sugen på militär konfrontation så länge kärnteknikavtalet löpte tillsammans med låga nivåer på sanktioner.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
hsd hsd skrev:
Det roliga är att råoljepriset gick ner på eftermiddagen och nu får vi se hur lång tid det tar innan mackpriserna sänks....
Oj, det kan nog ta tid. Först måste man ju sälja av lagret som köptes in när det var dyrt. Det är lite märkligt att samtliga bolag alltid har ett jättelager med dyr olja/bensin/diesel när priserna på dessa går ner, men när något händer som höjer bolagens inköpspriser på samma varor så är det snustorrt i tanken.
 
Mikael_L
Så är det.
De har ytterst okompetenta inköpare helt enkelt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns alltid folk som påstår att de har en revolutionerande uppfinning. De flesta av dessa visar sig inte fungera, eller så tar de 20-30 år att utveckla.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73
I september var Tesla model 3 den mest sålda bilmodellen i Holland och Tesla var det mest sålda bilmärke. Det är inte osannolikt att model 3 blir årets bäst säljande bilmodell i Holland.

Sedan tror man (i Holland) att elektriska lastbilar börjar bli mer fördelaktiga än dieselbilar någon gång mellan 2020 och 2030. Det framförallt pga miljözoner i städerna, och att det blir rimligt att köra elektriska lastbilar inom en radie av ca 10 mil, så inte direkt de längre distanser
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju så lastbilar bör användas på kort avstånd och lägga över långdistans transporter på tåg i den mån det är möjligt
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Är det inte så att omlastningar kostar tid och pengar, så de flesta kör hellre på lastbil hela vägen?

Framförallt eftersom det är mycket enklare att få lastbilsförare att bryta mot en massa regler om vilotid och såna grejer än att få ett tågbolag att rucka lite på tidtabellen.
 
Jo, det är en utopi att tro att man kan köra allt på tåg.

Det kommer vara en mix av olika drivmedel på olika transporter.

El på bud och stadsnivå

Gas på regionnivå typ, där man måste hålla ner partiklar, det byggs mackar av bland annat finska statens Gasum i Sverige

Diesel kommer leva kvar länge men styras mot riktigt långa transporter
 
harry73
HVO diesel när man måste använda diesel och el när det går
 
Vad säger folket om Volvos senaste tillskott?
XC40 electric/recharge..
Över 400km räckvidd
1500kg dragvikt

Verkar vara lite hög förbrukning, men luftmotståndet är fortfarande som en 240
 
Synd att dom valde XC40 och inte V60 då XC40 ser ut som skit.
 
Misstänker att det är för att XC40 är byggd på CMA plattformen. V60 hade varit bättre då den har lägre luftmotstånd, men där ligger Volvo hutlöst efter Mercedes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.