Hej alla allvetande... ;D

Jag funderar lite över hur jag ska lösa avgränsningen på min tomt mot en större väg. Det ska bli ett plank som både skymmer insyn från vägen men även dämpar bullert.

Hur ska man bygga? Jag har tre olika alternativ som jag funderar över.

1. Heltäckande plank

----------------------------------

2. Halv täckande plank

- - - - - - - - - - - - - - -

3. Dubbla rader.

- - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - -


Vilket är bäst?
 
Om det ska dämpa buller får det ej vara genomsläppligt dvs det får ej vara mellanrum mellan spjälorna. Minsta lilla öppning kommer att sprida ljudet.
 
  • Gilla
Michael786
  • Laddar…
Ljud är ju vibrationer i luft eller mark så i dit fall så gäller ett tätt plank med så tjocka plankor som ekonomin tillåter. Tjockare plank dämpar lite bättre än tunna. Tänk bara på att helst inte ha någon luftspalt i botten utan mura hellre en lite mur i botten
 
Där ser man på...

Jag trodde faktiskt alternativet med brädorna omlott skulle vara det bästa. Att det liksom slog itu ljudvågorna och däför dämpade ljudet.

Och att ett heltäckande plank gjorde så att ljudet studsade runt i trädgården...

Man lär så länge man lever ;D
 
Näpp, på fysiklektionerna fick man lära sig om vågutbredning genom spalter!

Något som är viktigt om det verkligen skall dämpa ljud är en konstruktion som i sig inte leder ljud. Jag har sett en beskrivning någonstans (kan bara inte hitta det nu) där man har ett plank som har dubbla väggar och har luft emellan väggarna. Minns tyvärr inte mera.

/ama
 
Ibland lägger man betongplattor i bullerplank. Talade häromdagen med en kille som hade gjutit betongplattor för detta ändamål, med cellplastskiva inuti (för viktens skull antar jag).
 
LB-hus, som bl.a. tillverkar bullerplank använder mineralull mellan planken. ;)
 
Men då kanske det är bättre att satsa på att bygga en putsad mur i lekablock?

Eller blir ett tätt plank bättre?
 
Ni har varit inne på rätt spår här lite, med att döda ljudvågorna, eller få dem att studsa tillbaks.

Med mina fysikkunskaper ska jag försöka bidra med lite iaf...

Planket/muren bör vara helt tät. Bygger ni med brädor så använd gärna spåntat virke som går i varandra (eller sätt lockpanel). Att sätta vanliga brädor tätt mot varandra kommer leda til latt springor uppstår när virket krymper och sväller.

Bygg gärna ett dubblerat plank med ett isolerande material i mitten, typ mineralull, cellplast etc. En sån lösning med isolering "dödar" ljudet. Att lägga in betongplattor gör att planket blir tungt och ljudvågorna förmår inte att få det i svängning, vilket gör att vågorna studsar tillbaks.

Kom ihåg att ljud som fortplantar sig genom väggar o.d fungerar på så sätt att när ljudet träffar väggen så kommer denna i svängning av ljudet och luften på andra sidan väggen rör på sig. Ljudet har då "vandrat" igenom. Oftast lyckas bara de lägre frekvenserna ta sig igenom väggar eftersom de består av större vågor som förflyttar större mängder luft.

Att mura upp en mur kan också vara ett bra alternativ, men jag är rädd för att lecamuren är för "mjuk" för att stoppa ljudet men för hård för att döda de vågor som vill gå igenom. En gjuten betongmur med cellplast i mitten vore nog en bra lösning, men arbetskrävande.

Jag rekommenderar nog ett dubblerat träplank med någon form av isolering i mitten, typ mineralull eller mjuk cellplast.

Btw, borde inte kommunen kunna hjälpa er med både råd och pengar för detta bygge?
 
Tack.. Då blir det plank med isolering...

Kommunen hjälper nog inte till, det är inte ens säkert att jag får bygglov för det. Jag ska rita ett plank och söka bygglov om någon vecka, däför frågar jag.

Vi har en "skyddszon" mot en 90-väg, med mycket tung trafik. Det vill säga där är en allmäning mellan vägen och vår tomt på ca 10 meter, och enligt kommunen ska det räcka för att komma ner till de riktvärden som gäller. Efter som vi måste placer huset minst 30 meter från den tomtgränsen ska det räcka utan plank alltså. Men vi vill ju använda hela tomten, och tänker ha en liten uteplats rätt nära tomtgränsen där vägen ligger, och vill därför sätta upp planket.

Tyvärr är kommunen otroligt restrektiva vad det gäller bygglov för plank, och vi har redan fått beskedet att vi inte kan räkna med att få sätta högre än 120 cm, men eftersom vägen ligger ca 100 cm högre än tomten så skulle det ju vara verkningslöst.

Vi vill ju även skydda från insyn, inte roligt att ha 100 tals bilister som har fria insyn mot tomten i timmen...
 
Påverkar inte ett tätt plank vinden så att det blir konstiga luftsug på insidan?
 
När Magnus nu höjde riban så får jag väll hänga med.

Första punkten. Ljud är energi för att ljudet ska passera något så måste ljudet få det det ska passera i rörelse.
Detta gör att ju tyngre konstruktion ju bättre dämpning. Detta används i bla bullervallar.

Andra punkten. Ljud är vågrörelser, om man kan så kan man vinkla sin konstruktion så att ljudet studsar någon annanstans. Denna princip kompleterar ovanstående i bullervallen

Tredje punkten. Ljud breder lättare ut sig i ett homogent matrial. Detta ger att om man gör en dubbel konstruktion så bör/ska man ha en luftspalt mellan lagren just för att inga vibrationer ska kunna gå igenom hela konstruktionen. Dessutom innebär övergången mellan olika matrial en extra dämpfaktor.

Sen beror själva konstruktionen på vilka frekvenser man vill dämpa. Högre frekvenser är lättare att dämpa än lägre. Ta tex ett slott där massiva ljud som tex när en tung dörr stängs hörs långt medan sopranen i rummet brevid kan vråla sig hes utan att det går igenom väggen.

Alla dämpmatrial funkar olika bra på olika frekvenser så detta kan vara ytterligare ett skäl för att använda en dubbelkonstruktion.
 
Det första du bör göra är att undersöka vilken typ av väg som passerar utanför ditt hus. Det är troligtvis antingen en kommunal väg eller en av vägverkets vägar. När du vet vilken typ av väg det är bör du kontakta den myndighet som ansvarar för vägen (Vägverket eller kommunen).

Det är viktigt eftersom de ev kan bekosta din mur. Om de ska bekosta din mur ska bullernivåerna överskrida de nationella riktvärden som finns framtagna, kräver mätning. Kom ihåg att buller är hälsofarligt.

När det gäller planket så bör det vara av ett material som absorberar ljudvågorna. Ett plank som reflekterar ljudet kan innebära att grannen på andra sidan av vägen drabbas ännu värre än tidigare!

Jag skulle nog rekommendera leca. Jag vet att Leca tillverkar särskilda block eller element för reducering av buller. De är nog inte billiga men det skadar inte att kolla.

/ Tony

 
Det är landsväg, och är vägverkets. Men det har ju funnits där lång innan kommunen styckade tomten. Tomten är en kommunal tomt.

Efter som det är kommunal tomt, och vägen fanns där långt innan antar jag att den skyddszonen på 10 meter och de 30 meterna mellan hus och tomtgräns, gör att man kommer på rätt sida om gränsvärdena. Så att få någon annan att betala för det är nog inte att tänka på!

Vi har inga grannar på andra sidan vägen, endast åker.
Men nu blev jag tveksam igen.

Mur eller plank? Vad ska jag rita?
 
Jag tycker du absolut ska höra efter med Vägverket (VV) om bidrag/ersättning för bullerskyddsåtgärd. Trots att kommunen styckat tomten så ansvarar VV för de negativa effekter trafiken orsakar intill det statliga vägnätet.

De riktvärden som finns för buller gäller inte enbart inomhus. Det finns även riktvärden för bullernivåer vid uteplatser. Det är ju inte så roligt att ha en tomt som man inte kan utnyttja pga buller från vägen.

Det spelar ingen roll att vägen fanns innan huset byggdes. Trafikmängden (antalet bilar) förändras med tiden och därmed även bullernivåerna.

Om vägverket ska sponsra bulleråtgärder blir det definitivt ett plank. Själv skulle jag välja en mur av ett material som absorberar ljudvågor. Dels pga effektivitet men även för att slippa lägga massa pengar på underhåll.

/Tony
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.