S skaraborgsfakir skrev:
Bastuaggregatet ska ha en riktig jordning !
Ja, så klart, men vad har det med jordfelsbrytaren att göra?
 
E Erik den Store skrev:
Att denna säljare har skrivit NEJ i frågelistan fast jordfelsbrytare löser när befintlig utrustning som ingick i köpet används visar tydligt att han hör till den kategorin.
Köparen har en mer långtgående undersökningsplikt än säljarens upplysningsplikt. Vad är det som säger att säljaren inte har använt aggregatet på 3 år och därför trodde att det fungerar?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Måhända out of topic, men, det är just såna här tillfällen man som (troligtvis) blivande hus-säljare måste undvika, trots ens personliga natur att vilja vara hjälpsam.
Jag har sedan inflyttning och ett antal renoveringar i huset samlat på mig mängder med information, bilder, diagram och annat som beskriver hur saker och ting är draget i huset, bilder bakom väggar osv, osv. Information som definitivt skulle hjälpa en framtida köpare en vacker dag när denne skulle vilja renovera.
Kommer jag att dela med mig av denna information? Glöm det, inte som lag och attityd verkar idag. Att vilja hjälpa till med info, hur ytlig den än må vara, får man räkna med att det kommer straffa sig. Om man krasst får citera en känd replik på TV:
"Anything can and will be used against you in the court of law"
Så är den bistra sanningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Torkskåpet är ju ingen direkt stor sak då vi tänkte köpa torktummlare,
S Slarvpellen skrev:
Isåfall är ju case closed. Be han köra o slänga torkskåpet innan han flyttstädar så är allt frid och fröjd sen.
Nja, även om man har torktumlare behöver man någonstans att hänga tvätt som man inte kan/vill tumla.
Så torkskåpet, även utan fungerande fläkt och värmeelement är mycket bra att ha.
 
J
H henkku skrev:
Läs ordentligt. Jag skrev att en fackman kan upptäcka brister. Alla brister är inte dolda fel.
Kanske du som ska läsa lite noggrannare
Du skrev dessutom i meningen innan:"Varken du eller jag kan avgöra om det är ett dolt fel. Det är riktigt. Därför bör en besiktning utföras av fackman. Då kan brister uppenbara sig."

Jagmenar att man ska vara väldigt försiktig med att påstå att något är dolt fel, speciellt på grunderna att en säljare skulle dolt dom, denne kan ju vara helt okunnig om funktioer. Naturligtvis kan brister uppenbara sig, men om det behövs en fackman för att utföra en besiktning eftersom inte en lekman kan avgöra om det är dolt fel, hur ska då fackmannen upptäcka det?
En trasig produkt krävs ju inte en fackman för att se, och kan ju inte vara dolt i sak.
 
Enda sättet en säljare medvetet kan dölja ett fel är väl t ex att bygga för en fuktskada. Ett trasigt torkskåp kan aldrig vara ett dolt fel, oavsett hur mycket säljaren bedyrar att det fungerar, eftersom det är så pass enkelt att testa funktionen.
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Ni som tar för givet att säljaren luras medvetet, varför skulle han i så fall berätta om det alls? Då vore det väl troligare att han inte säger nåt och om köparen påpekat det säga att "konstigt, fungerade sist jag provade i alla fall!"
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enda sättet en säljare medvetet kan dölja ett fel är väl t ex att bygga för en fuktskada. Ett trasigt torkskåp kan aldrig vara ett dolt fel, oavsett hur mycket säljaren bedyrar att det fungerar, eftersom det är så pass enkelt att testa funktionen.
Precis så.

Var torkskåpet trasigt redan vid visning är felet inte dolt, det hade upptäckts vid en trivial undersökning (och köparen har som sagt undersökningsplikt).

Gick torkskåpet sönder efter visning faller det troligtvis under "normalt slitage", och är i det fallet inte heller att anse som dolt fel.

Slutligen, även om torkskåpet var 12 dagar gammalt och gick sönder efter visning så är det fortfarande så att felet måste vara väsentligt nog för att påverka köpeskillingen. Nu vet jag inte vad huset kostade, men sannolikheten för att en domstol skulle döma till fördel för köparen får nog anses vara mycket låg.

Man kanske kan tycka att säljaren har någon form av moralisk skyldighet att ersätta det som har gått sönder mellan visning och tillträde, men juridiskt: knappast.

Till sist återstår bara att se till att informera säljaren om hur ni önskar att denne ska göra med torkskåpet - låta stå kvar eller slänga innan tillträde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Precis så.

Var torkskåpet trasigt redan vid visning är felet inte dolt, det hade upptäckts vid en trivial undersökning (och köparen har som sagt undersökningsplikt).

Gick torkskåpet sönder efter visning faller det troligtvis under "normalt slitage", och är i det fallet inte heller att anse som dolt fel.

Slutligen, även om torkskåpet var 12 dagar gammalt och gick sönder efter visning så är det fortfarande så att felet måste vara väsentligt nog för att påverka köpeskillingen. Nu vet jag inte vad huset kostade, men sannolikheten för att en domstol skulle döma till fördel för köparen får nog anses vara mycket låg.

Man kanske kan tycka att säljaren har någon form av moralisk skyldighet att ersätta det som har gått sönder mellan visning och tillträde, men juridiskt: knappast.

Till sist återstår bara att se till att informera säljaren om hur ni önskar att denne ska göra med torkskåpet - låta stå kvar eller slänga innan tillträde.
Här vill jag ifrågasätta lite.
I TS version, absolut, om torkskåpet fungerade vid visning men gick sönder mellan kontraktsskrivning och tillträde -> normalt slitage eftersom det sannolikt är ett äldre torkskåp som man kan förvänta sig ska gå sönder.

Men i ditt hypotetiska fall, ett torkskåp som vid visning/kontraktsskrivning är fullt fungerande och 12 dagar gammalt. Om det går sönder mellan kontraktsskrivning och tillträde har väl säljaren en både moralisk och juridisk skyldighet att återställa till det skick det var vid kontraktsskrivning? Man kan inte förvänta sig att en 12 dagar gammal produkt ska gå sönder och det är heller inte normalt slitage.
 
Fairlane
E Erik den Store skrev:
Du som köpare skall självklart få det åtgärdat av säljaren. I annat fall stäm i tingsrätten efter att du själv låtit åtgärda mot kvitton. Blir INTE svårt att vinna.
Är du helt säker på att det är så lätt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Excel
För min del hade kylen gått sönder innan tillträde samt att kaminen inte var anmäld. Jag såg till att besikta/sota kaminen efter 30 års användning samt reparera kylen.

Jag kontaktade aldrig gubben och gumman som sålt huset. Ibland får man släppa det och läsa det själv. Det hade heller inte påverkat priset för huset då det rörde sig om småsaker.
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
Excel
A Ace83 skrev:
Att nämna är också att vi inom snar framtid funderat på att renovera badrummet och ta bort bastun sp badrummet blir större. Därför vi varit lite tolleranta ang problemet
Så tänkte vi med, bastun är kvar som tur är. Bastu är superhärligt!!!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Är du helt säker på att det är så lätt?
Jag har själv drivit till domstol då det saknades stege, trasig ruta och var smutsigt på tillträdesdagen. Fick betalt för allt därefter.
Rätt skall vara rätt. Som sagt småsnåla miljonärer är den värsta typen av människor som finns.
Man får räkna med att saker inte fungerar fast säljaren säger att allt fungerar? Varför kollar inte säljaren att det han säljer är OK.
Varför skriver han inte på frågelistan att det INTE fungerar? Tyvärr litar vi på varandra men det är såklart bäst att lägga tid på kontroll som köpare också. Rinner det vatten ur kranen typ o.s.v. Erik
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
R Robert Karlsson skrev:
Man brukar koppla på bastuagg utanför jordfelsbrytaren.
Instämmer.
Samla ihop en lista på alla elgrejer ni vill att en elektriker titta på och inkludera "koppla bastu bredvid jordfelsbrytare"
 
Torkskåp finns på blocket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.