MultiMan
@Lärospånet : Klart man kan glömma, men då åtgärdar man såklart innan tillträdet.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist och 1 till
  • Laddar…
L
MultiMan MultiMan skrev:
@Lärospånet : Klart man kan glömma, men då åtgärdar man såklart innan tillträdet.
Poäng, men när man köper (eller säljer) hus så träffar man på alla sorter i vår herres hage. Alla är inte så rationella och klartänkta när det gäller sådant. På uppmaning kanske farbrorn skulle åtgärda utan att knota, men köparen TS har kanske å andra sidan redan nu fått saker till skänks av honom som är värda mer än så. Måste avgöras från fall till fall av de berörda eftersom det finns så många variabler som tjocka regelboken inte kan ta hänsyn till.
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
R Robert Karlsson skrev:
Man brukar koppla på bastuagg utanför jordfelsbrytaren.
Inte enligt min uppfattning. Är inte elektriker ska tillstås! Hoppas det är OK att diskutera.

Läste för något år sedan att det är vanligt att bastuaggregat utlöser JFB vid användning (vattenbegjutning av stenar/ motsv). I regel är vanligaste JFB på 30 milliampere och då får man ta ”besväret”. Att lägga bastun utanför JFB känns inte bra alls.

Överlåter åt kunnigt folk att beskriva bra alternativ typ JFB med högre utlösningsvärde och vad det kan innebära.
 
Vet ej om du är rutinerad husägare eller inte, men många gånger så kan det finnas lite problem och konstigheter i gamla elsystem.
Jag hade en period av en vecka, precis innan jul, med min JFB där vi tror att det är/var en flytande nolla som ställde till det. Dödade alla 27 delgrupper och startade upp dem en efter en... Men JFB löste ut hux flux hur man än la på grupperna igen. Sjukt störigt. Till slut så drog jag ut vår extra frys i källaren och kunde då koppla upp alla grupperna igen. Ok, då tänker man att den är problemet... Men efter några dagar när jag kört frysen på en annan grupp utanför JFB så satte jag in den igen i det uttag som fungerat i 2 år... Och då var det inga problem.. Och sen dess har anläggningen tuffat och gått igen i 3 år utan problem..

Med detta sagt så skulle jag i ett säljkontrakt skriva att min elanläggning är "problemfri" utan att känna någon skam. Dock skulle jag också hålla käften om detta även om den nya köparen kommer på besök.

I ditt fall här så kunde ju säljaren lika gärna varit tyst bara. När du vid inflytt märkte att torkskåpet varit trasigt så hade han kunnat säga, uj vad konstigt, och gett alternativen att han köper ett nytt åt dig på blocket alternativt swishar 5 kkr. Och JFB i bastun hade han kunnat säga som flera skriver här att den har säkert bara lite fukt i sig. Den behöver torka ur.

Men hade ovan nämnda stycke känts bättre eller var inte detta han gjorde nu det mest ärliga ändå?

När man kollar på blocket så ser det ut att finnas torkskåp för mellan 500 kr till 1500 kr utan större besvär. Så om han kompenserar dig med 2 kkr så skulle väl det kunna vara rimligt i mitt tycke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Inte första gången som frågor angående slitage mellan kontrakt och tillträde behandlas. Lagen är tydlig på att normalt slitage under denna tid är något en köpare måste räkna med, så säljaren är bara ansvarig om denne medvetet förstör eller liknande. Nedan kommentar i lagtexten Jordabalken.

"För att undersöka om en försämring skett jämförs fastighetens skick vid tillfället för avtalet med dess skick vid tillfället för tillträdet.

Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."
 
A Ace83 skrev:
Jo har läst lite nu om det du nämner att det kan hända med bastun om man inte använder den ofta. Torkskåpet är ju ingen direkt stor sak då vi tänkte köpa torktummlare, känns bara dåligt att de inte nämt detta tidigare.
Isåfall är ju case closed. Be han köra o slänga torkskåpet innan han flyttstädar så är allt frid och fröjd sen.
Dvs inget ni behöver "gå vidare" med. Onödigt att skapa en massa konflikter över skitsaker.
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Då uppstår frågan: -varför i hela friden dryftar TS. sitt "problem" här?
 
  • Haha
ErikLtz
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Hej!
Vi köpte ett hus för 2 veckor sedan. Tillträde i November. Idag var vi på besök i huset för att mäta lite i de olika rummen. Samtidigt så kom vi överens med säljaren om vad han ville lämna kvar... några verktyg, stege mm.

Sen nämnde han även att torkskåp ej fungerar, samt att han märkt att jordfelsbrytaren går när han använder bastun. Detta har ingen nämnt för oss innan vi skrev papper. Detta nämns inte heller i de dokument vi fått från mäklaren. I frågelistan som säljaren fyllt i står det bla

" Problem med elsystem= nej"
'Andra fel/ på fastigheten eller annat som kan tänkas vara av betydelse för köparen? nej'

Känns inte jättekul att få reda på detta nu. Hur tycker ni man ska gå vidare?

Visst säljaren var schysst och gav oss en del saker gratis som han ej ville ta med i samband när han flyttar.
torkskåp med kassett för värmepaketet med fläkt ?
Hitta någon som har en lös hel sådan liggande eller fixa den själv ?
Det är relativt enkelt att göra.
 
A Ace83 skrev:
Nej ingen besiktning av husets elsystem har gjorts
Beklagar.

Du har nu fått reda på ett sk dolt fel. Om jag vore dig skulle jag göra en besiktning i efterhand av elen och se om du har råkat ut för fler dolda fel.
Sedan kan du skicka ett ersättningskrav till säljaren med det belopp som du uppskattar att det kommer kosta dig att åtgärda felet(-en)

Föutsatt att du läst kontrakten ordentligt och inga friskrivningsklausuler finns där.
Läs i ditt kontrakt vad som gäller vid dolda fel
 
  • Wow
ErikLtz
  • Laddar…
T
S stenolof skrev:
Inte enligt min uppfattning. Är inte elektriker ska tillstås! Hoppas det är OK att diskutera.

Läste för något år sedan att det är vanligt att bastuaggregat utlöser JFB vid användning (vattenbegjutning av stenar/ motsv). I regel är vanligaste JFB på 30 milliampere och då får man ta ”besväret”. Att lägga bastun utanför JFB känns inte bra alls.

Överlåter åt kunnigt folk att beskriva bra alternativ typ JFB med högre utlösningsvärde och vad det kan innebära.
Jag har då aldrig hört att det skulle vara ett generellt problem att JFB skulle utlösas pga. av bastuaggregatet och då bor jag i bastuns förlovade land där det finns mera bastuinstallationer än invånare. Men då jag läste i en annan tråd att det var "heeelt ok" att inte ens ha en golvsil i bastun i Sverige så gav jag bara upp...
 
  • Gilla
Netsch
  • Laddar…
Om nu ts varken vill ha bastun eller torkskåpet kvar är det väl inte mycket att bråka om?
 
  • Gilla
esmeranda och 1 till
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Tyvärr en vanlig missuppfattning, även hos elektriker.
Ofta SKA bastuaggregat kopplas in utan JFB, enligt tillverkarens instruktioner.
De har lyckats få till det så.
Hur dumt det än kan verka, 16A 3-fas (oftast), plåthölje, blöta nakna människor och blött golv. Inte toppenkombination.
Bastuaggregatet ska ha en riktig jordning !
 
S skaraborgsfakir skrev:
Bastuaggregatet ska ha en riktig jordning !
... och med riktig menar vi även att den inte ska vara för snäv och lösa ut i onödan, eller hur?!
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då uppstår frågan: -varför i hela friden dryftar TS. sitt "problem" här?
Det var väl bra - blev ju en rolig tråd! Ibland är det bra att få skriva av sig lite - ofta förstår man då bättre vad man egentligen själv redan tänkt. Och ibland ger det bra input som tom kan få en att ändra uppfattning om något.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
T
H henkku skrev:
... och med riktig menar vi även att den inte ska vara för snäv och lösa ut i onödan, eller hur?!
Du skyller på JFB då bastukonstruktionen antagligen inte uppfyller normerna gällande ventilation och vattenavrinning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.